نامه خبرنگاران پارلمانی به رئیس مجلس؛آزادی روزنامه نگاران،لغو سانسور،رفع پلمپ انجمن صنفی



شبکه جنبش راه سبز(جرس): خبرنگاران پارلمانی 16 روزنامه و خبرگزاری رسمی در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بازداشت ده ها روزنامه نگار،پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران و انسداد رسانه ای در کشور اعتراض کردند.
در این نامه که روز دوشنبه و در جریان دیدار رئیس مجلس هشتم با خبرنگاران پارلمانی به مناسب روز ملی خبرنگار به علی لاریجانی ارائه شد خبرنگاران پارلمانی از لاریجانی خواستند تا علاوه بر دیدار و دلجویی از خانواده خبرنگاران و روزنامه نگاران بازداشت شده،مقدمات آزادی روزنامه نگاران بازداشت شده را فراهم کند و در جهت رفع پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و رفع محدودیت ها و سانسور شدید رسانه ها به عنوان رئیس پارلمان تلاش کند.

متن کامل نامه خبرنگاران پارلمانی به رئیس مجلس هشتم به نقل از سایت خبری پارلمان نیوز به این شرح است:

جناب آقای لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
روز خبرنگار را در شرایطی پشت سر می‌گذاریم که این بار نیز همچون تجربه‌های گذشته، امر اطلاع‌رسانی و رسالت رسانه، اگر نگوئیم نخستین قربانی، از مهمترین قربانیان تحولات سیاسی و رویدادهای منتج از کیفیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
بازداشت‌های گسترده فعالان عرصه اطلاع رسانی، تحدید و تهدید گسترده مجاری انتقال خبر، تخدیش جایگاه رسانه و تبدیل آن به انتقال دهنده صرف منویات صاحبان قدرت، تعریض به جایگاه نهادهای صنفی اهالی رسانه و ممانعت از فعالیت آنها و اقداماتی از این دست که شما بعنوان رییس پارلمان کشور بیش از همه باید بر آن واقف و آگاه باشید، فضای اطلاع رسانی در کشور را به جایی رسانده که بی شباهت به گام زدن در میدان مین و ایستادن بر طناب کشیده شده روی آتش نیست.


جناب آقای لاریجانی
پارلمان را مظهر جمهوریت نظام دانسته‌اند و رسانه را رکن چهارم جمهوریت؛ ما بعنوان بخشی از جامعه اطلاع‌رسانی کشور که از قضا به انتقال رویدادهای مجلس شورای اسلامی به جامعه مشغول هستیم، شما را روی سخن خود قرار داده‌ایم، نه از این زاویه که صرفا شما را بعنوان یکی از سران نظام، مسئول این رویدادها می‌دانیم، بلکه از این باب که معتقدیم شما در جایگاه ریاست بر مظهر، نماد و تجلی جمهوریت نظام ـپارلمان ـ می‌بایست بیش از هر شخص دیگری در این خصوص احساس مسئولیت کرده و پیش از هرکس زبان به اعتراض بگشائید.


جناب آقای لاریجانی
ما بعنوان جمعی از خبرنگاران مجلس شورای اسلامی معتقدیم سکوت در برابر آنچه که امروز بر اصحاب رسانه می‌رود نه زیبنده مجلس، که قرار بود تجلی جمهوریت نظام باشد و نه زیبنده حضرتعالی است که خلعت ریاست بر این مجلس را بر تن کرده‌اید . درد و رنج ما نیز در این ایام آنقدر هست که تبریک و تهنیت‌های رسمی و شاخه گل‌ها و ابراز امیدواری‌ها برای بهبود وضع روزنامه‌نگاری به کارمان نمی‌آید.

بی پرده بگوییم، اگر قصد دارید دل ما خبرنگاران پارلمانی را شاد کنید و این روز را به کاممان سازید:
1.در اسرع وقت دستور دهید وضع همکاران و روزنامه‌نگاران دربندمان توسط گروهی بی‌طرف بررسی شده و مقدمات آزادی آن‌ها هرچه سریعتر فراهم بیاید. دیدار شما با خانواده‌های روزنامه‌نگاران بازداشتی البته جای خالی عزیزان آن‌ها را پر نمی‌کند اما بیان درخواست‌ها و مطالبات شاید بتواند از غم و اندوه خانواده‌ها بکاهد.
2.نیک می‌دانیم محدودکنندگان رسانه‌ها از پشتوانه‌ای قوی و فراقانونی برخوردارند، با این حال امیدوارانه از شما می‌خواهیم برای این که از وجود ملجا و پناهنگاه در کشور ناامید نشویم، ترتیبی مقرر فرمائید محدودیت‌های دست و پاگیر رسانه‌ای، نظارت‌های قبل از چاپ، بخشنامه‌های غیر قانونی و سانسور گسترده رسانه‌ای که همگی دستپخت فضای خاص امنیتی این روزها است بررسی و متوقف شده و به صورت فوری، فیلترینگ سایت های خبری و اطلاع‌رسانی برداشته شود.
3.خبرنگاران و روزنامه نگاران، خانه و پناهگاهی جز انجمن صنفی روزنامه نگاران ندارند. پلمپ کردن این انجمن در آستانه روز خبرنگار، جز سیلی و ناسزا برای ما تعبیر دیگری ندارد. اگر با این سیلی و ناسزا در روز خبرنگار همراه و همگام نیستید و به اعطای تحفه‌ای به اهالی قلم اندیشه می کنید، هر طور که از دستتان بر می‌آید خانه مان را به ما بازگردانید و به قضاوت تاریخ خوشبین باشید.
در پایان از صراحت کلام و کمبود تعارفات و ناچیز بودن تقدیر و تشکرها از خدمتتان عذرخواهی می‌کنیم. در حقیقت قصد داشتیم در این روزگار سخت، برای دلخوشی و باور خودمان هم که شده، امتحان کنیم تا مطمئن شویم آیا به عنوان اصحاب رسانه و پرسشگران منتقد، هنوز توان سخن گفتن بی‌لکنت با صاحبان قدرت و انتقاد صریح و مطالبه از آنان را داریم یا خیر.
روزگار بی‌سانسوری را آرزومندیم


احسان مهرابی خبرنگار روزنامه فرهیختگان،اعظم ویسمه خبرنگار سایت پارلمان‌نیوز،فرزانه آیینی خبرنگار روزنامه اعتماد ملی،مرجان توحیدی خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد،سجاد سالک خبرنگار روزنامه تهران امروز،صبا آذر پیک خبرنگار روزنامه اعتماد،ایمان ابراهیم بای سلامی خبرنگار روزنامه مردمسالاری،ملیحه حسینی خبرنگار روزنامه سرمایه،حسن محمدی خبرنگار روزنامه صدای عدالت،زهرا باقری شاد خبرنگار میراث فرهنگی،سمیه قشقاوی خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد،مهدی محمدی خبرنگار روزنامه هدف و اقتصاد،مجید مهرابی خبرنگار روزنامه همشهری،جواد گلزار عکاس روزنامه همشهری،مجتبی برزگری خبرگزاری ایکنا، حسین نوری خبرنگار روزنامه آفرینش

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر