پیام مهندس موسوی به مناسبت شهادت شهید لشکری



پارلمان‌نیوز: میرحسین موسوی، نخست وزیر کشور در دوران دفاع مقدس در پیامی ضمن تسلیت شهادت امیرخلبان حسین لشکری، این آزاده سربلند را از افتخارات نیروی هوایی جمهوری اسلامی توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، دراین پیام آمده است: من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا» خبر درگذشت امیر خلبان مرحوم حسین لشکری موجب تأثر شد. قریب 18 سال اسارت از آن رادمرد اسطوره‌ای از مقاومت و مدال افتخاری برای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ساخته بود و وجود نورانی او که علاوه بر این اسارت طولانی جانباز دفاع مقدس نیز بود به ما می‌آموخت که خداوند آدمی را تا چه میزان نیرومند آفریده است و توانی که او در اراده بندگان مجاهدش به ودیعه دارد تا چه حد بی‌پایان است.

از خداوند متعال برای آن روح به حق واصل شده علو درجات و برای خانواده‌اش و نیز همه ما بازماندگان از او صبر و اجر مسئلت می‌کنیم.

تاكيد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بر حفظ حقوق متهمان

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد:حفظ شان و جايگاه كليه امور قضائي از جمله قضاوت و وكالت و همچنين حقوق متهم مي‌تواند ضامن مهمي براي وجود عدالت در احكام صادره باشد.
آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار با جمعي از اعضاي هيات مديره كانون وكلاي دادگستري با اشاره به سياست كلي قضائي نظام جمهوري‌اسلامي ايران، تامين حق دفاع مردم به نحو مطلوب را از اركان مهم توسعه قضائي عنوان كرد.
وي گسترش فرهنگ حقوقي و قضائي در سطح جامعه را در ايجاد فضائي مناسب براي كاهش جرائم و همچنين كاهش اطاله دادرسي پراهميت بيان كرد و گفت: حفظ شان و جايگاه كليه امور قضائي از جمله قضاوت و وكالت و همچنين حقوق متهم مي‌تواند ضامن مهمي براي وجود عدالت در احكام صادره باشد.
همچنين در ابتداي اين ديدار سيد محمدجندقي رئيس كانون وكلاي دادگستري مركزي و همچنين چند تن از اعضاي اين كانون به اختصار مطالبي را در خصوص تاريخچه شكل‌گيري و همچنين نحوه فعاليت و مسائل جاري اين كانون را به اطلاع رساندند و بر ضرورت استقلال كانون وكلا تاكيد كردند.

کمیته پیگیری امور زندانیان جنبش سبز دادگاه نمایشی را توهین به ملت دانست

شبکه جنبش راه سبز(جرس): « کمیته پیگیری امور زندانیان نهضت سبز » با انتشار بیانیه ای به نقض مکرر و گسترده قوانین در جریان بازداشت های پس از کودتای انتخاباتی و همچنین برگزاری دادگاه نمایشی و پخش آن از رسانه های رسمی از جمله صدا و سیما اعتراض و اعلام کرد که مسئولان قضایی،قانون اساسی و قانون آئین دادرسی کیفری را نایدیده گرفته اند.
این کمیته در بیانیه خود بازداشت های پس از 22 خرداد را غیر قانونی و خودسرانه توصیف و تاکید کرده که حتی رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور در مورد اغلب بازداشت های 50 روز گذشته از نحوه بازداشت،محل نگهداری و چگونگی بازجویی و تحقیق از بازداشت شدگان خبر ندارند، چنانکه وزیر وقت اطلاعات نیز تا زمان برکناریش در هفته گذشته در مراجعه خانواده سعید حجاریان از محل نگهداری وی اظهار بی اطلاعی کرده است.
کمیته پیگیری اموز زندانیان نهضت سبز که بیانیه آن در سایت رسمی میر حسین موسوی،قلم نیوز، منتشر شد همچنین«قرائت متون مفصل به نام کیفرخواست و پخش گسترده آن از چند کانال رسانه ملی»را ناقض قانون اساسی جمهوری اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر خواند و اعلام کرد« هر روز گروهی و با اتهامات واهی که اساسا در قوانین جرم تلقی نشده‌اند از قبیل انکار صحت انتخابات و و اتهاماتی دیگر از تبلیغ علیه نظام گرفته تا اتهام سنگین محاربه به نام متهم معرفی می‌شوند.»
در این بیانیه آمده است« جلسات دادگاه‌های اخیر به نام"محاکمه اغتشاشگران" و رسیدگی به اتهامات گروهی نزدیک به 100 نفر در یک کیفرخواست و یک دادگاه و محاکمه افرادی که عموما بدون احضار قبلی جلب شده‌اند و دسترسی به آنان مشکل نبوده و هنوز از حق داشتن وکیل منتخب خویش محرومند و باید از زمان ارجاع پرونده به دادگاه تا آخرین جلسه با حضور وکیل و رسیدگی بر مبنای قانون آئین دادرسی باشد،توهین به ملت ایران و نقض قانون اساسی کشور وقوانین مصوب در همین نظام است.نتیجه آن هم ، به حکم قانون ارزش و اعتباری ندارد.»
کمیته پیگیری امور زندانیان نهضت سبز تاکید کرده« کسانی که چنین محاکماتی را برای مخالفان خویش برپا می‌کنند باید بدانند که فقط پرونده‌های خود را در پیشگاه عدل الهی و ملت سنگین‌تر می‌نمایند و بالاخره باید روزی جوابگوی اقدامات خود باشند.»




متن کامل بیانیه کمیته پیگیری امور زندانیان نهضت سبز
به نام خدا
ملت شریف و آگاه ایران، خواهران و برادران
همانطوریکه استحضار دارید از فردای روز 22 خرداد ، موج دستگیری معترضان به روند انتخابات سراسر کشور را فرا گرفت و صدها نفراز هموطنان شرافتمند ما که گناهی جز مطالبه حق قانونی خویش نداشتند، بازداشت شدند. همزمان ده‌ها نفر از هموطنان که با شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز به این وقایع اعتراض کرده بودند در خیابان‌های تهران به خون غلطیدند و با خون خویش کف کوچه ها و خیابانها را گلگون کردند و جمعی دیگر از آنان نیز در زندانها و بازداشتگاههای غیرقانونی پرپر شدند. همه این موارد باید پیگیری و تحقیق شود و علت وقوع این جنایات روشن ، و عاملان و آمران آن شناسایی و به کیفر برسند . در این میان وضعیت بازداشت شدگان خود داستانی دیگر دارد. چنانکه تا امروز به علت عدم اطلاع از سرنوشت و محل تعدادی از آنان هنوز خانواده‌ها و بستگانشان در سردرگمی به سر می‌برند. همه این اقدامات در حالی صورت گرفته است که قانون اساسی وظایف دولت و قوه قضائیه و قضات و ضابطان قضایی را در چنین مواردی به روشنی تببیین کرده است. علاوه بر آن در قانون آئین دادرسی کیفری که اجرای مقررات آن تضمین کننده نیمی از عدالت کیفری است ، ترتیبات احضار متهم ، دستگیری و بازرسی منزل و محل کار (112- 118 - 121 ) و نحوه تحقیق از متهم و وظایف ضابطین قضایی که باید تحت نظارت و تعلیمات مقامات قضایی و مجری تصمیمات آنان باشند ، احصاء و به طور صریح روشن شده است ( 15 ، 16 ، 17 و 18 ). در طول 50 روز گذشته چه قانون اساسی و چه این قانون به طور مستمر و پی در پی نقض و اصول آن زیر پا گذاشته شده است.در قانون اساسی کشور ما اصل تفکیک قوا پذیرفته شده و یگانه مرجع رسمی تظلمات ، دادگستری است ( اصل 159). قوه قضائیه و دادگستری باید در سراسر کشور پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی مردم باشند و تنها این قوه مسئول کشف جرم و تعقیب و مجازات مجرمین تعیین شده است. در حوادث بعد از 22 خرداد ماه ،استقلال این قوه بیش از پیش مورد خدشه واقع شد.نیروهایی بدون توجه به جایگاه تعریف شده آنان در قوانین اساسی و عادی در امر تعقیب و تحقیق از افراد دستگیر شده ، استقلال قوه قضائیه و وظایف و اختیارات این قوه را نادیده گرفته و در اموری مداخله کرده‌اند که خارج از اختیارات و صلاحیت‌های قانونی آنان است . گاهی برخلاف اصل برائت افرادی که به عنوان متهم دستگیر شده‌اند مجرم تلقی شده و حتی آنان را به عنوان افراد خود‌فروخته و عوامل دشمن خارجی معرفی کرده‌اند. این در حالی است که دادستان کل کشور و حتی ریاست قوه قضائیه از نحوه دستگیری این افراد و تحقیق از آنان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.وزیر اطلاعات وقت نیز که طبق قانون، وزارت متبوع او مسئول امنیت داخلی و خارجی کشور است در مراجعه خانواده بعضی از بازداشت شدگان که سلامت آنان در خطر بوده ( دکتر سعید حجاریان ) از نحوه بازداشت و محل نگاهداری آنان اطلاعی نداشته است.
احضار متهم که باید به وسیله احضارنامه به هنگام روز به عمل آید (112) خودسرانه و با حمله به خانه‌ها و محل کار بازداشت شدگان صورت گرفته و موجب ایجاد رعب و وحشت همسر ، فرزندان و والدین آنان شده است.در بسیاری از موارد برخلاف نص صریح قانون آئین دادرسی کیفری (118 و 121) افراد شبانه بازداشت شده‌اند. مقررات تفتیش و بازرسی منازل و اماکن که باید با دقت و رعایت محدودیت و بدون تعرض به حقوق و اموال دیگران صورت گیرد ، و قانونگذار بیش از 15 ماده قانون را به این امر مهم اختصاص داده، رعایت نشده است . در موارد زیادی حتی تاریخ صدور حکم جلب و بازرسی منازل و اماکن مشخص نیست. کسانی که باید مجری و ناظر بر اجرای قانون باشند در احکام بدون تاریخ صادره ، دستور دستگیری کلی صادر کرده و در بسیاری از موارد به بازداشت شدگان حکم دستگیری آنان ارائه نشده است.
دوران بازجویی و تحقیق که باید محدود و منحصر به موارد و موضوعاتی باشد که مقام قضایی تعیین کرده است ، هفته‌ها به طول انجامیده و در همه این موارد بدون رعایت مواد قانون آئین دادرسی کیفری ( 32 و 35 ) صورت گرفته و بدون لحاظ شرایط مقرر در بند «د » ماده 32 قرار بازداشت موقت متهمان حتی تا جلسه دادگاه ادامه پیدا کرده است.
حق سکوت متهم و حق دسترسی وی به وکیل در تمام مراحل بازجویی که در قانون اساسی و قوانین عادی پذیرفته شده ، در روند دستگیری‌ها به طور کلی نادیده گرفته شده و تاکنون متهمان در بند نتوانسته اند با وکلاء ملاقات و وکالتنامه های ارسالی آنان را امضا کنند و اکثریت قریب به اتفاق دستگیرشدگان از حق دسترسی شایسته به وکیل تعیین شده از طرف خانواده‌ها محروم می‌باشند . در روزهای اخیر بعضی از مسئولان امر در برابر اعتراضات خانواده‌ها و وکلای متهمان گفته‌اند تحقیقات از فعالان سیاسی ، روزنامه نگاران و...... هنوز ادامه دارد.
جلسات محاکمات طی دو هفته اخیر با قرائت متون غیرمرتبط چند ده صفحه ای به نام مقدمه کیفرخواست یا کیفرخواست عمومی، بدون تعیین جایگاه متهمانی که در صف محاکمه قرار گرفته اند تشکیل می‌شود.هر روز گروهی و با اتهامات واهی که اساسا در قوانین جرم تلقی نشده‌اند از قبیل انکار صحت انتخابات و و اتهاماتی دیگر از تبلیغ علیه نظام گرفته تا اتهام سنگین محاربه به نام متهم معرفی می‌شوند .
طرفه این که این جریان و این داستان و قرائت متون مفصل به نام کیفرخواست هر شب از چند کانال رسانه ملی پخش می‌شود و برای این اقدامات خلاف قانون اساسی کشور جلسات بحث و تحلیل برگزار می‌گردد، حال آن که براساس قانون، حفظ حقوق متهم ایجاب می‌کند تا زمانی که در دادگاه صلاحیت‌دار محاکمه و اتهام او ثابت نشده و محکومیت او قطعیت نیافته، در سایه اصل برائت مبرا از هر اتهامی باشد(اصل 37 قانون اساسی و ماده 11 اعلامیه جهانی حقوق بشر). برخلاف اصل فوق حضور گسترده خبرنگاران رسانه‌های دولتی و نحوه انعکاس جریان دادگاه ، چنان است که گویی هرفرد قبل از پایان محاکمه و حضور وکیل و دفاع از او و صدور رای ، محکوم شناخته شده و اعتراض و تجدید نظرخواهی وی هم بی‌تاثیر است. درصورتی‌که طبق نص صریح قانون آئین دادرسی کیفری (تبصره ذیل ماده 188) انتشار جریان دادگاه ممنوع و از مصادیق افترا می‌باشد.
اصل 35 قانون اساسی حق دسترسی به وکیل را برای همه متهمان به رسمیت شناخته است و چنان که خود نتوانند وکیل انتخاب کنند دادگاه باید برای آنان وکیل تعیین کند . اعمال این اصل محدود به تعیین وکیل تنها پس از صدور کیفرخواست وبرای حضوری صرفا تزئینی در دادگاهها نیست، بلکه به موجب قانون (بند 7 ماده 130 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور) و بر اساس میثاق حقوق مدنی و سیاسی که ایران هم آن را پذیرفته به منزله قانون کشور می‌باشد ، هر شهروند از لحظه دستگیر شدن حق دارد برای خود وکیل انتخاب کند و اگر استطاعت مالی نداشت، مراجع قانونی باید برای او وکیل انتخاب کنند . به همین جهت، طبق نص قانون ، حکم هر محکمه‌ای که حق انتخاب وکیل را از متهم سلب نماید ، فاقد اعتبار قانونی می‌باشد.
اگرتحقیقات از متهمان پایان نیافته و عدم ملاقات متهمان با وکلاء را به این امر گره می‌زنند ؛ پس تشکیل جلسه دادگاه که مستلزم تکمیل تحقیقات و صدور قرار مجرمیت و مآلا" کیفرخواست می‌باشد چه معنایی دارد؟ معلوم نیست چگونه هر روز گروهی به نام انکار صحت انتخابات یا اعلام تقلب در آن محاکمه می شوند، درحالی که طبق ماده 11 قانون مجازات اسلامی و اصل 169 قانون اساسی و اصل قانونی بودن جرم و مجازات، انکار صحت جریان انتخابات و اعلام شایبه تقلب در آن در قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم شناخته نشده است.این موضوع در فرایند یک مبارزه سیاسی دمکراتیک درغالب کشورها بعد از انتخابات مطرح می‌شود.وانگهی هرگونه رسیدگی به این ادعا به دلیل سیاسی بودن ماهیت آن باید در دادگاه علنی و عمومی و با حضور هئیت منصفه صورت گیرد، نه این که فعالان سیاسی شناخته شده و مردمی را که جرمی جز مطالبه حق خود ندارند در دادگاهی محاکمه کنیم که شأن تشکیل و صلاحیت قانونی آن ، محاکمه کسانی است که بر علیه انقلاب اسلامی و قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی مبارزه مسلحانه کرده‌اند.
در فرایند یک دادرسی عادلانه متهم در مراحل تحقیقات و دادگاه حق سکوت دارد و می تواند از پاسخ به سوال بازجویان، بازپرسان و حتی دادگاه خودداری نماید.اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی و نیز اصل 38 قانون اساسی هرگونه فشار برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع از متهم را ممنوع کرده است. اجبار شخص به اقرار مجاز نیست و فاقد ارزش و اعتبار می‌باشد . همچنانکه هیچ کس را هم نمی‌توان وادار به بیان مطالبی و یا ممنوع از گفتن موضوعی نمود.
با توجه به مراتب فوق جلسات دادگاه‌های اخیر به نام"محاکمه اغتشاشگران" و رسیدگی به اتهامات گروهی نزدیک به 100 نفر در یک کیفرخواست و یک دادگاه و محاکمه افرادی که عموما" بدون احضار قبلی جلب شده‌اند و دسترسی به آنان مشکل نبوده و هنوز از حق داشتن وکیل منتخب خویش محرومند و باید از زمان ارجاع پرونده به دادگاه تا آخرین جلسه با حضور وکیل و رسیدگی بر مبنای قانون آئین دادرسی باشد ، توهین به ملت ایران و نقض قانون اساسی کشور وقوانین مصوب در همین نظام است. نتیجه آن هم ، به حکم قانون ارزش و اعتباری ندارد. کسانی که چنین محاکماتی را برای مخالفان خویش برپا می‌کنند باید بدانند که فقط پرونده‌های خود را در پیشگاه عدل الهی و ملت سنگین‌تر می‌نمایند و بالاخره باید روزی جوابگوی اقدامات خود باشند.
کمیته دفاع از حقوق بازداشت شدگان اخیر
...
شماره هایی که در متن این بیانیه آمده است شماره مواد قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری می باشد.

موسوی تبریزی:اندیشه حذف از اول انقلاب در راست سنتی وجود داشت

شبکه جنبش راه سبز (جرس) : دبیر مجمع محقیقین و مدرسین حوزه علمیه قم می گوید که اندیشه حذف از ابتدای انقلاب در جناح راست سنتی وجود داشت و اکنون طیفی از این جناح با نسبت دادن اتهام انقلاب مخملی به افراد درون نظام در حال اجرای انقلاب مخملی بر علیه انقلاب هستند.
سيد حسين موسوي تبريزي در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به سوالي درباره ”دليل حملات سنگين به برخي چهره‌هاي اصولگرا توسط طيف خاصي از اين جناح“، گفت: برخي قرائن نشان مي‌دهد كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي دشمنان براي به شكست رساندن انقلاب، در صدد شقه شقه كردن مردم و ايجاد اختلاف در ميان آنها بوده‌اند.
وي با ذكر خاطره‌اي از دوران مسئوليت خود در دادستاني كشور، اظهار داشت: در سال 1361 در جلسه‌اي با رهبري انقلاب يكي از دوستان صحبتي مبني بر حذف برخي افراد را به ميان آورد، در پي آن سخن، آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري دايره بزرگي را روي ميز ترسيم كردند و با اشاره گفتند كه 4 سال پيش و هنگامي كه انقلاب پيروز شد، دايره ما تا اين اندازه بزرگ بود،.
دبير كل خانه احزاب يادآور شد:متاسفانه انديشه حذف از همان ابتداي انقلاب توسط منافقين و همچنين طيف راست سنتي درون حزب جمهوري اسلامي وجود داشت كه حتي وقتي يكبار به آيت‌الله خامنه‌اي گفتم كه در حزب شما دو دستگي ايجاد شده است، ايشان از سه دسته شدن آن خبر داد.
موسوي تبريزي هشدار داد: حذف تدريجي افراد و جريانات از صحنه كشور جز خواست قدرت‌هاي خارجي چيز ديگري نيست، زيرا آنها مي‌خواهند كاري كنند كه انقلاب در داخل به اهداف خود نرسد تا بهانه‌اي بيابند و بگويند جمهوري اسلامي توان اداره كشور را ندارد.
وي در ادامه، با بيان ديدگاهي ديگر در زمينه چرايي حذف افراد از جريانات سياسي، خاطرنشان كرد: برخي افراد كه فضيلت كمتري دارند، همواره نمي‌توانستند شخصيت‌هاي با فضيلت‌تر از خود را ببينند و لذا به انگ زدن و تهمت زدن روي مي‌آورند كه با توجه به اسلامي بودن نظام ما، معمولا انگ بي‌ديني رايج‌تر است و در واقع اين افراد در جهت تثبيت خودشان چيزي براي عرضه كردن ندارند و از اين طريق مي‌خواهند جاي ديگران را بگيرند.
موسوي‌ تبريزي تصريح كرد: حذف چهره‌هاي سياسي اصلا كار صحيحي نيست، اما امروز گروه‌هايي كه زماني ديگران را به ضد انقلاب بودن و اباحه‌گري متهم مي‌كردند، خودشان مورد اين اتهامات قرار گرفته و حذف مي‌شوند.
وي ادامه داد: بهترين راه انقلاب مخملي اين است كه افراد درون نظام متهم شوند و در پي آن اشخاص بي‌سابقه عرصه را بدست بگيرند، زيرا چنين افرادي بهتر مي‌توانند در مقابل بيگانه كرنش كرده و خضوع نشان دهند.
دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم پيش بيني كرد: همين دار و دسته‌اي كه اكنون ديگران را زير تيغ حذف مي‌برند، يك روز هم درون خودشان دچار اختلاف شده و يكديگر را حذف مي‌كنند.
وي در پاسخ به اينكه ”راهكار جلوگيري از جريان حذف چهره‌ها چيست؟“ گفت: تنها راه ممكن اين است كه گروهها يكديگر را مطلق نپندارند و بدانند كه نكات مثبت و منفي همواره توام با يكديگر هستند و خداوند هم مي فرمايد ”فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ“ كه بدين معناست كه هركس به اندازه خوبي يا بدي، پاداش يا جزاي عمل خود را مي‌بيند.
موسوي تبريزي در پايان تاكيد كرد: در كشور ما افكار و قوميت‌هاي فراواني وجود دارد كه كشور متعلق به همه آنهاست و تا زماني كه اين حقيقت براي همه جا نيفتد، انحصار طلبي‌ها از بين نخواهد رفت.

اعتراض شدید خانواده فعالان سیاسی به بی خبری از بازداشت شدگان

شبکه جنبش راه سبز (جرس): خانواده مصطفی تاج زاده و جمعی دیگر از خانواده فعالان سیاسی بازداشت شده در دیدار با اعضای کمسیون امنیت ملی و کمیته بررسی وضعیت بازداشت شدگان به غیرقانونی بودن بازداشت ها ، عدم دسترسی بازداشت شدگان به حقوق اولیه بویژه امکان ملاقات با وکیل و بی خبری از وضعیت سلامت افراد دستگیر شده به شدت اعتراض کردند.
روز گذشته به درخواست خانواده سید مصطفی تاج‌زاده فرصتی در اختیار نمایندگان خانواده‌های زندانیان سیاسی قرار گرفت تا با حضور در محل كمیسیون امنیت ملی و در جمع اعضای كمیته بررسی وضعیت بازداشت شدگان، مطالبی را پیرامون وضعیت زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان با اعضای این كمیته درمیان بگذارند.
به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در این جلسه ابتدا حاضرین از جمله همسر و خواهر تاج‌زاده، همسر میردامادی و همسر تاجرنیا به معرفی خود پرداختند و سپس با گلایه از مسئول كمیته كه از بدو تشكیل با خانواده‌ها ملاقاتی نداشته است، فرصت پیش آمده را مغتنم دانستنه و ضمن یادآوری گوشه‌ای از سوابق و وی‍ژگی‌های عزیزانشان، رئیس ستاد انتخابات كشور دوره اصلاحات، رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس ششم و نماینده مردم در مجلس ششم، در مورد غیرقانونی بودن بازداشت‌ها از ابتدا كه شبانه در خانه یا خیابان، بدون اخطار و بدون برخورداری دستگیرشدگان از حقوق اولیه و بدیهی‌شان بویژه امكان ملاقات با وكلایشان بوده است و حضورشان در دادگاهی كه تا شب قبلش از تشكیل آن بی اطلاع بوده‌اند با هیاتی تحقیرآمیز، به شدت اعتراض كردند.
نمایندگان خانواده‌های زندانیان سیاسی حاضر در جلسه همچنین تأكید كردند حضورشان در كمیته به نمایندگی جمع خانواده‌های چهره های شاخص سیاسی است كه از سلامت برخی از آنان هیچ‌گونه خبری در دست نیست و روز‌به‌روز به دلیل تعدد مراجع موازی تصمیم‌گیر و عدم پاسخگویی مراجع قانونی و رسمی، نگرانی خانواده‌ها بابت سلامت آنان كه به نظر می‌رسد در برخی موارد كینه‌های شخصی از آنان وجود دارد، بیشتر می‌شود.
آنها از اعضای كمیته خواستند با توجه به جایگاه نمایندگی مردم و انتصابی نبودن موقعیتشان، بدون ترس و واهمه، گزارش دقیق از وضعیت بازداشتگاه‌ها و زندانیان سیاسی را به مردم كه محرمند و بخصوص خانواده‌های نگران و مضطرب بدهند چرا كه حتی آنان كه با عزیزانشان تماس‌های كوتاه تلفنی و یا حضوری داشته‌اند می‌گویند همسرانمان تحت كنترل بازجوها قادر به شرح حقایق نیستند و حتی خانواده‌ها نیز در پاره‌ای موارد تحت فشار قرار می‌گیرند كه نمونه‌های از این موارد برای اعضای كمیته بیان شد.
در این ملاقات همچنین نسبت به وجود زندان‌های غیراستاندارد و مخفی سپاه و دیگر نهادهای موازی به شدت اظهار نگرانی شد و از اعضای كمیته درخواست شد، با توجه به عدم گردش سالم اطلاعات و سانسور شدید خبری كه فقط امكان دروغ پردازی‌های رسانه‌های دولتی و وابسته به دولت را میسر می‌سازد، شایعه ها را جدی بگیرند و با امان دادن به مردم امكان افشای واقعیت‌ها را در نظام جمهوری اسلامی كه خون‌ها به پایش ریخته شده و رنج‌ها و مرارت‌ها كشیده شده، بدهند تا با تشكیل محكمه‌های عادلانه و منصفانه مورد تأیید حقوقدانان و علمای آزاده، گناهكاران محاكمه و مجازات شوند. تا در نتیجه تاحدی اعتماد سلب شده گروه‌های زیادی از مردم و معترضین به وضع موجود بازگردد.
در پایان نسبت به عدم امكان انتشار سخنان خانواده‌ها و یكسویه بیان كردن اخبار و در مواردی نسبت‌های دروغ دادن به افرادی كه امكان دفاع از خود را برایشان فراهم نمی‌آورند به شدت اعتراض شد و اظهار امیدواری شد كه اقدام مجلس به عنوان یك قوای مستقل موجب بازگشت روند قانونی و حاكمیت قانون در كشور شود.

فرمانده سپاه : هنوزماموریت مان تمام نشده است

شبکه جنبش راه سبز(جرس): محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران با اعلام این که اولویت اصلی سپاه بر مبارزه با تهدید نرم است گفت«ما هم اکنون نمی‌توانیم ادعا کنیم همه این ماموریت را به صورت کامل انجام داده‌ایم بلکه به صورت یک ماموریت مبنایی و شاخص در کل سپاه قابل اجراست .»

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت «استراتژی سپاه در تهدید نرم به صورت پیشگیرانه، اشراف اطلاعاتی کامل روی نوع تهدید، زمان وقوع و برنامه برای پیشگیری از به وجود آمدن تهدید است.»

به گزارش آفتاب، "محمدعلی جعفری" صبح روز سه شنبه در همایش سراسری فرماندهان نواحی نیروی مقاومت بسیج ادامه داد «امروزه در نظام جمهوری اسلامی ایران مقابله با تهدید نرم در اولویت بوده و عزم همگانی فرماندهان و مسئولان سپاه را در تحقق این موضوع مهم می‌طلبد».

وی ضمن بیان تهدید نرم به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات عصر کنونی نظام افزود «از سال گذشته برنامه‌های اصلی بسیج اعم از تهدید نرم، عمق بخشی داخلی و تحقق ارتش 20 میلیونی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و تصور می‌شد که تهدید نظامی و سخت در اولویت است ولی با بررسی‌های دقیق این نتیجه حاصل شد که نیاز کنونی نظام مقابله با تهدید نرم شامل مسایل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی است.»

سردار جعفری افزود «ما هم اکنون نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه این ماموریت را به صورت کامل انجام داده‌ایم بلکه به صورت یک ماموریت مبنایی و شاخص در کل سپاه قابل اجراست و اقدامات ساختاری و برنامه‌های دیگر آن در حال اجراست.»

وی همچنین ضمن تاکید بر این نکته که ماموریتی که سپاه برای نواحی و اقشار بسیج قایل است مقابله با تهدیدات نرم و عمق بخشی داخلی انقلاب است افزود «استراتژی سپاه در تهدید نرم به صورت پیشگیرانه، اشراف اطلاعاتی کامل روی نوع تهدید، زمان وقوع و برنامه برای پیشگیری وقوع و به وجود آمدن تهدید است.»

وی خاطرنشان کرد «سپاه بر اساس اصل 150 قانون اساسی حافظ دستاوردهای نظام بوده و مهمترین و بزرگترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی است و سپاه و سایر فرماندهان نواحی به فراخور هر گونه تهدید نرم باید تشخیص بدهند چه نوع عامل پیشگیرانه‌ای موثر و مفید است و بدان عمل کنند.»

این اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران در حالی منتشر شد که یدلله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه پیش از این در هفته نامه صبح صادق ارگان رسمی سپاه پاسداران اصلاح طلبان را به مقدمه چینی برای انقلاب مخملی متهم کرده و خواستار محاکمه میرحسین موسوی ، مهدی کروبی، محمد خاتمی و موسوی خویینی ها شده بود.

رییس اداره سیاسی سپاه همچنین پیش از این در 20 خردادماه و تنها دو روز مانده به انتخابات نیز گفته بود «فراخوان عمومی از هواداران برای استفاده از رنگ سبز به صورت روسری، مانتو، کلاه، مچ بند، شال، تی‌شرت و گره زدن نوار سبز به آنتن و برف پاکن خودروها، اهدافی فراتر از ایجاد یک شور و نشاط انتخاباتی در جامعه و بین هواداران را دنبال می‌کند.»
یدالله جوانی در ادامه اصلاح طلبان را پیش از برگزاری انتخابات تهدید کرده و گفته بود« ما هر حرکتی برای انقلاب مخملی را در نطفه خفه خواهیم کرد.»

پاسخ «کمیته صیانت از آراء » مهندس میرحسین موسوی به گزارش شورای نگهبان

شبکه خبری راه سبز(جرس): کمیته صیانت از آراء مهندس میر حسین موسوی در پاسخ به گزارشی تفصیلی شورای نگهبان بیانیه مشروحی منتشر کرد و علاوه بر تاکید به عدم صحت انتخابات موراد جدیدی از تردیدها و وقوع تقلب در دهمین انتخابات ریاست جمهوری را نیز مطرح کرد. این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ملّت شریف ایران
اخیراً گزارشی با عنوان " گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری " منتشر گردید. انتظار می‌رفت این گزارش زوایای تاریک و مبهم روند انتخابات که طی نامه‌ها و گزارش‌ها و بیانیه‌های متعدد و نیز پیگیری‌های مجدانه و مستمر جمع کثیری از مردم حق طلب کشورمان مطرح شده بود را روشن و ابهام‌زدایی کند، اما متاسفانه چنین نبود و مفاد گزارش نه تنها ابهام‌زدایی و روشنگری و اقناع افکار عمومی را در پی نداشت بلکه با نقل مطالبی بعضا نادرست و خلاف واقع، تردیدهای جدیدی نسبت به مطالب مطروحه ایجاد نمود و توجیه‌گری عملکرد پرابهام مجریان و ناظران را افشا کرد.
از اینرو، ضمن عذرخواهی از تأخیر در پاسخگویی که به دلیل وسواس و دقت هر چه بیشتر در محتوای گزارش و پرهیز از نقد عجولانه و بدون پشتوانه اسناد معتبر بوده است، نکاتی چند را در مورد محتوی گزارش به شرح زیر به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند، باشد تا وجدان حقیقت‌جوی مردم شریف به درستی قضاوت نماید؛

1. اینکه شورای نگهبان پس از تجربه سی ساله توسعه مستمر حوزه نظارتی و عدم پاسخگویی نسبت به عملکرد اکثراً قابل انتقادش ناچار از گزارش تفصیلی "جهت تنویر افکار عمومی" گردیده است، جای تأمل دارد و باید آن را دستاوردی از پایمردی مردم در پی جویی حقوق خود دانست که علیرغم ضرب و شتم و قتل و بازداشت و شکنجه و افتراء و . . . در راه احقاق حقوق ملی و دینی خود از پای نایستادند. لذا جا دارد که این موفقیت نسبی را به هموطنان عزیز تبریک بگوییم.

2. ریشه ابهامات و تخلفات واقع شده در جریان انتخابات را باید در موضع‌گیری‌های جانبدارانه بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان کشور از جمله بیشتر اعضای شورای نگهبان از "یکی از نامزدها" دانست که آن شورا و مجریان را از موضع بیطرفی خارج کرده و به نهادی سیاسی با برخورداری از موقعیتی متمایز و تأثیرگذار با پشتوانه امتیازات اداری و حکومتی تبدیل نمود. این بی‌پروایی بزرگان در قانون‌شکنی علنی خواسته یا ناخواسته به عوامل پایین دست نظارتی و اجرایی جرأت می‌بخشد که آنچه را خود می‌پسندند یا موردنظر مسئولان کشور می‌پندارند را بی‌نگرانی از بازخواست و توبیخ تأمین نمایند، تفصیل این موارد در بیانیه شماره 15 این کمیته آمده است.
گزارش تفصیلی شورای نگهبان هیچ توضیحی در مورد دلایل نقض صریح مواد 68 و 73 قانون انتخابات توسط دبیر و تعدادی از اعضای خود نداده است و اشاره‌ای هم به رسیدگی به تخلفات مسئولان اجرایی ننموده است. مانند:
1) وزیر کشور در سفر به اهواز و خرمشهر
2) تعدادی از وزیران از جمله وزرای امور خارجه، تعاون، صنایع و معادن و رفاه به شهرهای مختلف از جمله ایلام، کرمانشاه، گلستان، سمنان و...
3) سفر معاون اول رییس جمهور
4) چند تن ار استانداران و معاونان آنها.

3. گزارش تفصیلی از هر گونه ورود کلی و جزیی در رسیدگی به رفتار مسئولان اجرایی انتخابات پرهیز کرده و حتی شائبه تخلف آنان را برنتافته است. این اطمینان خاطر از آن رو که جهت‌گیری مشترک نظارت و اجرا حذف رقیب سیاسی از گردونه مدیریت کشور بوده قابل توجیه است، والّا بیان اینکه با اعمال ساز و کار نظارتی شورای نگهبان عملا امکان وقوع تخلف گسترده که صحت و سلامت انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد معقول و متصور نیست توسط نهادی که در انتخاباتهای دیگر که بخش اجرا و نظارت از یک اردوگاه سیاسی نبوده‌اند عبارت‌های "تخلف گسترده" "عدم سلامت انتخابات" و ... را مطرح می‌نمود، پذیرفتنی نیست.

4. اعتماد ویژه شورای نگهبان به بخش اجرایی انتخابات به گونه‌ای بوده است که حتی حساسیت لازم نسبت به مواردی مانند:
1) تعداد برگ رأی چاپ شده با شماره سریال و بدون شماره سریال.
2) تولید مهر انتخابات به تعدادی بیش از دو برابر شعب اخذ رای که اقدامی بی‌ساقه است.
3) چگونگی توزیع تعرفه‌ها که به قرار اطلاع هنوز تعداد قابل توجهی از تعرفه‌های مهر شده دست به دست می‌گردد و نمونه‌هایی از آن جهت اطلاع بیشتر پیوست می‌باشد.
حساسیت نشان نداد بلکه چشم و گوش خود را بر آنها بست تا آنکه بنا به گزارش تفصیلی پس از انتخابات و در جریان رسیدگی به شکایت‌ها تعداد تعرفه را از وزارت کشور و چاپخانه مربوط استعلام کرده است و البته هنوز هم با قاطعیت کامل نمی‌توان تعداد آنها را مشخص کرد. در گزارش همچنین علت این اعتماد کامل و آزادی عمل و مبسوط الید قرار دادن وزارت کشور نسبت به دوره‌های قبل نیز با سکوت کامل برگزار شده است.

5. در گزارش علاوه بر آنکه به تخلف قانونی تعدادی از مقامات رسمی پرداخته نشده در برابر استفاده گسترده از امکانات دولتی به سود آقای احمدی‌نژاد هم، جز در مورد استفاده از هواپیمای دولتی ساکت مانده است. در توجیه آن هم به مصوبه شورای امنیت ملی که قائدتاً نباید مربوط و منحصر به این دوره باشد اشاره کرده و معلوم هم نکرده است که آیا شورای امنیت ملی می‌تواند مجوزی برای تخلف از قانون انتخابات بدهد؟ به فرض که در مورد شخص ایشان چنین باشد در مورد همراهان وی در سفرهای تبلیغاتی چه؟
موارد دیگر نیز که می‌بایست مورد رسیدگی قرار می‌گرفت و گزارش آن به اطلاع مردم می‌رسید ولی متاسفانه کماکان باسکوت برگزار شده است بسیار زیاد است مانند:
1) تبلیغات یکسویه و بی‌رویه صدا و سیما به سود آقای احمدی‌نژاد که صدای بعضی از مقامات از جمله مسئولان قضایی را هم درآورد.
2) ورود بعضی از مسئولان نیروهای مقاومت بسیج و سپاه به فعالیت انتخاباتی به نفع آقای احمدی‌نژاد و علیه نامزدهای دیگر.
3) بکارگیری وسایل حمل و نقل دولتی برای آوردن مردم به محل سخنرانی تبلیغاتی آقای احمدی‌نژاد و در مواردی حتی با صدور حکم و پرداخت حق مأموریت.

6. جمهوری اسلامی همواره به عنوان نظامی مدافع ارزش‌های اخلاقی بر صداقت، درستکاری، خیرخواهی، امانت‌داری، عدالت و حفظ حرمت و آبروی افراد تأکید داشته است این نظام و ارزشهای آن در تبلیغات انتخاباتی ناجوانمردانه به تاراج داده شد و بسیاری از محترمین و شخصیت‌های معتبر حوزوی، دانشگاهی، اجرایی و دیگر دلسوزان نظام را به واکنش واداشت بعضی از این موارد عبارتست از:
1) هتک حرمت و ایراد اتهامات اثبات نشده و ناروا به تعدادی از شخصیت‌های محترم که حتی سمت‌های بسیار مهمی توسط رهبری به آنها واگذار شده است در غیاب آنها در رسانه ملی. بعضی از این شخصیت‌ها کسانی هستند که رهبری در نماز جمعه از آنها دلجویی نمود و مورد حمایت قرار داد و سخنانی در سجایای آنها برشمرد.
2) پیشینه سی ساله انقلاب زیر سوال رفت و زبان شماتت بدخواهان را بر وفاداران گشود.
3) در تبلیغات رسانه‌ای رسماً اطلاعات غلط و خلاف داده شد. مانند اعلام نرخ تورم و نرخ بیکاری و حل شدن مسئله یک میلیارد دلار و موضوع هاله نور و ... که بعدا توسط مسئولان مربوط تکذیب یا اصلاح شد.
وجدان جامعه بر این باور است که اگر نامزد دیگری غیر از فرد مورد حمایت آن شورا چنین اظهاراتی می‌کرد با واکنش جدی شورای نگهبان مواجه می‌شد ولی متأسفانه آن شورا با سکوت خود بر این روش غیراخلاقی و غیراسلامی و انسانی صحه گذاشت و علیرغم طرح موضوع در نامه‌ها و شکواییه‌های متعدد و رنجنامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آنان با سکوت معنی‌دار، خود را از رسیدگی به این موارد و تأثیر آن در آراء مردم فارغ دانسته‌اند و سخاوتمندانه آنچه را سی سال برایش جانفشانی‌ها شده بود به پای پیروزی نامزد موردنظر ریختند و در گزارش تفصیلی خود نیز اشاره‌ای بر علت نادیده گرفتن این تخلف مهم ننمودند.
و پاداش این حریم‌شکنی و هتک حرمت را با عبارت "حتی یک مورد شکایت وارد و موثر نبوده است" دادند.
آیا فضای امنیتی شدیدی که از عصر روز رای‌گیری در کشور حاکم شد، به این علت بوده است که هیچ شکایت قابل قبولی نبوده است؟ وجدان عمومی جامعه هم همین باور را دارد؟

7. گزارش تفصیلی همینطور در برابر این موارد ساکت است:
1) قطع غیرمعمول سیستم پیامک درست در شب قبل از رای‌گیری. تلقی این کمیته آن است که تنها انگیزه آن اختلال در اطلاع‌رسانی سریع از تخلفات گسترده بوده است..
2) محدودیت و متوقف کردن فضای اطلاع‌رسانی اینترنتی.
3) قطع تلفن‌های کمیته صیانت از آرا در عصر روز رای‌گیری که برای جایگزینی قطع پیامک فعال شده بود؟
4) تهاجم به تعدادی از ستادهای آقای مهندس موسوی و پراکندن افراد فعال در آنها. آیا این اقدامات دلیلی جز اختلال در تبادل اطلاعات و گزارش‌گیری‌های ستاد از وقوع تقلب می‌تواند داشته باشد؟
5) اظهارنظر سریع بعضی از اعضای شورا در مورد صحت انتخابات پیش از بررسی و رسیدگی به شکایات چه وجهی دارد؟ آیا آنها علم غیب داشته‌اند که شکایت موثری دریافت نخواهند کرد.
چرا مواردی به این مهمی حساسیت شورای نگهبان را برنیانگیخته و آنها را به رسیدگی وادار نکرده است؟ قاعدتاً دستگاه ناظر بیطرف خود را موظف و مکلّف به روشن نمودن دقیق مطالب و کشف علل و عوامل می‌داند که انتشار نتایج رسیدگی صادقانه می‌تواند به اعتماد عمومی بیفزاید و نگرانی‌ها را رفع کند.

8. در شکایت‌های ارسالی و نیز بیانات شفاهی نامزدها به رفتار خلاف دیگری اعتراض شد و آن تطمیع برای اخذ رای با پخش و پرداخت مبالغ کلان و غیرقابل توجیهی پول نقد و چک پول بین روستائیان، دانشجویان و پرستاران و... تحت عنوان هدایای رییس جمهور در ایام منتهی به روز رای‌گیری بود و مواردی مانند سود سهام عدالت، پرداخت معوقه‌ها، افزایش حقوق‌ها و . . . که متاسفانه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کاهش بعضی از آنها به بهانه علی‌الحساب بودن پرداخت‌ها به گوش می‌رسد (در حالی که مبالغ علی‌الحساب قاعدتاً کمتر از مبالغ قطعی باید باشد) این باور را که انگیزه اصلی پرداخت‌ها جلب رای بوده است قوت می‌بخشد.
چطور است که آن شورا در مقابل موضوعاتی با این اهمیت و تأثیر آن در جلب آراء نیازمندان جامعه که چیزی شبیه خرید رای از منابع دولتی است احساس تکلیف و مسئولیت نمی‌کند؟ و اصولاً چه اتفاقی باید می‌افتاد که آن شورا را نسبت به رفتار نامزد مورد علاقه‌اش "حساس" کند و رسیدگی نماید؟ و نتیجه را هر چه باشد، به مردم توضیح دهد؟

9. در شکواییه‌هایی که ارسال شد و بیانیه‌های که انتشار یافته به مواردی مانند:
1) مغایرت آمار اعلام شده وزارت کشور در تاریخ‌های 88/3/25 و 88/4/2 در 78 شهرستان .
2) مشارکت بیش از صددر صدی واجدان شرایط در 192 بخش و سهم بسیار بالای آراء نامزد مورد علاقه آقایان در آنها تعداد غیرعادی صندوقهایی که تعداد کل آراء آنها به دو صفر(00) ختم می‌شوند (به طور نرمال باید 1 درصد صندوق‌های هر شهرستان آراء‌شان به (00) ختم شوند در حالی که در تعدادی از شهرستان‌ها این نسبت باشد. 23 درصد، 29 درصد، 20 درصد، 19 درصد و... است. که می‌تواند حداقل حاکی از پرکردن برگ رای‌های باقیمانده دسته قبض‌ها در شعبه باشد.
3) صدها صندوقی که تعداد آرای نامزد موردنظر بالای 99 درصد اعلام شده است و تمرکز غیرعادی آنها در بعضی از مناطق.
هر کدام از این موارد احتمال بالایی از تخلف را آشکار می‌کند و ناظر عادل و بیطرف را وامی‌دارد که با حساسیت آنها را به طور کامل و دقیق رسیدگی کند ولی آن شورا همچنان با سعه صدر با این موارد هم مواجه شده و در گزاش تفصیلی فقط در مورد بند 2 با بیان اینکه در انتخابات ریاست ریاست جمهوری کل کشور یک حوزه انتخابیه است و مردم می‌‎توانند در هر جا رای بدهند و چون جابجایی جمعیت داریم مشکلی به نظر نرسیده است از کنار موضوع گذشته به ندای وجدان خود پاسخ داده‌اند. در حالی که بیشتر مناطقی که این وضع را دارند منطقه محروم و مهاجر فِرِست‌اند نه مهاجرپذیر یا توریستی.

10. در این گزارش به دعوت از نمایندگان نامزدها برای مشاهده تجمیع آراء اشاره شده است. در این مورد باید گفت، اولا: نمایندگان دعوت شده در اتاقی جای داده شدند و بدون هیچگونه رابطه با شورای نگهبان صرفاً نامه‌های دریافتی را از طریق یک رابط به آقای کدخدایی سخنگوی شورا می‌داده‌اند. اینکه چه تعداد از این نامه‌ها و چگونه به رویت اعضای شورای نگهبان می‌رسیده و چه اقدامی روی آن می‌کرده‌اند اطلاعی در دست نیست! ثانیا: دعوتی که وزارت کشور برای حضور نمایندگان نامزدها برای مشاهده تجمیع آراء در وزارت کشور به عمل آورده بود تنها برای همین پاسخگویی‌ها کاربرد دارد. زیرا آنجا نیز سه نماینده در اتاقی مستقر بودند از تلویزیون از بلوک‌های 5 میلیونی آراء که اعلام می‌شد مطلع شدند. این رفتار اهانت‌بار موجب شد در ساعت 2:15 بامداد طی نامه‌ای که با امضای نمایندگان هر سه نامزد به وزیر کشور نوشته شد با اعتراض به وضعیت پیش آمده وزارت کشور را ترک کنند. متن نامه به شرح زیر است:


جناب آقای محصولی، وزیر محترم کشور
88/3/23
ساعت 2:15 بامداد
دقایقی پیش آماری توسط ستاد انتخابات کشور و آقای دانشجو در مقابل رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر گردید که اینجانبان نمایندگان نامزدها در سایت شمارش آراء وزارت کشور هیچگونه اطلاعی از چگونگی دریافت و تجمیع و انتشار آن نداریم و از آنجا که طبق مواد 28 و 32 قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور پس از دریافت صورتجلسات (فرم 28) و روال قبل بایستی آمار را اعلام نماید به نظر می‌رسد اعلام نتایج فعلی مطابقتی با قانون ندارد.
ضمناً فضایی که برای استقرار نمایندگان کاندیدها در نظر گرفته شده دور از سایت شمارش آرا بوده و هیچگونه ارتباطی با این سایت ندارد. لذا در صورت استمرار این وضعیت حضور اینجانبان با عدم آن تفاوتی ندارد.

نماینده میرحسین موسوی نماینده محسن رضایی نماینده مهدی کروبی

رونوشت: دفتر مقام معظم رهبری
هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات
ریاست محترم ستاد انتخابات کشور


شورای نگهبان نه تنها نسبت به این موضوع حساس نشد بلکه نسبت به اینکه برخلاف اعلام قبلی وزارت کشور و شورای نگهبان که تجمیع آراء را دستی اعلام کرده بودند و نه رایانه‌ای و وزارت کشور با نقض آن نتیجه آراء را با تجمیع رایانه‌ای منتشر می‌کرد سکوت تأییدآمیز داشت و بر نامه مشترک نمایندگان سه نامزد هم وقعی ننهاد.
یادآوری می‌شود پس از اطلاع از احتمال تجمیع رایانه‌ای آراء ستادهای انتخاباتی آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی طی نامه‌ای به وزارت کشور خواستار بررسی نرم‌افزار مورد استفاده شدند که ستاد انتخابات کشور در پاسخ رسماً اعلام نمود تجمیع آراء دستی است و نه رایانه‌ای و سیستم موردنظر کاربرد داخلی و آزمایشی دارد. اما عملاً خلاف آن اتفاق افتاد.

11. گزارش تفصیلی همچنین در برابر علت صدور بخشنامه خلاف قانون که موجب ضایع شدن حق نامزدها برای معرفی نماینده در هیأت اجرایی جز در روز رای‌گیری گردید باز هم ساکت است.
درباره اعلام انصراف آقای دکتر محسن رضایی از پیگیری اعتراض خود در گزارش تفصیلی به گونه‌ای سخن گفته شده که گویی او را قانع کرده‌اند هر چند ایشان خود می‌توانند نسبت به مطالب مطروحه اعلام‌نظر کنند اما نامه ایشان و گلایه‌های بعدی به گونه‌ای دیگر است و به قرار اطلاع از آنجا که صِرف شمارش آراء بدون انطباق برگه‌های رای با ته‌برگ‌ها و بررسی خطوط مشابه موردنظر ایشان نبوده است و نیز عدم ارایه فرم‌های تجمیع آراء درحوزه‌هایی که بیش از 95 درصد واجدان شرایط رای دادهاند موجب انصرافشان شده است.

12. بند 5 گزارش به دیدار اعضای شورای نگهبان با مراجع عظام تقلید و علما و شخصیت‌های شاخص و فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و تبادل‌نظر با آنان دلالت دارد. گزارش مدعی است شورای نگهبان در این دیدارها "ضمن ارائه گزارشی از عملکرد نظارتی خود در امر خطیر انتخابات با بهره‌گیری از آگاهی و نظرات ارزشمند این بزرگواران، خصوصاً رهنمودهای ارائه شده از سوی مراجع عظام تقلید آن را سرلوحه کار خود در پیگیری‌ها و بررسی اعتراض‌ها و شکایت‌ها قرار داد".
اولاً در این گزارش مطلقاً از رهنمودهای ارایه شده از سوی مراجع عظام، علما و شخصیت‌های مذکور ذکری به میان نیامده است و به هیچ وجه اشاره‌ای به نقطه نظرات آقایان به ویژه اعتراض‌ها و گلایه‌های شدیدی که از سوی برخی مراجع محترم ابراز شده است نگردیده است، ثانیاً معلوم نمی‌گردد که نتایج حاصل از ارایه این رهنمودها که سرلوحه کار شورا قرار گرفته است چه بوده است؟

13. در بند 6 گزارش به مکاتبات شورای نگهبان با برخی شخصیت‌های کشور در راستای ارسال مطالب و مستندات برای بهره‌برداری و فراهم آوردن امکان بررسی و تصمیم‌گیری و اظهارنظر اشاره شده است. و هیچ توضیحی در خصوص نتایج حاصله از انجام این مکاتبات ارایه نمی‌گردد. این گزارش روشن نمی‌سازد که آیا مطالب و مستنداتی که احتمالا از سوی آقایان به شورای نگهبان ارسال شده است چه بوده و آیا مورد بهره‌برداری آن شورا قرار گرفته است یا خیر؟ البته با عطف توجه به تاریخ انجام مکاتبات مذکور (جمعه 88/4/5) یعنی در روز دوم از مهلت 5 روزه تمدید رسیدگی به شکایات و با توجه به ضیق وقت بعید می‌نماید که آقایان محترم فرصتی جهت ارایه مطالب و مستندات خود داشته‌اند و یا اگر چیزی ارسال کرده‌اند مورد عنایت شورا قرار گرفته باشد. با این تفصیل به نظر می‌رسد هدف از این اقدامات بهره‌برداری‌های تبلیغی خاص و از باب انعکاس اهتمام به عمل آمده از سوی شورا و توجیه اظهارنظر نهایی آن باشد وگرنه خوب است آن نظرات و رهنمودها اعلام گردد.

14. بندهای 7 الی 9 گزارش متذکر موضوعاتی چون تمدید مهلت برای رسیدگی دقیق‌تر به اعتراض‌های مربوط به شمارش آراء، تشکیل هیأت ویژه و مأموریت آن، خواسته‌های نمایندگان نامزدهای معترض و فرایند منتهی به صدور دستور بازشماری آراء 10 درصد از کل صندوق‌های اخذ رأی شده است. و به همین صورت ظاهر و محدود بسنده کرده است.
گرچه به دلیل ضیق وقت، ترکیب و مأموریت هیأت ویژه از همان بدو امر روشن بود اما به هرحال متعاقب تشکیل هیأت مذکور و وصول نامه سخنگوی شورای نگهبان به نامزدهای معترض در خصوص معرفی نماینده نامزدها به این هیأت، تنی چند از افراد شناخته شده و البته غیر عضو هیأت ویژه با مراجعه به آقای مهندس میرحسین موسوی اعلام می‌دارند که به دنبال راهکار خروج از بحران حادث شده‌اند و از این جهت از ایشان تقاضای همکاری می‌نمایند. آقای موسوی نیز آقایان را جهت انجام مذاکرات به آقای محتشمی‌پور ارجاع می‌دهد. بر همین اساس صبح روز یکشنبه 88/4/7 جلسه‌ای فیمابین سه تن از آقایان مذکور (جنابان: علی آقا محمدی، اکبر حجازی، موسوی) و آقای محتشمی‌پور و موسوی‌لاری تشکیل می‌گردد و نامبردگان آمادگی خود را به این منظور که طرحی را مبنی بر اینکه ته‌برگ تعرفه‌های رای در اختیار هیأت معتمدی قرار گیرد تا اطلاعات مربوط به مشخصات رای‌دهندگان با اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور تطبیق داده شود و نیز انطباق بین خطوط تعرفه بررسی شود و نیز شمارش صندوق‌های سیار و یک سوم از صندوق‌های ثابت در دستور کار قرار گیرد گرچه این افراد نمایندگی خود از هیأت ویژه را نفی کردند اما بهرحال چنین نتیجه گرفتند که ابتدا موافقت شورای نگهبان را جلب کنند تا پس از آن طرح مذکور رسما به آنها ارایه گردد. متعاقبا پس از تماس تلفنی نامبردگان و اعلام اینکه ما موافقت شورای نگهبان را اخذ کردیم، ساعت 23:30 دقیقه همان روز یک تن از نفرات مذکور همراه با یکی اعضای هیأت ویژه شورای نگهبان، حجت‌الاسلام المسلمین ابوترابی - به منزل آقای محتشمی‌پور مراجعه و پس از مذاکرات و تأکید آقایان بر جلب موافقت شورای نگهبان با مفاد مذکور خواستار ارائه طرح مذکور به صورت مکتوب می‌گردیدند. بر همین اساس و با توجه به دیر وقت بودن جلسه پیش‌نویس طرح متضمن تشکیل هیأتی بی‌طرف و مورد اعتماد جهت بررسی (موارد چهارگانه) بدون امضا در اختیار آنان قرار گرفت.
گزارش تفصیلی شورای نگهبان معلوم نمی‌نماید که این پیش‌نویس مورد موافقت کدام نهاد شورای نگهبان یا هیأت ویژه قرار گرفته است اما به هر حال در ادامه بلافاصله تصریح می‌کند که قبول طرح مذکور منوط به اعلام آن از سوی آقای موسوی گردید. بر همین اساس با مراجعه مجدد نمایندگان مذکور در روز پایانی مهلت 5 روزه طرح مذکور به صورت مکتوب و رسمی و با امضاء آقایان محتشمی‌پور و موسوی‌لاری بدانها ارائه گردید. در این مکتوب به تشکیل هیأت حکمیت خبره و کارشناس کاملا بی‌طرف و بی‌غرض که مورد تأیید مراجع تقلید و نامزدها باشند جهت بررسی انتخابات و شکایات مطرح شده و اعلام نتایج آنها تأکید و به منظور راست آزمایی نتایج اعلام شده اقداماتی همچون بررسی تعداد تعرفه‌های چاپ شده و ارائه تعرفه‌های مازاد به هیأت مذکور، تحویل کلیه ته‌برگ‌های رای به مجموعه مورد اعتماد و تطبیق آنها با اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، بازشماری و بررسی محتوای یک سوم صندوق‌های سیار و معادل با کسری از آن مثلاً 20 درصد صندوق‌های ثابت به صورت تصادفی بازشماری صندوق‌های برخی از استان‌ها که آراء آنها بیش از واجدین شرایط است، پیشنهاد گردید. فراز پایانی نامه نیز در راستای تکمیل گام‌های اولیه ایجاد فضای اعتماد بخش عمومی اقدامات دیگری چون شناسایی و مجازات عاملان و مباشران ضرب و جرح و قتل عده‌ای از مردم، آزادی بازداشت‌شدگان و جبران خسارت‌های مالی و جانی وارده و ایجاد فرصت مناسب در صدا و سیما و رسانه‌های دولتی برای دفاع نامزدهایی که مورد تخریب واقع شده‌اند را پیش‌بینی می‌کرد.
با دریافت متن پیشنهادات مذکور مقرر شد جهت تأیید مراتب نمایندگان مذکور به آقای میرحسین موسوی مراجعه نمایند که البته آنها به جای مراجعه به آقای موسوی به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مراجعه نمودند.
به هر حال گزارش تفصیلی شورا متعرض این نکته نشده است که چرا نمایندگان هیأت ویژه پس از از اخذ متن مذکور به آقای موسوی مراجعه نکردند. چرا برغم اعلام موافقت قبلی شورای نگهبان با طرح اولیه، نامه رسمی و مکتوب آقایان محتشمی‌پور و موسوی‌لاری که در چارچوب همان طرح اولیه تنظیم شده بود و به لحاظ اساسی تفاوتی با آن نداشت مورد توجه و اهتمام هیأت و شورای نگهبان قرار نگرفت. مضافاً به اینکه شورای نگهبان در همان روز پایانی مهلت 5 روز(88/4/8) و قبل از ارائه متن مکتوب مذکور، راساً دستور بازشماری 10 درصد صندوق‌های رای را صادر کرده بود چیزی که مورد درخواست هیچ یک از نامزدها نبود. با این تفاصیل متن مذکور صرف‌نظراز محتوا و مفاد موارد مطروحه یا اینکه توسط چه کسی امضاء و ارائه می‌گردید اصولاً نمی‌توانست مورد توجه شورای نگهبان قرار گیرد. از این جهت این گفته که متن مذکور "خواسته‌های غیرمتعارف دیگری را شامل می‌شد و به نظر می‌رسد بیشتر اتلاف وقت و زمان موردنظر است" خلاف واقع و صرفاً در راستای توجیه عملکرد آن شورا در تشکیل هیأتی ویژه به صورت نمایشی و وانمود کردن اهتمام ایشان به رسیدگی مسائل انتخابات ارائه گردیده است.

درخصوص این موارد چند نکته قابل توجه است:
الف) متن نامه ارسالی از سوی دبیر شورای نگهبان محضر مقام رهبری و درخواست تمدید مهلت رسیدگی به شکایات به خوبی کاشف از حقیقت ماجرای تمدید مهلت مذکور است. در این نامه دبیر شورای نگهبان پس از اعلام اینکه «شورای نگهبان پیوسته به بررسی شکایات وارده پرداخته است و با تمام توان و پیگیری کارشناسان ماهر تحقیقات لازم را انجام داده، نتایج را در شورا مطرح و سخنگوی شورا هم بیشترین اطلاع‌رسانی را داشته است»، از مقام رهبری درخواست می‌نماید «به منظور اتقان بیشتر و رفع هر گونه ابهام محتمل مهلت رسیدگی به شکایات برای 5 روز دیگر تمدید گردد».
چنانچه از متن نامه برمی‌آید تا این تاریخ شورای نگهبان به «بررسی شکایات وارده پرداخته است» و «تحقیقات لازم را انجام داده» و «نتایج مربوطه را در جلسه شورا مطرح» و «سخنگوی شورا بیشترین اطلاع‌رسانی را داشته است». بنابراین به نظر می‌رسد مطابق آنچه در نامه دبیر شورای نگهبان آمده است شورای نگهبان همه اقدام‌های لازم و ممکن در این خصوص را انجام داد و از منظر آن شورا موضوع انتخابات پایان یافته بوده است. لیکن به‌رغم خود «فقط از باب اتقان بیشتر و رفع هر گونه ابهام محتمل» درخواست تمدید مهلت می‌گردد.
ب) ایده اولیه تشکیل هیأتی مستقل و مورد وثوق جهت بررسی شکایات نسبت به روند انتخابات و اعلام‌نظر در این خصوص مبتنی بر سیره امام راحل (ره) و سابقه مربوطه در جریان انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی، در روزهای پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم و اوج‌گیری اعتراضات مردمی نسبت به نتایج اعلامی به عنوان راهکار حل و فصل مسائل مربوط به این انتخابات از سوی بعضی نامزدهای معترض، بعضی مراجع عظام تقلید و تنی چند از شخصیت‌های محبوب و مورد وثوق مطرح گردید و به نظر می‌رسید این راه‌حل می‌تواند مورد قبول همه و از جمله مقام رهبری قرار گیرد. اما شورای نگهبان متعاقب موافقت مقام رهبری با تمدید مهلت رسیدگی به شکایات از بیم تشکیل چنین هیأتی مستقل و بی‌طرف با پیشدستی و برای خنثی کردن پیشنهاد مذکور به ناگهان با صدور احکامی اقدام به تشکیل هیأتی ویژه می‌نماید.
از این هیأت با ترکیب افرادی که اکثریت آنان پیشاپیش موضع جانبدارانه خود را علنی کرده و قبل از هر گونه بررسی همچون شورای نگهبان داوری کردند چه انتظاری می‌رفت متن احکام صادره از سوی دبیر شورای نگهبان برای هیأت ویژه و نیز نامه ارسالی از سوی سخنگوی شورا برای داوطلبان معترض در این خصوص دلالت بر آن دارد که شورای نگهبان مأموریت خاصی برای این هیأت منظور نموده بود. طبق متن احکام صادره از سوی آیت‌الله جنتی اعضای هیأت ویژه «جهت بررسی روند برگزاری انتخابات و بازشماری 10 درصد آراء کل کشور» انتخاب شده‌اند؛ نامه ارسالی از سوی سخنگوی شورای نگهبان به دو تن از نامزدهای معترض نیز تصریح دارد که «در پی موافقت مقام معظم رهبری با درخواست شورای نگهبان برای تمدید مهلت بررسی شکایات واصله در خصوص انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، شورای نگهبان علاوه بر بررسی شکایات به منظور جلب اعتماد و اطمینان بیشتر نامزد‌های محترم و هواداران آنها از روند برگزاری انتخابات تصمیم به بازشماری حداقل ده درصد از صندوقهای رأی در سراسر کشور گرفت و از هیأتی متشکل از . . . دعوت کرد با حضور در این بررسی و بازشماری گزارش خود را به افکار عمومی عرضه نمایند».
با توجه به مستندات مذکور،
اولاً این هیأت طبق احکامی که در روز دوم از فرصت پنج روزه تمدید مهلت برای شکایات توسط دبیر شورای نگهبان صادر شده، تشکیل گردیده است.
ثانیاً این هیأت پس از آنکه «شورای نگهبان علاوه بر بررسی شکایات، تصمیم به بازشماری حداقل ده درصد از صندوق‌های سراسر کشور گرفت»، تشکیل شده است.
ثالثاً هدف از تشکیل این هیأت و مأموریت آن حسب‌نظر شورای نگهبان «حضور در بررسی شکایات و بازشماری ده درصد صندوقهای رأی و گزارش آن به افکار عمومی بوده است».
رابعاً اکثریت اعضای هیأت مزبور قبلاً موضع خود را اظهار کرده و بیطرف نبودن خود را نشان داده بودند
با توجه به مراتب فوق و مستندات مذکور، مأموریت هیأت ویژه معطوف به بررسی روند برگزاری انتخابات نبود چرا که اصولاً محدودیت زمانی موجود تا پایان مهلت مقرر جهت بررسی شکایات چنین اجازه‌ای را به آن هیأت نمی‌داد؛ آنچه موردنظر شورای نگهبان بود صرفاً «حضور در بررسی شکایات و بازشماری ده درصد صندوقها و ارائه گزارش آن به افکار عمومی» بود و بس.
بنابراین آنچه در گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون مأموریت هیأت ویژه آمده و مأموریت این هیأت را «استماع اظهارات مطلعین و جمع‌آوری اسناد و مدارک از اطراف و اکناف کشور و بررسی و رسیدگی به موضوع انتخابات» اعلام می‌دارد خلاف واقع می‌باشد.
ج) واقعیت این است که شورای نگهبان با هدف ممانعت از شکل‌گیری هیأت حکمیت بیطرف از سوی مراجع تقلید، با رویکرد بدیل‌سازی‌های نمایشی خود اقدام به انتخاب هیأت ویژه‌ای کرد که برخی ا عضای آن قبلاً به دفاع از نتایج اعلام شده انتخابات پرداخته و به صراحت جانبداری خود را از نامزد خاص اعلام نموده بودند.
بدیهی است در خصوص تشکیل هیأت ویژه این سوال اساسی مطرح می‌گردد که چنانچه شورای نگهبان قصد رسیدگی بیطرفانه به موضوع را داشت و یا اگر نسبت به صحت انتخابات اطمینان کامل داشت پس چرا با تشکیل هیأت بیطرفی که بتواند با بهره‌گیری از فرصت کافی مستقلاً به بررسی روند انتخابات بپردازد و شکایات و اعتراضات مطروحه را مورد رسیدگی قرار دهد مخالفت کرد؟

اما در ارتباط با آمارهای تخلف ارائه شده در گزارش لازم به ذکر است که این کمیته بکرات و بویژه در بیانیه‌های شماره 14 و 15 خود موارد و مصادیق تخلفات انتخابات را بوضوح تبیین کرده است که نه تنها در این گزارش مورد توجه قرار نگرفت بلکه همان به رویه، ارائه آمارهای ناقص و کذب و توضیحات کلیشه‌ای، اکتفاء شده است.
در گزارش تفصیلی شورا آمده است که مفاد قانون مربوط به حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی مورد بی‌توجهی نامزدها قرار گرفت و بخش قابل توجهی از نمایندگان 3 روز قبل از انتخابات یعنی در خارج از محدوده زمانی تعیین شده به فرمانداریها معرفی شدند که به دلیل کامل نبودن مدارک برای عده‌ای هم کارت صادر نگردید! متأسفانه این ادعا در حالی است که علی‌رغم درخواستهای متعدد کتبی و شفاهی این ستاد در مرکز و شهرستانها، ستاد انتخابات وزارت کشور تا یک روز قبل از پایان مهلت قانونی برای معرفی نمایندگان از اعلام نوع مدارک موردنیاز مشخصات لازم برای معرفی نمایندگان نامزد به فرمانداریها خودداری کرده بود!
در بخشی از همین گزارش اعلام شده که ستادهای جناب آقای موسوی تعداد صندوقهای که با کمبود تعرفه مواجه شده‌اند را در سراسر کشور 51 صندوق ا علام کرده است عجبا که فقط در حوزه انتخابیه شهرستان تهران در روز اخذ رأی طی یک فقره نامه شماره حدود یکصد صندوق اخذ رأی که با کمبود تعرفه مواجه شده و انجام رأی‌گیری متوقف شده بود به هیأت اجرایی آن شهرستان اعلام شد.
در ادامه آمارهای غیرواقعی در قسمتی از گزارش ذکر شده است حتی یک گزارش از مجموع صندوقها ارائه نشده که حاکی از ممانعت حضور نماینده نامزد هنگام پلمپ صندوقها باشد این در حالی است که گزارشات مختلفی در این زمینه با ذکر شماره صندوقها در روز اخذ رأی از طریق نماینده ستاد آقای مهندس موسوی مستقر در شورای نگهبان به آن شورا منعکس شده و سوابق آن موجود است. موضوع عدم وجود مشکل در ارتباط با حضور نمایندگان نامزد در محلهای تجمیع نیز از نکات جالب این گزارش است. در اکثر قریب به اتفاق مراکز تجمیع که مدارک و مستندات آن موجود بوده و در بیانیه‌های متعدد این کمیته نیز منعکس شده متأسفانه از حضور نمایندگان جناب آقای مهندس موسوی در محلهای استقرار دستگاههای شمارش و تجمیع ممانعت به عمل آمده است.
و متأسفانه در مورد اقدام غیر قانونی و خود سرانه فرمانداران در جابجایی محل مأموریت کسانی که از طرف آقای مهندس موسوی مشخص شده بودند که موجب بهم ریختگی به دلیل نا آشنایی ، دیر رسیدن به محل مأموریت ، عدم حضور در زمان شروع رای گیری و پلمپ صندوق و ... گردیده است نیز هیچ اشاره ای نشده است.
و این اشکالات قانونی آنها نیز با اغماض فراوان نادیده گرفته شده است و مردم که صاحبان اصلی رای اند همچنان این سوال را دارند که بلاخره آقایان چگونه امانتداری کرده اند؟!

سخنگوی قوه قضائیه بعد از 2 ماه سکوت؛بازداشت 4000 نفر در هفته اول اعتراضات

شبکه جنبش راه سبز(جرس):سخنگوی قوه قضائیه پس ازدو ماه سکوت در قبال کودتای انتخاباتی صبح سه شنبه شمار بازداشت شدگان در هفته اول اعتراض به کودتای انتخاباتی را 4 هزار نفر اعلام کرد.
علیرضا جمشیدی در عین حال ادعا کرد که از میان 4000 نفر بازداشتی نزدیک به 3700 نفر در همان هفته اول اعتراضات آزاد شده اند.
پیشتر فرمانده نیروی انتظامی تعداد بازداشت شدگان را 1034 نفر اعلام کرده بود و فرمانده سپاه ویژه تهران بزرگ نیز از بازداشت یک هزار نفر تا 30 خرداد خبر داده بود.
سخنگوی قوه قضائیه به عنوان مرجع رسمی این قوه از زمان آغاز کودتای انتخاباتی تاکنون همه نشست های خبری خود را لغو و از ارائه هر گونه اظهار نظری در این مورد خودداری کرده بود.
بر خلاف سکوت علیرضا جمشیدی و همچنین رئیس قوه قضائیه که کمتر از یک هفته دیگر به پایان ریاست 10 ساله اش بر قوه قضائیه باقی است،بخش هایی از قوه قضائیه که در گذشته نیز سوابق همکاری تنگاتنگ با نهادهای نظامی و امنیتی بر علیه اصلاح طلبان را دارند و از جمله سعید مرتضوی دادستان تهران و همکارانش که با صدور احکام فله ای بازداشت مردم،روزنامه نگاران و چهره های شاخص اصلاح طلب، فعالان سیاسی و اجتماعی همکاری نزدیکی با کودتاگران برای سرکوب جنبش سبز داشته اند.

پاسخ علیرضا حسینی بهشتی به اظهارات تهدید آمیز فرماندهان نظامی

علیرضا حسینی بهشتی اظهارات رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران در مورد بازداشت و محاکمه میر حسین موسوی،مهدی کروبی،محمد خاتمی و محمد موسوی خوئینی ها را موجب حاد شدن اختلافات دانست.
مشاور میرحسین موسوی تاکید کرد«فکر می‌کنم اینگونه اظهارنظرها که از سوی افراد غیر مسئول هم بیان شده و معمولا پس از آن مورد تکذیب مقامات بالاتر قرار می‌گیرد، نتیجه‌ای جز حاد تر شدن اختلافات ندارد.»
اشاره علیرضا بهشتی به اظهارات یدالله جوانی در سمت رئیس دفتر سیاسی نمایندگی ولی فقیه و تکذیب همین اظهارات از سوی محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران است که گفته است سپاه درصدد محاکمه کسی نیست و چنین اقداماتی بر عهده قوه قضائیه است.
علیرضا بهشتی با اشاره به اظهارات متعدد برخی از مقام های نظامی علیه چهره های سیاسی اصلاح طلب به خبرگزاری ایلنا گفت که«جای سوال دارد افرادی که این مطالب را مطرح می‌کنند،آیا مسئولیت قضایی دارند و یا از سوی نهادهای قضایی به آنها مسئولیتی داده شده است؟ یا اینکه نظرات سیاسی خود را بیان می‌کنند؟»
او تاکید کرد که طرح چنین اظهاراتی اصلا برای کشور مفید نیست.

نامه خبرنگاران پارلمانی به رئیس مجلس؛آزادی روزنامه نگاران،لغو سانسور،رفع پلمپ انجمن صنفی



شبکه جنبش راه سبز(جرس): خبرنگاران پارلمانی 16 روزنامه و خبرگزاری رسمی در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بازداشت ده ها روزنامه نگار،پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران و انسداد رسانه ای در کشور اعتراض کردند.
در این نامه که روز دوشنبه و در جریان دیدار رئیس مجلس هشتم با خبرنگاران پارلمانی به مناسب روز ملی خبرنگار به علی لاریجانی ارائه شد خبرنگاران پارلمانی از لاریجانی خواستند تا علاوه بر دیدار و دلجویی از خانواده خبرنگاران و روزنامه نگاران بازداشت شده،مقدمات آزادی روزنامه نگاران بازداشت شده را فراهم کند و در جهت رفع پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و رفع محدودیت ها و سانسور شدید رسانه ها به عنوان رئیس پارلمان تلاش کند.

متن کامل نامه خبرنگاران پارلمانی به رئیس مجلس هشتم به نقل از سایت خبری پارلمان نیوز به این شرح است:

جناب آقای لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
روز خبرنگار را در شرایطی پشت سر می‌گذاریم که این بار نیز همچون تجربه‌های گذشته، امر اطلاع‌رسانی و رسالت رسانه، اگر نگوئیم نخستین قربانی، از مهمترین قربانیان تحولات سیاسی و رویدادهای منتج از کیفیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
بازداشت‌های گسترده فعالان عرصه اطلاع رسانی، تحدید و تهدید گسترده مجاری انتقال خبر، تخدیش جایگاه رسانه و تبدیل آن به انتقال دهنده صرف منویات صاحبان قدرت، تعریض به جایگاه نهادهای صنفی اهالی رسانه و ممانعت از فعالیت آنها و اقداماتی از این دست که شما بعنوان رییس پارلمان کشور بیش از همه باید بر آن واقف و آگاه باشید، فضای اطلاع رسانی در کشور را به جایی رسانده که بی شباهت به گام زدن در میدان مین و ایستادن بر طناب کشیده شده روی آتش نیست.


جناب آقای لاریجانی
پارلمان را مظهر جمهوریت نظام دانسته‌اند و رسانه را رکن چهارم جمهوریت؛ ما بعنوان بخشی از جامعه اطلاع‌رسانی کشور که از قضا به انتقال رویدادهای مجلس شورای اسلامی به جامعه مشغول هستیم، شما را روی سخن خود قرار داده‌ایم، نه از این زاویه که صرفا شما را بعنوان یکی از سران نظام، مسئول این رویدادها می‌دانیم، بلکه از این باب که معتقدیم شما در جایگاه ریاست بر مظهر، نماد و تجلی جمهوریت نظام ـپارلمان ـ می‌بایست بیش از هر شخص دیگری در این خصوص احساس مسئولیت کرده و پیش از هرکس زبان به اعتراض بگشائید.


جناب آقای لاریجانی
ما بعنوان جمعی از خبرنگاران مجلس شورای اسلامی معتقدیم سکوت در برابر آنچه که امروز بر اصحاب رسانه می‌رود نه زیبنده مجلس، که قرار بود تجلی جمهوریت نظام باشد و نه زیبنده حضرتعالی است که خلعت ریاست بر این مجلس را بر تن کرده‌اید . درد و رنج ما نیز در این ایام آنقدر هست که تبریک و تهنیت‌های رسمی و شاخه گل‌ها و ابراز امیدواری‌ها برای بهبود وضع روزنامه‌نگاری به کارمان نمی‌آید.

بی پرده بگوییم، اگر قصد دارید دل ما خبرنگاران پارلمانی را شاد کنید و این روز را به کاممان سازید:
1.در اسرع وقت دستور دهید وضع همکاران و روزنامه‌نگاران دربندمان توسط گروهی بی‌طرف بررسی شده و مقدمات آزادی آن‌ها هرچه سریعتر فراهم بیاید. دیدار شما با خانواده‌های روزنامه‌نگاران بازداشتی البته جای خالی عزیزان آن‌ها را پر نمی‌کند اما بیان درخواست‌ها و مطالبات شاید بتواند از غم و اندوه خانواده‌ها بکاهد.
2.نیک می‌دانیم محدودکنندگان رسانه‌ها از پشتوانه‌ای قوی و فراقانونی برخوردارند، با این حال امیدوارانه از شما می‌خواهیم برای این که از وجود ملجا و پناهنگاه در کشور ناامید نشویم، ترتیبی مقرر فرمائید محدودیت‌های دست و پاگیر رسانه‌ای، نظارت‌های قبل از چاپ، بخشنامه‌های غیر قانونی و سانسور گسترده رسانه‌ای که همگی دستپخت فضای خاص امنیتی این روزها است بررسی و متوقف شده و به صورت فوری، فیلترینگ سایت های خبری و اطلاع‌رسانی برداشته شود.
3.خبرنگاران و روزنامه نگاران، خانه و پناهگاهی جز انجمن صنفی روزنامه نگاران ندارند. پلمپ کردن این انجمن در آستانه روز خبرنگار، جز سیلی و ناسزا برای ما تعبیر دیگری ندارد. اگر با این سیلی و ناسزا در روز خبرنگار همراه و همگام نیستید و به اعطای تحفه‌ای به اهالی قلم اندیشه می کنید، هر طور که از دستتان بر می‌آید خانه مان را به ما بازگردانید و به قضاوت تاریخ خوشبین باشید.
در پایان از صراحت کلام و کمبود تعارفات و ناچیز بودن تقدیر و تشکرها از خدمتتان عذرخواهی می‌کنیم. در حقیقت قصد داشتیم در این روزگار سخت، برای دلخوشی و باور خودمان هم که شده، امتحان کنیم تا مطمئن شویم آیا به عنوان اصحاب رسانه و پرسشگران منتقد، هنوز توان سخن گفتن بی‌لکنت با صاحبان قدرت و انتقاد صریح و مطالبه از آنان را داریم یا خیر.
روزگار بی‌سانسوری را آرزومندیم


احسان مهرابی خبرنگار روزنامه فرهیختگان،اعظم ویسمه خبرنگار سایت پارلمان‌نیوز،فرزانه آیینی خبرنگار روزنامه اعتماد ملی،مرجان توحیدی خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد،سجاد سالک خبرنگار روزنامه تهران امروز،صبا آذر پیک خبرنگار روزنامه اعتماد،ایمان ابراهیم بای سلامی خبرنگار روزنامه مردمسالاری،ملیحه حسینی خبرنگار روزنامه سرمایه،حسن محمدی خبرنگار روزنامه صدای عدالت،زهرا باقری شاد خبرنگار میراث فرهنگی،سمیه قشقاوی خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد،مهدی محمدی خبرنگار روزنامه هدف و اقتصاد،مجید مهرابی خبرنگار روزنامه همشهری،جواد گلزار عکاس روزنامه همشهری،مجتبی برزگری خبرگزاری ایکنا، حسین نوری خبرنگار روزنامه آفرینش

شبکه جنبش راه سبز در ایران فیلتر شد

شبکه جنبش راه سبز، که در مدت کوتاهی به یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های خبری-تحلیلی در ایران تبدیل شده است از امروز در ایران فیلتر شد.



به گزارش جرس و به نقل از خوانندگان این شبکه در ایران، این سایت پرمخاطب که در ایران طرفداران فراوانی را جذب کرده از ساعتی قبل فیلتر شده است و کاربران با مراجعه به آدرس این سایت با پیغام «مشترک گرامی دسترسی به این سایت امکان‌پذیر نمی‌باشد» روبه‌رو می‌شوند.

اسامی 69 شهید و 220 اسیر جنبش سبز از سوی هیات منتخب موسوی-کروبی به مجلس اعلام شد



شبکه جنبش راه سبز(جرس):علیرضا حسینی بهشتی نماینده ميرحسين موسوي درهيات منتخب موسوی-کروبی برای حمایت از آسيب‌ديدگان حوادث اخير،از ارائه فهرست اسامی 69 نفر از شهدای جنبش سبز به همراه فهرست نزدیک به 220 نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات،به کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گفته علیرضا حسینی بهشتی فهرست شهدا و اسرای جنبش سبز روز دوشنبه و در جریان جلسه هیات منتخب موسوی و کروبی برای حمایت از آسیب دیدگان حوادث اخیر با كميته ويژه مجلس شوراي اسلامي به این کمیته ارائه شد.
وی همچنین گفت که در این جلسه در خصوص پيگيري وضعيت‌بازداشت شدگان پس از انتخابات مذاکراتی صورت گرفت و به كميته ويژه مجلس پيشنهاد شد كه در صورت صلاحديد، فراخواني داده شود تا خانواده ها از اتفاقات رخ داده براي عزيزان‌شان، به كميته ویژه مجلس گزارش دهند.
عليرضا حسيني بهشتي همچنین به خبرگزاری ایلنا گفت که «اين جلسه در مجلس شوراي اسلامي و به رياست علاء الدين بروجردي برگزار شد و در ابتدای آن گزارشي از نوع فعاليت‌هاي كميته منتخب موسوي و كروبي در زمينه كمك هاي حقوقي به آسيب ديدگان ارائه شد و همچنين تاكيد شد كه با وجود سياسي بودن برخي اعضاي اين كميته، فعاليت آن سياسي نبوده و ماهيتي انسان‌دوستانه وملاك‌هاي ديني و اخلاقي دارد.»
علیرضا بهشتی با يادآوري این‌كه به دلايل گوناگون از جمله احتياط خانواده بازداشت شدگان، مفقودين و آسيب ديدگان حوادث اخير، كار هيات منتخب موسوی و کروبی برای کمک به آسیب دیدگان به كندي پیش می رود، تاکید کرد که«به كميته ويژه مجلس پيشنهاد شد كه در صورت صلاحديد فراخواني داده شود تا خانواده ها از اتفاقات رخ داده براي عزيزان‌شان به كميته مامور شده از سوي مجلس گزارش دهند و اطمينان هم داده شود كه مشكلي براي آنها پيش نمي آيد.»
نماينده ميرحسين موسوي در هيات منتخب موسوی- کروبی برای حمایت از آسيب‌ديدگان حوادث اخير همچنين گفت «پيشنهاد ديگري كه به كميته ويژه مجلس داده شد، اختصاص كمك مالي براي جبران خسارات مادي يا درمان آسيب ديدگان بود كه با توجه به اختيارات مجلس،هيات مذكور در اين زمينه اقدام لازم را به عمل آورد.»
علیرضا حسینی بهشتي افزود که در این جلسه از سوي هيات منتخب موسوی- کروبی اعلام آمادگي شد تا اطلاعات به دست آمده برای سر و سامان دادن به وضع آسب دیدگان حوادث اخیر در اختيار کمیته ویژه مجلس قرار گیرد، و همچنین قرار شد تا هیات متنخب موسوی- کروبی گزارشي كه از ضرب و شتم زندانيان به دست آمده را به صورت مستند تهيه و در اختيار كميته ویژه مجلس قرار دهند.

غزل زیبا




این غزل زیبارا که از علی محمد محمدی شاعر سبز و خوب کشور است تقدیم می کنم به همه ی نداها و سهراب هاو جوانان و عزیزان دربند ملت افتخار آفرین ایران

سبزم از جنبش سبز خس و خاشاکی ها
یله بر شب زدگان و صف ناپاکی ها

همه تن چشم شدم خیل جوانان دیدم :
سیل بیزاری و بیداری و بی باکی ها

نوشدارو نرسید و تلف شد سهراب !
و ندا نیز شد از جرگه ی افلاکی ها

ریخت چون لشکر توران ز زمین و ز هوا
بر سر ما غضب و تیر قبا خاکی ها

هر صدا را خفه کردند و ندا را کشتند
جمع این لال پرست ضد پژواکی ها !

پاسخش سرب وقفس هر که بگوید تکبیر
مشی این جمع ز تکبیر خداشاکی ها !

آه ! انگار که ملت همه بیگانه شدند !
متهم گشته به همدستی با « راکی » ها !

پای در بند شدند آن همه مردان خدا
همقفس با دزد و جانی و تریاکی ها !

وطنم لانه ی ماران فریدون کش شد
خیمه زد سلسله ی ظالم ضحاکی ها !

گاز !؟ نه.... ! ظلم شما اشک در آورد زچشم !
دست کی پاک کند گونه ی نمناکی ها !؟

آه ! این بد دهنان باز لجن پاشیدند
ایل بی شرم بد اخلاقی و هتاکی ها !

داد باید به کجا برد از این ظلم گران !؟
رفته تا پیش خدا شکوه ی غمناکی ها !

خشک و تر سوخت از این آتش بیداد شما
روسپید از ستم تان شده ساواکی ها !

عطیه طاهری در مصاحبه با روز: سعید متین پور نیاز فوری به درمان دارد



یک ماه از آغاز حبس ۸ ساله سعید متین پور در زندان اوین می گذرد. او بعد از آزادی از ۹ ماه زندان انفرادی که توام با فشارهای جسمی و روحی شدید بود، تحت درمان قرار داشت و به همسرش در گفت و گو با روز تاکید می کند که وضع جسمی او خوب نیست.

متین پور از ناحیه کمر و استخوان پا به شدت آسیب دیده بود و برای درمان جلسات منظم فیزیوتراپی را می گذراند. در مدت بازداشت موقت او مبتلا به عفونت ریه شده بود که به موقع و در زندان مورد مدوا قرار نگرفته بود و این بیماری علاوه بر بیماری دستگاه گوارش در مدت آزادی او را آزار می داد.

این فعال حقوق بشر به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد و به مدت ۱سال با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی خارج از زندان بود. این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر تائید شد و شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب نیز آن را یک ماه پیش به اجرا درآورد. وکیل او پیش از این محمد علی دادخواه بود که او نیز اکنون در بند است و در حال حاضر هوشنگ پوربابایی وکالت او را به عهده گرفته است.

متین پور فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران است و مقالات بسیاری از او در زمینه حقوق اقلیت های قومی و ادبیات در نشریات کشور منشر شده است.

عطیه طاهری همسر وی روز شنبه ۱۷ مرداد بعد از ملاقات وضعیت جسمی و روحی او را به مراتب بدتر از دفعات قبل اعلام می کند. حین انجام این گفت و گو متین پور از زندان با همسرش تماس گرفت و بخشی از صحبت های وی در انتهای این مصاحبه آمده است.

با توجه به بیماریهایی که سعید قبل از اجرا حکم به آنها مبتلا بوده، آیا در زندان تحت درمان قرار گرفته است؟

نخیر. به جز بیماریهای قبلی او، هربار که با او حرف می زنم مشکل جدیدی پیدا کرده است. فقط یک ماه از حبس ۸ ساله اش را گذرانده، ولی تا به حال دوبار گلویش چرک کرده است. محیط زندان به قدری آلوده است که در زندان به دلیل واگیر بیماری عفونی روده به زندانیان قرص داده اند.

یعنی تا به حال به بهداری زندان مراجعه نکرده است؟

بخشی از درمان او اصلا در زندان قابل انجام نیست. او نیاز به استراحت و فیزیوتراپی دارد. از طرفی سعید گاهی سرگیجه های طولانی داشت. این سرگیجها مدام شدت گرفته است. چند روز قبل از اجاری حکم در خیابان از روی دوچرخه اش افتاده بود. ما هنوز دلیل این بیماری را نمی دانیم و سعید را بیش از هر چیز این موضوع اذیت می کند. از او بارها خواستم به بهداری زندان مراجعه کند، اما سعید می گوید هر کسی به بهداری می رود تا چند روز از رفتار پزشکان عصبی است. گویا بدون معاینه و تنها برمبنای سئوال و جواب هایی که می کنند دارو می دهند. کار بهداری را در زندان یکی از زندانیان انجام می دهد که همراه خود چند کیسه قرص دارد که به زندانیان و بر اساس بیماری که خودش تشخیص می دهد، دارو می دهد. البته این فرد پزشک نیست ولی به هر حال زندانیان بیشتر از بهداری به این شخص امید دارند.

وضعیت روحی او چطور است؟

سعید بازجویی های خیلی سختی را از سرگذرانده و حالا مجبور نیست فشار بازجویی ها و دادگاه ها را تحمل کند. اما سعید با اینکه روحیه آرام و صبوری دارد، به شدت از طرف زندانیان تحت فشار است. برعکس احترامی که زندانیان دیگر حتی محبوسین جرائم خطرناک برای زندانیان سیاسی قائلند، زندانیان مالی به شدت با زندانیان سیاسی ایجاد تنش می کنند. اتهام سعید سیاسی است و نباید در میان زندانیان عادی باشد.

آیا برای مرخصی درمانی یا انتقال او از بند اقدامی کرده اید؟

وکیل سعید آقای دادخواه بودند که همزمان با اجرای حکم سعید ایشان هم دستگیر شدند. هفته گذشته برادر سعید آقای پوربابایی را به عنوان وکیل انتخاب کردند تا از طریق وی بتوانیم این مسیر را طی کنیم. من شاغل هستم و پدر و مادر پیر سعید هم در این گرما تحمل مسافرت و دوندگی در تهران را ندارند. امیدواریم تلاش های آقای پوربابایی نتیجه دهد تا بتوانیم برای درمان مدتی مرخصی بگیریم. ولی درباره انتقال سعید نمی خواهیم اقدامی انجام دهیم. ما حاضریم سختی راه را هر هفته تحمل کنیم ولی سعید به زندان زنجان منتقل نشود. با این همه نظارت دولتی و… وضع زندان اوین این است که آدم سالم هم در عرض چند ماه مریض می شود، خدا می داند در زندان های دیگر چه می گذرد.

آیا سعید در زمانی که با وثیقه آزاد بود هم فعالیتی داشت؟

سعید با وجود آن وثیقه سنگین که برای تهیه آن به هر دری زدیم، واقعا هیچ فعالیتی نمی کرد. ضمن اینکه حتی اگر می خواست فعالیتی کند، فشار زندگی و وضع جسمی و روحی اش اجازه این کار را به او نمی داد. سهم او به عنوان یک شهروند تحصیل کرده در این مملکت شد یک سوپر مارکت کوچک اجاره ای که با برادرش آن را می چرخاند. سعید را قبل از بازداشت از استانداری زنجان اخراج کردند و مدت ها بیکار بود. با این وضع اجرای احکام احضاریه فرستاد و وقتی سعید به قاضی صلواتی زنگ زد، او گفت که لازم نیست به شعبه اجرای احکام برود، ولی باید به ملاقات ایشان برود. تصور ما این بود که با توجه به اینکه سعید فعالیتی نداشته نمی خواهند فعلا حکم را اجرا کنند. آقای صلواتی هم تلویحا همین را گفتند. ولی به هر حال سعید راهی زندان شد.

بعد از اجرای حکم سعید این خبر منتشر شد که برادر شما رئوف و آقایان احمد مدادی و رضا عباسی از دوستان سعید را نیز به دلیل اقدام به برگزاری دعای کمیل در خانه و برای آزادی سعید بازداشت کردند. این خبرها صحت داشت؟

بله. در خانه مادر من و سعید دو برنامه دعا و ملاقات دوستان با خانواده تدارک دیده بودند و به فامیل و دوستان هم خبر داده بودیم. از صبح هر دو خانواده را تهدید کردند، محوطه خیابان تحت کنترل پلیس بود و در ساعات نزدیک به مراسم کل خیابان را پلیس بسته بود و مانع حضور مردم شدند. بعد هم این افرادی را که نام بردید بازداشت کردند. البته همگی آزاد شده اند ولی این اتفاق افتاد.

احتمال دارد این مصاحبه را مقامات زندان یا قاضی پرونده او بخوانند. اگر بخواهید با آنها حرفی بزنید چه می گویید؟

این پرونده به نظرم وجاهت قانونی ندارد. سعید جرمی نداشت. اگر جرمی داشت لازم نبود ۹ ماه تحت بازجویی باشد. اگر مستنداتی وجود داشت باید همان ابتدا مستندات ارائه می شد و سعید هم برمبنای آن ها محاکمه می شد و نه بر مبنای اعترافاتی که تحت فشار بودند. پرونده ای که سعید به خاطر آن ۸ سال حبس زندان گرفت ۱۱ متهم دیگر داشت. متهمین ردیف اول و دوم و بقیه متهمان حکم تبرئه یا تعلیق گرفته اند. پرونده مربوط به سفری به ترکیه بود که اساسا سعید به آن سفر نرفت. آیا این ها برای قاضی کافی نبود تا او را از اتهام سنگین ارتباط با بیگانه تبرئه کنند.

در حین گفت و گو با عطیه طاهری همسر وی نیز از زندان با او تماس گرفت و این امکان به وجود آمد که گفت و گوی کوتاهی با او داشته باشم. ادامه این متن گفت و گو با سعید متین پور است.

در حال حاضر بندی که رد آن هستید چه شرایطی دارد؟

من اندرزگاه ۷ هستم که اولین ویژگی اش این است که خیلی شلوغ است و هر روز هم شلوغ تر می شود. اتاق ما برای ۱۶ نفر تخت دارد ولی در حال حاضر ۲۵-۳۰ نفر در اتاق هستند. جز تخت های سه طبقه ای که در این اتاق کوچک است، زندانیان کف اتاق و نمازخانه و حتی در راهروها می خوابند. با این جمعیت می توانید وضعیت بهداشتی و صدا و مشکلات دیگر را حدس بزنید.

آیا بازداشت شده ها در وقایع اخیر پس از انتخابات باعث شلوغی بیش از حد زندان شده اند؟

در بندی که ما هستیم زندانی سیاسی و این دسته از زندانیان نیستند. با بازداشت آنها جمعیتی از بندهای دیگر به اینجا منتقل می شوند.

معمولا بند مالی وضعیت بهتری نسبت به بندهای دیگر دارد. چرا برای تو این موضوع مشکل ساز شده است؟

این زندانیان به دلیل اینکه معمولا وضع مالی شان خوب است/ یا بوده، شان خاصی بین زندانیان داشته اند. ضمن اینکه حتی اگر به دلیل یک پرونده کلاهبرداری میلیاردی هم در زندان باشند، خود را مجرم نمی دانند. به همین دلیل زندانیان سیاسی را به چشم رقیبی برای این شان می دانند و فکر می کنند زندانی سیاسی این جایگاه را از آنها می گیرد. برای همین رقابت کودکانه ای شکل می گیرد که در آن آنها می خواهند ثابت کنند، که بی گناه تر و محق تر از تو هستند.

امکان خرید از فروشگاه زندان را دارید؟

بله دارم. ولی هر چیزی می خرم باید همانجا هم بخورم. به خاطر تراکم جمعیت جایی برای نگهداری مواد غذایی نیست.

جز وضعیت جسمی و این شرایط روزمره مشکل دیگر بند را چه می دانی؟

مشکلی که فکر می کنم در همه بندهای زندان باشد، اعتیاد است. ظاهرا این معضل باید در بند مالی کمتر از بندهای دیگر باشد. اما الان در اتاق ما ۵ نفر اعتیاد دارند و یک نفر هم گاهی مصرف می کند. کراک و شیشه بسیار زیاد است.

آیا درباره وضعیت جسمی ات با قاضی صحبت کرده ای؟

بله. من برای پرونده دیگری از زندان به دادگاه رفتم. چند روز بود دچار سرگیجه و درد استخوان بودم. آقای صلواتی جای دیگری کار داشتند ولی برای این پرونده آمدند شعبه. خب وضع عمومی من هم اصلا خوب نبود و نمی توانستم سرپا بیاستم. با هم در این باره صحبت کردیم و از نوع برخورد ایشان امیدوارم با مرخصی موافقت کنند.

بیانیه جمعی از اعضای سابق و فعلی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان در محکومیت روند سرکوب و اعتراض به وضعیت بازداشت شدگان

گویی توسن مهرورزی دولت فخیمه حکومت اسلامی را سر باز ایستادن نیست و نواختن شهروندان از همه اقشار کار روزانه حاکمان منصوب خدا بر سرنوشت ما رعیت شده است و در حالیکه بازداشتهای خودسرانه و قانون گریزانه شهروندان کمابیش ادامه دارد شاهد آغاز سریال موسوم به ” اعترافات متهمان انقلاب مخملی ” هستیم در دادگاههایی که جز شرمگینی الهه عدل و قضاوت و البته انبساط خاطر خلایق حاصلی ندارد.

همزمان با این معرکه گیریهای قضایی اخبار نگران کننده از رفتارهای غیر انسانی با زندانیان و کشته شدن جوانان بی دفاع و اسیر دست حکومت باعث ناراحتی فزاینده خانواده های زندانیان و همه کوشندگان راه آزادی و عدالت شده است و متاسفانه هیچ مرجع حکومتی پاسخگوی مراجعات بستگان افراد زندانی و مفقودالاثر نیست .

تداوم سلسله گونه این حوادث تلخ و اندوه افزا، برخی دستگیرشدگان و زندانیان سیاسی را نیز از توجه رسانه ها و گروههای مدافع حقوق بشر محروم ساخته است و از این جهت فشار مضاعفی بر این قربانیان مهرورزی اعمال می گردد با تشکر از تلاشهای همه فعالان حقوق بشر و رسانه های مردمی در اطلاع رسانی صحیح توجه همگان را به وضعیت دو زندانی زیر جلب می نماییم و امیدواریم که ریشه این نابسامانیها و مظالم خشکانده شود و امور کشور بر مدار عقل و عدل و تدبیر قرار گیرد .

جعفر ابراهیمی ازندریانی – عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه زنجان و از فعالان صنفی معلمان – از بیستم خرداد ماه دستگیر شده و علیرغم بیماری از حق دسترسی به پزشک و وکیل محروم می باشد و علیرغم اتمام بازجوییها- بنا به گفته قاضی پرونده – دوباره به انفرادی منتقل شده و با حال بیمار در بلاتکلیفی بسر میبرد.

همچنین آقای سعید متین پور – که در دادگاهی سیاسی و غیر حقوقی به تحمل هشت سال مهرورزی محکوم شده – با بیماریهای متعدد به یادگار مانده از هفت ماه انفرادی دوره بازداشت قبلی دوباره اسیر چنگال دیو مهرورزی است و به رغم نیاز به معالجه در خارج از زندان با بی توجهی مسولین زندان اوین روبروست.

ما جمعی از اعضای سابق و فعلی انجمن اسلامی دانشجویان داشگاه زنجان با همه خانواده های داغدار ابراز همدردی کرده و به ویژه شهادت مظلومانه ” محسن روح الامینی ” برادر دوست و همدانشگاهی عزیزمان حسن روح الامینی را به ایشان و خانواده محترم تسلیت عرض می نماییم.

ادامه بازداشت غیرقانونی دوستانمان و همه دستگیرشدگان اخیر را محکوم نموده و خواهان آزادی ایشان می باشیم امیدواریم با آزادی هر چه سریعتر بازداشت شدگان ، جان این افراد از تعدی نیروهای خودسر در امان مانده و موجبات رفع نگرانی خانواده ها و عموم شهروندان فراهم گردد.

جمعی از اعضای سابق و فعلی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان

حسین کروبی: در کهریزک سوار زندانی می‌شدند

دویچه وله : هاشمی رفسنجانی در واکنش به نامه مهدی کروبی برای پیگیری اخبار تعدی و تجاوز به زندانیان، موضوع را به آقای شاهرودی ارجاع داده است. پسر آقای کروبی می‌گوید قصد پدرش از ارسال نامه به رفسنجانی، انتقال آن به آقای خامنه‌ای بود.

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز روز دوشنبه خواستار بررسی صحت و سقم نامه آقای کروبی شد و از فعالیت‌های کمیته تحقیق مجلس پیرامون بازداشتگاه‌ها گفت. مصاحبه با حسین کروبی:

دویچه‌وله: چه اطلاعاتی به آقای کروبی رسید که تصمیم به نوشتن نامه گرفتند؟

حسین کروبی: الان پدرم در مسافرت است و این‌ را که چه کسانی اطلاعات را به وی دادند، من نمی‌دانم. البته من از ریز نامه خبر داشتم اما این که چه کسانی با پدرم صحبت کردند نمی‌دانم. مسلم است که اتفاقاتی در کهریزک رخ داده و ایشان می‌خواهد بداند که این ها حقیقت دارند یا نه. من فکر می‌کنم از حمله مغول به بعد در جامعه ما چنین چیزی نبوده. پدرم می‌خواهد مسئولان اگر چنین چیزی هست، به آن رسیدگی کنند و اگر نیست، بیایند دفاع کنند.

چرا آقای کروبی به آقای رفسنجانی نامه نوشتند؟

خوب آقای رفسنجانی رییس خبرگان است و به یک معنا نهادهایی که زیر نظر رهبری هستند، مثل خبرگان می‌تواند در این زمینه تحقیق و بررسی کند. البته به نظر من تا کنون خبرگان از خیلی کارها غافل بوده. پدرم فکر کردند که ارتباط خوب و دوستی آقای رفسنجانی با آقای خامنه‌ای می‌تواند به روشن شدن موضوع کمک کند.

شما نامه را به دفتر رفسنجانی دادید؟

نه. پدرم دو روز پس از فرستادن نامه، جریان را به من گفت.

از واکنش‌ها اطلاعی ندارید؟

آقای لاریجانی واکنش خوبی نشان داده که بروند بررسی کنند. ظاهرا همه به صرافت افتاده‌اند که پی قضیه را بگیرند.

منظورم واکنش آقای رفسنجانی بود که ظاهرا سکوت کرده‌اند.

اقای رفسنجانی نامه‌ای داده‌اند که من متعجب شدم. ایشان نوشته که آقای شاهرودی در همین چند روز باقیمانده کار خود بعنوان رییس قوه قضاییه، این موضوع را بررسی کند. در حالی‌که قصد پدرم این بود که آقای رفسنجانی موضوع را با آقای خامنه‌ای در میان بگذارد وگرنه خودش هم می‌توانست به شاهرودی نامه بنویسد.

با توجه به حساسیت شدید افکار عمومی به موضوع تجاوز در زندان، پژواک انتشار این نامه در اعتماد ملی چه بود؟

هنوز از انعکاس انتشار آن در اعتماد ملی خبری ندارم اما در سایت‌های ایرانی و خارجی، تقریبا همه این را منتشر کرده‌اند. سایت‌های داخلی البته موضوع تجاوز جنسی را از نامه حذف کرده‌اند. تلویزیون‌های خارجی هم پوشش خوبی داده‌اند.

آقای کروبی گفته‌اند خودشان شخصا حاضرند مسئولیت تحقیق در باره این قضایا را عهده بگیرند. به چه ترتیب؟

پدرم به من گفت که البته این شان من نیست، ولی برای حفظ حقوق مردم حاضرم این کار را بکنم و نتیجه را به مردم و مسئولان بگویم. ایشان در صدد نیست که تنها موضوع را به سران حکومت بگوید. می‌خواهد مردم را هم در جریان قرار دهد.

چه مورد مشخصی ایشان شنید که خیلی منقلب شد؟

ایشان مرتب با خانواده‌های زندانیان ملاقات دارد. من نفهمیدم آنشب که این خبر را شنیده بود، کدام خانواده پیش او بوده اما مادرم گفت آقاجانت خوابش نبرد.

به خود شما شخصا کسی مراجعه نکرده که چیزی از زندان بگوید؟

چرا خیلی زیاد. اخبار بدی از کهریزک شنیدم. ولی اجازه بدهید چیزی نگویم.

خوب سربسته هم که شده بگویید چه شنیده‌اید؟

می‌گفتند حشرات موذی در سلول بودند و آنجا را مدام سم‌پاشی می‌کردند. گاز اشک آور توی خود سوله زده‌اند. آنها را روی هم پرت می‌کرده‌اند. از مسائل جنسی هم گفتند. می‌گفتند با ما هر جور اذیتی توانستند، انجام دادند و خیلی کتک زدند. می‌گفتند ما را دولا می‌کردند و می‌گفتند شما خر هستید و یک آدم گنده‌ای سوار ما می‌شد و با کابل به پشت ما می‌زد که راه بروید.

مهیندخت مصباح

سایت حامی احمدی نژاد: مدرک لاریجانی تقلبی است



هم میهن : بالاگرفتن اختلاف نظر میان مجلس و احمدی نژاد در آستانه معرفی کابینه، سبب شده که حامیان دولت جبهه تازه ای به روی علی لاریجانی بگشایند. در همین رابطه، سایت رجانیوز که از سوی نزدیکان دولت اداره می شود در خبری شگفت انگیز، از غیرقانونی بودن مدرک دکترای رییس مجلس هشتم و تهیه گزارش هایی درباره «چگونگی اخذ مدرک دکترای علی لاریجانی» و تسلیم آن به تعدادی از نمایندگان مجلس خبر داده است.
رجانیوز، به نقل از «یکی از نمایندگان بررسی کننده سابقه تحصیلی دکتر لاریجانی» که البته نام او را فاش نکرده مدعی شد: با اشاره به گزارش دریافتی در این خصوص اظهار داشت: آنچه که تا این زمان برای ما روشن شده این است که ایشان سال‌ها پیش از اخذ کامل مدرک دکترا، خود را دکتر معرفی می کرد و با این عنوان، در برخی موقعیت‌های شغلی، فعالیت می‌کرد.
منبع ناشناس رجانیوز افزوده است: آقای لاریجانی مدرک دکترای خود را چند سال پس از آغاز مدیریتش بر سازمان صدا و سیما اخذ کرد، اما وی پیش از آن، از جمله در انتخابات دوره چهارم مجلس که از حوزه انتخابیه شهرستان آمل کاندیدا شده بود، از عنوان دکترا برای تبلیغ خود استفاده کرد که البته رأی هم نیاورد. همچنین، او در زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس به‌عنوان وزیر ارشاد نیز با عنوان دکتر معرفی شده بود، در حالی که در آن زمان فوق لیسانس داشت.
سایت حامی احمدی نژاد ادامه می دهد: چند سالی که از آغاز به کار ایشان به عنوان رییس سازمان صداوسیما گذشته بود، رئیس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس به تهیه پایان نامه دکترای او با استفاده از منابع تحقیقاتی مرکز پژوهش‌ها کمک ویژه‌ای کرد و برخی اطلاعات جمع آوری شده از منابع علمی و اجرایی کشور که باید برای تدوین قوانین استفاده می شد، در تهیه این پایان نامه استفاده شد.
وی ادامه داد: پس از دفاع لاریجانی از پایان نامه‌اش، اساتید مربوط به آن ایراد گرفته و پایان نامه را نپذیرفتند. ظاهراً این اساتید فشارهای زیادی را هم به علت رد کردن پایان نامه تحمل کرده بودند.
این نماینده خاطرنشان کرد: بعد از این ماجرا، پایان نامه مردودی لاریجانی به مرکز پژوهش های مجلس بازگردانده شد و این بار علاوه بر اطلاعات موجود در این مرکز، از اطلاعات و اسناد موجود در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم استفاده شد تا اینکه بالاخره پایان نامه دکترای آقای علی لاریجانی پذیرفته شد.
یک نماینده دیگر مجلس نیز با اشاره به اظهارات اخیر لاریجانی درباره اینکه عاقبت به خیری فقط با اطاعت از رهبری حاصل می شود، رفتار و مواضع وی پیش و پس از برگزاری انتخابات را مورد اشاره قرار داد و گفت: با اینکه افراد معمولی جامعه هم موضع رهبری را از فرمایشات ایشان به خصوص در سفرشان به استان کردستان درک کرده بودند، اما آقای لاریجانی مسیر دیگری را رفت و هزینه زیادی به کشور و نظام تحمیل کرد.
وی با اشاره به حمایت لاریجانی از موسوی، پیش از انتخابات یادآور شد: از جلسات انتخاباتی وی و ترکیب اعضای این جلسات که بگذریم، کاری که ایشان بعد از ظهر روز اخذ رأی کرد و تلفنی به موسوی، به بهانه حتمی شدن ریاست جمهوری‌اش تبریک گفت، قابل گذشت نیست، زیرا او از جایگاه رییس یک قوه و به عنوان کسی که قاعدتاً به اطلاعات و اخبار دست اول و محرمانه دسترسی دارد، وقتی به موسوی آن هم قبل از پایان زمان رأی گیری تبریک گفت، در واقع او را دچار توهم و تشویق کرد تا مواضع فتنه انگیز و تحریک کننده بعدی را هم داشته باشد که این رفتارها باعث سلب امنیت و آسایش مردم و وارد شدن خسارات زیادی به کشور و اقتدار و حیثیت نظام شد. آیا نشست و برخاست های انتخاباتی آقای لاریجانی با کسانی که با نظام دچار تعارض و تضاد شده بودند و تشویق او به فتنه انگیزی موسوی و آشوب های خیابانی، نشانه اطاعت از رهبری است؟
این نماینده افزود: ما به خاطر بعضی مصالح درباره رفتار انتخاباتی آقای لاریجانی و جلسات و محتوای مذاکرات و مواضع علنی متناقض او سکوت کردیم، اما ای کاش وی برای چگونگی تشکیل دولت دهم تعیین تکلیف نکند.
به نظر می رسد حمله سایت حامی احمدی نژاد به لاریجانی .پیش کشیدن چگونگی اخذ مدرک او، با افزایش چالش میان اصولگرایان مجلس و محمود احمدی نژاد در مورد ترکیب کابینه مرتبط باشد.
لازم به یاد آوری است افشای جعل مدرک تحصیلی از سوی عوضعلی کردان، وزیر کشور محمود احمدی نژاد که در نهایت به عزل او توسط مجلس منجر شد. گفته می شود کردان در کابینه تازه احمدی نژاد نیز دارای سمت بالا خواهد بود.

هشدار وزارت اطلاعات درباره افشاى نام مقام هاى اطلاعاتى ایران

وزارت اطلاعات جمهورى اسلامى روز دوشنبه در باره افشاى هویت و سمت مقام هاى اطلاعاتى ایران که در هفته هاى اخیر برکنار شده اند به رسانه هاى داخلى ایران هشدار داد.

بر اساس گزارش رسانه هاى ایران، به دنبال برکنارى غلامحسین محسنى اژه اى از وزارت اطلاعات، محمود احمدى نژاد، رییس دولت دهم، خود مسئولیت مهمترین نهاد امنیتى جمهورى اسلامى را به عهده گرفته و دست به تسویه حساب سیاسى وسیعى در این وزارتخانه زده است.

بر اساس یادداشتى که فرزند على یونسى، وزیر اسبق اطلاعات، اخیرا در وبلاگ شخصى خود منتشر کرده است در جریان تسویه نیروهاى قدیمى وزارت اطلاعات، حاج حبیب الله (معاون فرهنگى)، خزایى (معاون ضد جاسوسى)، فیروزآبادى (معاون فنى)، منصورى (معاون پارلمانى) و معین (معاونت حفاظت) از سمت هاى خود برکنار شده اند.

گفته مى شود برخى از مدیران رده بالاى وزارت اطلاعات بیش از ۲۰ سال سابقه کار در این وزارتخانه داشته اند.

روابط عمومى وزارت اطلاعات جمهورى اسلامى در اطلاعیه روز دوشنبه خود از رسانه ها و سایت هاى خبرى ایران خواسته است تا به گفته آن، از انتشار «اطلاعات این وزارتخانه از قبیل اسناد، هویت پرسنل، ساختار وزارت اطلاعات و …» که جزء موارد طبقه بندى بوده خوددارى کنند.

وزارت اطلاعات انتشار این اطلاعات را «موجب نگرانى و تشویش اذهان عمومى» دانسته و مى گوید: «عدم توجه به قوانین و مقررات موضوعه در این زمینه، این حق را براى وزارت اطلاعات ایجاد مى کند که متخلفان را تحت پیگیرد قانونى قرار دهد.»

تحولات اخیر در وزارت اطلاعات ایران پس از آن رخ داد که محمود احمدى نژاد به دنبال فشارهاى اصولگرایان براى برکنارى اسفندیار رحیم مشایى از مقام معاون اولى رییس جمهور، دو وزیر اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامى را به دلیل مخالفت با این انتصاب از مقام هاى خود عزل کرد.

با این حال رییس جمهور ایران علت برکنارى وزیر اطلاعات را مقاومت وى براى برکنارى چند معاون و همچنین بازداشت هاله اسفندیارى به اتهام تلاش براى انقلاب مخملى عنوان کرد.

تسویه حساب هاى سیاسى در وزارت اطلاعات ایران بزرگترین تغییرات در این وزارتخانه پس از پیروزى انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به شمار مى رود و تحلیلگران هدف از این تغییرات را روى کار آوردن مدیران طرفدار محمود احمدى نژاد و دولت دهم عنوان کرده اند.

رییس جمهور ایران قرار است اوایل هفته آینده کابینه جدید خود را به مجلس شوراى اسلامى معرفى کند و انتظار مى رود که جدال تازه اى میان قوه مجریه و مقننه بر سر ترکیب کابینه آغاز شود.

اقدام اخیر رییس جمهور ایران در برکنارى چند مقام برجسته وزارت اطلاعات با انتقادهایى از سوى اصولگرایان روبرو شده است.

کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس مى گوید که به این موضوع رسیدگى خواهد کرد و سید احمد آوایى، یک عضو این کمیسیون نیز گفته است: «متاسفانه آقاى احمدى نژاد بدجورى دارند با دلسوزان و وفاداران وزارت اطلاعات تسویه حساب مى کنند و … مطمئنا نمایندگان مجلس به راحتى در مقابل این گونه برخوردها سکوت نخواهند کرد.»

حسن یونسى، فرزند وزیر اسبق اطلاعات، نیز در وبلاگ خود نوشته است: جریان تسویه سیاسى در این وزارتخانه زیر نظر یک تیم امنیتى به سرپرستى حسین طائب، فرمانده نیروى بسیج، و احمد سالک، نماینده ولى فقیه در نیروى قدس سپاه پیگیرى مى شود.

وى گفته است: «عدم همراهى بدنه کارشناسى و مدیران مستقل این وزارتخانه با سناریوى کودتاى مخملى انگیزه اصلى تیم امنیتى مذکور در اجراى این پروژه است.»

«کودتاى مخملى» اصطلاحى است که طرفداران میر حسین موسوى و مهدى کروبى از آن برای توصیف وضعیت ایران پس از سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و بازداشت گسترده فعالان سیاسى و مدنى استفاده می کنند.

مخالفان دولت مى گویند که تقلب هاى گسترده اى در نتیجه انتخابات ریاست جمهورى صورت گرفته است و دولت بر آمده از آن را مشروع نمى دانند.

خانواده‌های بازداشت‌شدگان امروز در مقابل زندان اوین تجمع کردند

موج سبز آزادی : صدها تن از بستگان و خانواده های اسرای جنبش سبز به دنبال تائید رسمی شکنجه،آزار و جنایات ماموران امنیتی و بازجویان با بازداشت شدگان در روزهای شنبه و یک شنبه در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین تجمع کردند.
به گزارش «جرس» خانواده‌های بازداشت‌شدگان علت تجمع در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین را بی‌خبری از بستگان در بندشان یا بلاتکلیفی آن‌ها اعلام کردند.
پدر یکی از بازداشت‌شدگان که پسر ۲۱ ساله‌اش در جریان اعتراضات ۱۸ تیرماه بازداشت شده و در بلاتکلیفی همچنان زندانی است به شبکه جنبش راه سبز گفت «درحالی که مقامات رسمی و حتی فرمانده نیروی انتظامی در تلویزیون بر فجایع داخل بازداشتگاه کهریزک صحه گذاشت مقامات باید به خانواده بازداشت شدگان جوابگو باشند.»
وی همچنین گفت «مسئولیت جان فرزند من و سایر بازداشت شدگان با کسانی است که اینها را به زور و به خاطر اعتراض مسالمت آمیز دستگیر کردند.ولی مسئولان دادگاه انقلاب و زندان اوین حتی حاضر نیستند به خودشان زحمت بدهند و اسامی و محل دقیق بازداشت فرزندان ما را به ما و سایر خانواده‌ها اعلام کنند.»
روزنامه اعتماد نیز در خبر کوتاهی از تجمع خانواده بازداشت‌شدگان در مقابل دادگاه انقلاب گزارش داد که خانوادهای تجمع کننده «خواستار تعیین تکلیف زندانیان» بودند اما اغلب تجمع‌کنندگان در نهایت موفق نشدند خبری از زندانیان و اتهام آن‌ها کسب کنند.
دادگاه انقلاب روز یک شنبه پس از دو روز تجمع گسترده خانواده‌های نگران و اعتراض آنها به بلاتکیلفی بستگان شان تنها حاضر شد اسامی ۲۸ نفر از بازداشت شدگان را اعلام کند که برای آزادی برخی از آن ها قرار کفالت ۱۰ میلیون تومانی و برای برخی دیگر قرار وثیقه صادر کرده است.

روزنامه کیهان شماره ۲ در راه است، صفار جانشین دعایی در روزنامه اطلاعات می‌شود



صفار هرندیٍ پس از خروج از وزارت ارشاد به روزنامه اطلاعات می‌رود. بدین ترتیب روزنامه کیهان شماره ۲ نیز تاسیس خواهد شد! محمد حسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون سابق روزنامه کیهان پس از خروج از کابینه جایگزین محمود دعایی مدیرمسول فعلی روزنامه اطلاعات می‌شود.

خبرنگار پایگاه خبری راهبردی سلام، اخیرا مطلع شده است که سید محمود دعایی که با حکم حضرت امام(ره) مدیر مسول روزنامه اطلاعات شده بود با بازنشستگی اجباری مواجه شده است و باید روزنامه اطلاعات را ترک کند تا محمد حسین صفار هرندی پس از خروج از وزارت ارشاد از بهارستان به میرداماد نقل مکان کند.

گفتنی است صفار هرندی سال‌ها در سپاه و پس از آن در روزنامه کیهان همکار و همفکر حسین شریعتمداری بوده است و بسیاری بیم دارند که روزنامه اطلاعات به کیهان دوم تبدیل شود.