آمادگی اروپا برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران

دویچه وله – به گزارش هفته‌نامه اشپیگل، آمادگی دولت آلمان و دیگر اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر و سخت‌تر علیه ایران به خاطر برنامه‌ی اتمی‌اش افزایش یافته است.

در گزارش اشپیگل که روز دوشنبه آتی (۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد) منتشر خواهد شد، آمده است، رایزنی‌هائی در مورد توقف صادرات بنزین به ایران صورت گرفته است. همچنین ایجاد محدودیت‌هائی در استفاده از راه‌های آبی و هوائی نیز مد نظر هستند.

به گزارش اشپیگل یکی از ابزارهای ایجاد چنین محدودیت‌هائی عدم اجازه ورود کشتی‌های ایرانی به بندر‌های اتحادیه اروپا و فرود هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های کشورهای عضو این اتحادیه است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان حاضر نشد در مورد گزارش هفته‌نامه اشپیگل اظهارنظر کند. این سخنگو گفت: “پیشنهاد مذاکره از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا کماکان به قوت خود باقی است. از ایران خواسته شده برنامه اتمی‌اش را شفاف کند. در غیر این صورت جامعه جهانی به اقدامات دیگری دست خواهد زد. اما حالا زود است در مورد این اقدامات صحبت شود».

بنا به گزارش اشپیگل، دولت آلمان می‌خواهد نخست تلاش کند در چارچوب شورای امنیت و با مشارکت قدرت‌های صاحب حق وتو همچون روسیه و چین تحریم‌های جدید را وضع کند.

به‌نظر دیپلمات‌های آلمانی در صورت لزوم، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌توانند تحریم‌های سخت‌تری را علیه ایران اعمال کنند. به گزارش اشپیگل در صورت عدم پاسخ مثبت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به پیشنهاد‌های غرب، این تحریم‌ها می‌توانند به هنگام اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در اواخر ماه سپتامبر آتی به اجرا گذاشته شوند.

همچنین پیشنهاد شده است در این اجلاس سران کشورهای گروه پنج به اضافه یک نشست مشترکی داشته باشند. این گروه متشکل از پنچ عضو دائمی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا به اضافه آلمان است.

در ماه جولای و در جریان نشست سران هشت کشور صنعتی در شهر لاآکویلای ایتالیا، از ایران خواسته شد بر سر میز مذاکره بازگردد. رهبران کشورهای صنعتی حاضر شدند به مذاکره بر سر مناقشه اتمی با ایران شانس دیگری تا ماه سپتامبر داده شود. نیکلا سازکوزی رئیس جمهور فرانسه در پایان این دیدار گفت: اگر تا آن زمان پیشرفتی حاصل نشود، “مجبور به تصمیم گیری هستیم”.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به این خواست گفته بود: «ما مخالف مذاکره نیستیم، اما ما به قدرت‌های جهانی اجازه نمی‌دهیم ما را با تعیین ضرب‌الاجل تحت فشار قرار دهند».

آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهای غربی ظن آن را دارند که ایران زیر پوشش پروژه‌ی برق اتمی خود، اهداف نظامی را دنبال می‌کند. از این رو این کشورها مصرانه از ایران خواسته‌اند که با عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، غنی‌سازی اورانیوم را که کاربرد دوگانه‌ی نظامی و غیرنظامی دارد، متوقف کند.

ایران بارها این موضوع را رد و تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای خود را صرفاً در چارچوب مقاصد صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر