زینب حجاریان: چهره پدرم در دادگاه به ماسکی شبیه بود!

آنچه می‌خوانید مصاحبه دویچه‌وله با دختر سعید حجاریان است که بعد از دادگاه نمایشی چهارم انجام شد. در این مصاحبه، زینب حجاریان نسبت به وضعیت جسمانی پدرش و آنچه در دادگاه مشاهده کرده بود ابراز نگرانی کرده است:



احساس شما با دیدن تصاویر پدرتان چیست؟

زینب حجاریان: چهره‌ی پدرم خیلی پف کرده و چشم‌اش سرخ شده بود. عدم تقارن سمت چپ و راست صورت پدرم هم از همیشه بیشتر بود. می‌دانید که عضلات سمت چپ صورت ایشان در اثر ضایعه‌ی نخاعی، ضعیف‌تر از سمت راست است. پدرم معمولا خیلی وول می‌خورد، ولی در دادگاه کاملا ساکن بود. اصلا سرش را نگرداند، با کسی سلام علیک کند. در حالیکه چشم خیلی تیزی دارد و با آن، همه چیز را واکاوی می‌کند. حتی رعشه‌هایی را که خودبخود پس از ترور دارد، نداشت. مثلا ایشان بخاطر معلولیت، گردنش خواب می‌رود و زیاد گردنش را تکان می‌دهد، اما در جلسه‌ی دادگاه اصلا حرکتی نداشت. بدنش خیلی خمیده بود.

پزشک ایشان چه می‌گوید؟

پزشک ایشان، آقای دکتر اسدی با قاطعیت می‌‌گوید به پدرم داروهای آرام‌بخش قوی یا حتی "دراگ" داده‌اند. پزشک پدرم می‌گوید پف‌کردگی صورت هم ممکن است به دلیل نارسایی کلیه و کبد باشد. می‌گوید خمیدگی قامت و ضعف او احتمالا به دلیل این است که فیزیوتراپی در مدت بازداشت انجام نشده و ضایعه‌ی نخاعی پیشرفت کرده است.

منظور از "دراگ" چیست؟

منظور مخدر یا آرام‌بخش بسیار قوی است. پزشک پدرم می‌گفت این حالت بهت‌‌زدگی و بی‌حرکتی طبیعی نیست. پدر من در بدترین حالت‌ها شوخی می‌کرد، لبخند می‌زد. اما من او را تا بحال به شکل دادگاه دیروز ندیده بودم. به هیچکس نگاه نمی‌کرد و هیچ عکس‌العملی نداشت. قیافه‌اش مانند یک ماسک بود.

مادرتان که قبلا ملاقات داشته‌اند ، چه مقایسه‌ای بین چهره‌ی ایشان با صورت روز دادگاه دارند؟

مادرم قبلا به من گفته که پدرم از جلسه‌ی دوم ملاقات به شدت غمگین است و پیوسته اشک می‌ریزد. می‌گوید او دیگر خودش نیست...

آخرین ملاقات مادرتان با آقای حجاریان کی بوده؟

سه هفته قبل. آخرین تماس تلفنی نیز در مورد تغییر وکیل بود که آقای صلاحی را به جای آقای ریاحی وکیل پدرم کردند. آقای صلاحی وکیل تعیینی مرتضوی است نه ما. آقای ریاحی وکیل واقعی پدرم بود که بخاطر محدودیت زیاد برای ادامه‌ی کارش، مجبور شد از پرونده‌ی پدرم کنار بکشد. با این همه او گفته که حاضر است وکالت ایشان را در دادگاه تجدیدنظر بر عهده بگیرد.

خبر ویژه - پاسخ منفی هاشمی به درخواست سران راست

بر اساس خبرهای رسیده، چند تن از سران جناح راست به دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفته‌اند و از او خواسته‌اند برای حل بحران به صحنه بیاید، اما او به آنها پاسخ منفی داده است.



به گزارش موج سبز آزادی، در روزهای گذشته چند تن از چهره‌های شاخص و کهنه‌کار جناح محافظه‌کار با هاشمی رفسنجانی ملاقات کرده‌اند و از او خواسته‌اند در بحران سیاسی اخیر فعال‌تر باشد و برای حل مشکلات و ایجاد نوعی توافق بین طرفین دعوا تلاش کند.

بر اساس این گزارش، سران جناح راست نسبت به تبعات سیاسی این شرایط ابراز نگرانی کرده و به رئیس مجلس خبرگان گفته‌اند: این حوادث دارد برای نظام گران تمام می‌شود.

این گزارش در عین حال حاکی است که هاشمی در پاسخ آنها گفته است: من حرفهای خود را در نمازجمعه گفته‌ام و تنها راه حل همان مواردی است که توضیح داده‌ام و حرف و پیشنهاد جدیدی ندارم.

چقدر قیمت این خون بهای انسانیست؟

تمـــام عمـــــــر تحمــــل كنيــــم،ايــن كافيست؟ بـــراي خـــويش بگوييــــم زندگـــي بازيست؟
صــــــلاح مملكت خــــــويش خســـروان دانند؟ صـــلاح،مملكت و ايـــن نظـــام ســـالاريست؟
بــراي خـــــون ســـياهم چـــــقدر مي گــــيري؟ چــــقدر قـــيمت هر خـــون بـــهاي انسانيست؟
در ايـــــــن تـورم چــــــــندين هزار بــــدبختي بدان كه نـــرخ فـــشنگي گــــرانتر از جانيست
بـــــراي قصـــــه شــــبهاي كودكـــان بـــنويس كه آخر خــوش ايـن "شاهنامه"هم خوش نيست
قســـم به ســرخي عـــدلي چـــنين به قــربانگاه كه خون صـاحب خانه است بر زمين جاريست
در اين ديــار كه از حـرف راســت مي تــرسند نترس هرچـــه كــــــه باشــــد بهــاي آزاديست
شكنـــــجه هاي رعـــــايا و ظــــــلم اربــــابـان مــيان رعـــيت و اربـــاب جـــاي ما خــاليست
بــراي آنكـــه بگوييـــــــم خـــــون،بـــــها دارد نـــگو به خويـــــش تا ابــــد هميــــــن باقيست
تمام مي شود اين ظـــلم و جــور در هر حـــال رســـــيدن به عــــدالت هميشـــــه اجــباريست

نامه استانداران دولت اصلاحات به صادق لاریجانی: شجاعانه تصمیم بگیرید و بازداشت‌شدگان را آزاد کنید

جمعى از استانداران و معاونان وزارت کشور در دولت اصلاحات با ارسال نامه به رئيس جديد قوه قضائيه از وى خواستند که با يک تصميم شجاعانه و خداپسندانه سريعا دستور آزادى کليه بازداشت‌شدگان وقايع اخير را صادر کند. متن کامل این نامه را بخوانید:



«باسم الله الملک الحق المبین»

جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای صادق لاریجانی
ریاست محترم قوه قضائیه

با سلام واحترام؛

ابتدا برای جنابعالی در مسئولیت جدید و خطیر ریاست دستگاه قضائی آرزوی موفقیت نموده، امیدواریم بتوانید گامهای مؤثری در راستای بازسازی خرابیهای آن دستگاه و اصلاح عمیق و اساسی آن بردارید.

بدیهی است چنانچه اراده اصلاح در امر قضا مد نظر باشد،گام اول واقدام فوری، همانا احقاق حقوق آسیب دیدگان وبازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات 22 خرداد ماه و رسیدگی به جرائم وتخلفات گسترده آسیب زنندگان ومجازات آنان میباشد. این امر هم مستلزم اراده قوی واستقلال در عمل وقرار گرفتن ضابطین قضائی درجایگاه قانونی خود است.

آنچه ما استانداران ومعاونان وزارت کشور در دولتهای هفتم وهشتم را ـ که دوران حساس عمر خود را درخدمت به کشور و انقلاب گذرانده ایم ـ به نگارش این نامه واداشت، در مرحله اول نگرانی از آینده انقلاب و کشور به دلیل جریان یافتن برخی سیاستهای غلط ومخاطره آمیز ناشی از ظن وگمان وعملکردهای خشن وبی رحمانه، ودر مرحله دوم، نگرانی از سرنوشت بازداشت شدگان بی دفاع حوادث اخیر، به ویژه جمعی از همکارانمان در دوران خدمت در وزارت کشور است. اینک با گذشت بیش از دو ماه همچنان ده ها نفر از شخصیتهای ارزشمند سیاسی، علمی، فرهنگی وجوانان وشهروندان، بی خبر از همه جا دربازداشتگاه ها وسلولها، سردرگم ومحبوسند.این درحالیست که بسیاری از بازداشت شدگانی که آزاد شده اند ازتحمل رفتارهای غیر انسانی، غیر قانونی ونامشروع و آسیب دیدگی خود و هم بندانشان خبر داده اند.

متأسفانه دادگاههای تشکیل شده تعدادی از بازداشت شدگان نیز به گونه‌ای بود که نه تنها کمترین کمکی به آرامش و روشن شدن قضایا نکرد، بلکه بر ابهامها ونگرانی ها افزود وسؤالهای بی جواب جدیدی را درافکارعمومی مطرح ساخت.

ما امضا کنندگان این نامه ضمن دفاع از حقوق قانونی و حرمت وحریم کلیه بازداشت شدگان، در مورد عده ای از همکاران سابق خود در وزارت کشور که اکنون دربازداشت به سر میبرند وغالباً ممنوع الملاقات هستند، یعنی برادران عزیز وبزرگوارمان: دکتر سید مصطفی تاجزاده ـ دکتر محسن میردامادی ـ دکترعبدا...رمضان زاده ـ مهندس محمد عطریانفرـ مهندس هدایت ا...آقائی ـ مهندس میرزا ابوطالبی ـ جهانبخش خانجانی ـ مجید نیری، با توجه به شناختی که از آنان داریم گواهی می‌دهیم آنان انسانهایی شریف، با اخلاص وخدومی هستند که همواره در راه آرمانهای انقلاب و خدمت به مردم کوشیده اند ودر انتخابات ریاست جمهری دهم نیز صادقانه تلاش نمودند تا با دعوت از مردم به حضور و مشارکت گسترده آنان بیفزایند وبر اقتدار و عزت ایران وجمهوری اسلامی بیفزایند؛ اما اینک به جای تقدیر وتشکر از تلاشهای ارزنده آنان، بدون هیچ گناه وجرمی در بازداشتگاه ها وسلولها به سر میبرند. اینگونه معامله با شخصیتهای خدمتگذار وجوانان پر شور کشور باهیچ یک از معیارهای عدل و انصاف و حقوق قانونی و حتی با تدابیر حداقلی حکومتداری نیز همخوانی ندارد.

ریاست محترم قوه قضائیه! ما با اعلام نگرانی شدید از وضعیت همکارانمان در دوران خدمت در وزارت کشور،به ویژه آقای تاج زاده که متأسفانه هیچگونه خبر موثق و قابل اعتمادی از وضعیت ایشان در دست نیست، از جنابعالی میخواهیم با یک تصمیم شجاعانه و خداپسندانه در ابتدای مسئولیت خویش، سریعاًدستور آزادی کلیه بازداشت شدگان وقایع اخیر،از جمله همکاران ارزشمندمان را که از شخصیتها و مدیران خدوم وبرجسته کشوراند صادر فرمائید و اجازه ندهید برخوردهای ظالمانه و غیر قانونی برخی از ضابطین قضائی تحت مسئولیت جنابعالی ادامه یابد و چهره دستگاه قضائی را بیش از این ملکوک سازد.

"والسلام علی من اتبع الهدی"

علی اصغر احمدی- حسین امینی-جمشید انصاری- غلامرضا اانصاری- محمد ابراهیم انصاری لاری- اشرف بروجردی- محمد رضا بهزادیان- محمد علی پنجه فولادگران- اسماعیل تبادار- علی جابریان- سید صفدر حسینی- سید محمود حسینی- احمد خرم- اسماعیل دراز گیسو- اسدا...رازانی- علی اکبر رحمانی- جعفر رحمان زاده- حسن رسولی- ابراهیم رضائی بابادی- عبدالمحمد زاهدی- محمود زمانی قمی- محمد علی سبحان الهی- قربانعلی سعادت- غلامعلی سفید- مسعود سلطانیفر- کریم شورانگیز- غلامرضا صحرائیان- علی صوفی- داود کشاورزیان- محمدعلی کریمی- حمید کلانتری- سید مرتضی مبلغ- یحیی محمد زاده- فریبرز محمودیان- فتح ا...معین- محمد حسین مقیمی- سید جعفر موسوی- محمد هاشم مهیمنی- محسن مهرعلیزاده- سید محمود میرلوحی- محسن نریمان- سید علی نکوئی- جواد نگارنده- حسن یونس سینکی

نامه‏ی عادله صمیمی، برای پدر دربندش، کیوان صمیمی

سلام، پدرترین پدرم
"مهربان پدرم، این روزها دلتنگی‏هایم برایت کم نیست. اما گذاشته‏ام که بیایی و حدیث دل، صاف و ساده بشنوی."



بسم رب شهر رمضان، بسم رب الصیام
غروب یکمین روز ماه مبارک رمضان هم از راه رسید، و تو پدر عزیزم، هنوز از راه نرسیدی!

سلام پدرترین پدرم!
عجب رمضانی را به میهمانی خدا رفته‏ای. خوشا به احوالت که چنین خلوتگهی نصیبت است. ثانیه‏ها خبر از لحظه‏ی اذان و سپری شدن نخستین روزه داریت از ماه روزه می‏دهند. اللّهُمَ صلّ عَلی محمّد و آلِ محمّد. قبولت باشد پدر عزیزم. اینکه می‏گویم خلوتگه، به این خاطر است که می‏شناسمت. می‏دانم که چه عشق وصف ناپذیری داری، برای خلوت با آنکه او را "معشوق" می‏نامی. می‏دانم که این روزها چه خلوت‏های شیرینی داری و می‏دانم شکسته قلبی در سینه داری، که راه خلوتت را هموارتر ساخته. قلبی که تنها چیزی که می‏شکندش، وقوع ظلم‏هایی است که می‏بینی. همین دیدن رنجوری‏هاست که ساکتت نمی‏گذارد. نمی‏توانی، نمی‏توانی ببینی و ساکت بنشینی.


همین بی‏تفاوت نبودنت، همین عمیق بودن و حساس بودنت نسبت به رنج‏های روا رفته بر مردمان، همین حق‏بینی و دلسوزی‏ات و همین خیرخواهی وسیعت برای همه است که انگار در دعوای این ایام، تو را تبدیل به نزدیک‏ترین‏ها و دمِ دست‏ترین‏ها کرده برای ساکت کردن، خیالی نیست! تو که خود می‏دانی، و ما نیز که این بیرون شاهد اتفاقات پیش آمده هستیم هم می‏دانیم، که تا همین لحظه‏اش، پیروزی و افتخار از آنِ که بوده و رسوایی از آنِ که. پس بر این هزینه‏کردن‏ها هم باکی نیست، چرا که نتیجه‏ی پیروزی حق، وعده‏ای است همیشه محقق! می‏شناسمت، و می‏دانم آرامی و قوی، چه باک! پاکی و مظلومیتت برای محبوب قادرت عیان است و اوست که عزیز می‏کند و عزت‏های پوچ را باطل!


اذان که تمام می‏شود، دست به دعا بر می‏دارم: بسمِ الله الرّحمنِ الّرحیم، اللّهمَ أدخِل عَلی أهلِ القبورِ السّرُور ... خدایا، بی‏گناه رفتگانی را که چندی است به سویت شتافته‏اند، در جوار رحمت و بخششت پناه بده و شادی‏ات را نثارشان کن. اللّهمَ أغنِ کلِّ فقیر ... خدایا، بر فقرمان رحم کن. بر فقر اندیشه‏مان، بر فقر قضاوت‏هامان، بر فقر شرفمان، بر فقر حق‏بینی‏مان، بر فقر عاطفه‏مان! دست‏هامان تهی است و عطا کارِ توست، غنابخشی کار توست. طلب از ما و بخشش از تو و بخشش از تو بر اویی که غافلانه طلب نمی‏کند، بر او نیز ببخش! اللّهم أشبِع کُلَّ جآئع، اللّهمَ اکسُ کلَّ عُریان ... گرسنگی، آنگاه که قوّت تن را برای تقرب به تو بزداید، بلاست.


بر حال نزار و بی‏جان کسانی به درگاهت دعا می‏کنم که تصور حالشان، حالم را بد و ذهنم را بدگمان و نگران می‏کند. خدایا پایان خستگی نگاه‏های بی‏رمق آن‏ها را از تو می‏خواهم. اللّهمَ اقضِ دَینَ کلِّ مَدین، اللّهمَ فرِّج عن کُلّ ِمَکرُوب ... الهی، فرج و گشایشِ امر ما، تو را سزاست. ای دادرس و فریادرس، به دادِ فریادهامان برس که با این همه بلندی به گوش‏های بسته نمی‏رسد انگار! دست‏هامان کوتاه است از ستاندن حق‏هامان و گره‏ها زیاد است بر سر راه‏مان! اللّهم رُدَّ کُلَّ غَریب، اللّهمَ فُکَّ کُلَّ أسیر ... خدایم، زمزمه‏ی این فراز از دعا، آهی از نهادم برفشاند که قلبم به درد افتاد. غریب‏نوازِ دردآشنا، تو که بصیرترینی، حق را ناحق خواندن درد بزرگی است و به اسارتش بردن بزرگ تر! چه تلخ است دربند دیدن دستان مهربان و دلسوزی که همیشه داعیه‏دار گسستن بندهای ظلم، فشار، بی‏عدالتی، ترس و دروغ بوده و حال خود در همان بندهای ناعادلانه، اسیر است. اللّهم أصلِح کُلَّ فاسِدٍ مِن اُموُرِ المُسلِمین ... اللّهم أصلِح کُلَّ فاسِدٍ مِن اُموُرِ المُسلِمین ... اللّهم أصلِح کُلَّ فاسِدٍ مِن اُموُرِ المُسلِمین ... اللّهمَ ... دعا می‏کنم، دعا: اللّهم أصلِح ...


دعایم را تمام می‏کنم، و بر سر سفره‏ی افطار، در اندیشه‏ی آنچه بر سفره‏ات چیده‏اند، روزه‏ام را همراهت باز می‏کنم.


مهربان پدرم، این روزها دلتنگی‏هایم برایت کم نیست. اما گذاشته‏ام که بیایی و حدیث دل، صاف و ساده بشنوی. هم از ما، هم از دوستان و آشنایان دل نگرانت. آن‏هایی که این روزها لطف‏ها روانه داشتند و پرده‏ها گشودند از دلسوزی‏های پدرانه‏ی همیشگی‏ات، برای دردکشیدگان.


برایت، و برای دردمندی‏های بزرگت دعا می‏کنم. چشم انتظارت برای سفره‏های افطار پیش رو ...


دخترت، عادله

اقدام بی‌سابقه در قوه قضاییه: نامه سرگشاده بازپرس پرونده چند مقتول حوادث اخیر به آیت‌الله لاریجانی

بازپرس ویژه‌ قتل تهران با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی و با اشاره به حوادث اخیر پس از انتخابات، پیشنهادهایی را به روسای قوه‌ قضاییه و مقننه ارائه کرد.





به گزارش ایسنا، قاضی محمدحسین شاملو که رسیدگی به چند پرونده مربوط به کشته‌شدگان حوادث اخیر را نیز به عهده دارد، در این نامه با عرض تبریک به مناسبت انتصاب آیت‌الله لاریجانی، برای رییس جدید قوه قضاییه در جهت اجرای اصول قانون اساسی، قوانین عادی، تحکیم حاکمیت قانون و تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی آرزوی توفیق کرده است.

وی همچنین به حوادث پس از انتخابات و از جمله موضوع بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک، بازداشت‌های غیرموجه و برخوردهای غیرشرعی با برخی افراد بازداشت‌شده و کشته شدن برخی افراد اشاره و این مسائل را ناشی از تغافل، بی‌درایتی و مسامحه‌ی برخی مسوولان دانسته است.

این قاضی سپس پیشنهادهای خود را در چند ماده به لاریجانی ارائه کرده است:

ماده‌ی 1: الزام معاینه‌ی متهم توسط یک پزشک معتمد (ترجیحا پزشک قانونی) در فاصله‌ی حداکثر یک ساعت پس از بازداشت به تقاضای متهم یا وکیل یا اعضای خانواده وی. صورتجلسه‌ معاینه باید ضمیمه پرونده شده و یک نسخه نزد پزشک باشد. در صورت تقاضای وکیل متهم یا بستگان وی تصویری از آن به متقاضی تسلیم شود.

تبصره: حق مذکور در این ماده باید کتبی و قبل از شروع بازجویی به متهم تفهیم شود. تخلف از این ماده موجب بطلان تحقیقات مقدماتی است.

ماده‌ی 2: انعکاس وضعیت ظاهری متهم از حیث سلامت یا وجود آثار ضرب و جرح، بی‌حالی، بدحالی، خستگی شدید توسط بازجویان و قاضی تحقیق در زمان تحقیق از متهم یا حضور وی نزد قاضی الزامی است.

ماده‌ی 3: بازداشتگاه‌ها از پذیرش افرادی که آثار ضرب و جرح یا بدحالی و ضعف شدید در آنها دیده می‌شود ممنوع هستند. در این صورت ضمن انعکاس در دفاتر مربوط مراتب را به مقامات بالاتر گزارش می‌نمایند. در این صورت مقام بالاتر ضمن انعکاس فوری موضوع به قاضی رسیدگی‌کننده، اقدامات درمانی لازم انجام و در صورت تایید قاضی بر مبنای نظریه‌ی پزشک معتمد بازداشتگاه‌ها با درج شرح وضعیت متهم در سوابق مربوط، وی را با قرار کتبی مقام قضایی پذیرش خواهد کرد.

ماده‌ی 4: بازداشت، دستگیری و نگهداری و تحقیق از متهمان توسط غیرضابطان خاص دادگستری ممنوع است. تخلف از این ماده در حکم بازداشت غیرقانونی است و تحقیقات انجام شده واجد هیچ اثری نخواهد بود.

ماده‌ی 5: نگهداری متهمان در غیر بازداشتگاه‌های تحت نظارت سازمان زندان‌ها ممنوع می‌باشد. تخلف از این ماده در حکم بازداشت غیرقانونی است.

ماده‌ی 6: در غیر جرایم تروریستی تحقیق و بازجویی از متهمان در شب‌ها ممنوع است. در جرایم تروریستی چنانچه تحقیق از متهم برای کشف سلاح و مواد منفجره و جلوگیری از اقدامات خرابکارانه و بمب‌گذاری و عملیات مسلحانه و نیز دستگیری سایر عوامل شبکه‌ تروریستی لازم باشد، تحقیق بلامانع است.

ماده‌ی 7: اسامی متهمان، نوع اتهامات، محل دستگیری و نگهداری ایشان باید ظرف سه ساعت از زمان دستگیری از طریق دورنگار به اطلاع دادستان برسد.همچنین اگر بازداشت در ساعات اداری باشد، متهم به همراه پرونده به دادسرا اعزام والا در نزدیک‌ترین ساعت فعالیت کشیک مقامات قضایی، نزد قاضی ذیصلاح حاضر شود. تخلف از این تکلیف در حکم بازداشت غیرقانونی است.

ماده‌ی 8: ظرف مدت حداکثر 24 ساعت در جرایم غیرتروریستی مراتب بازداشت متهم و محل نگهداری وی باید به اطلاع خانواده او برسد. این امر درجرایم تروریستی ظرف یک هفته انجام خواهد شد.

ماده‌ی 9: در اولین ساعات دستگیری و بازداشت برای اطمینان خانواده‌ی متهم از سلامتی وی با معرفی متهم یا خانواده‌ی او، وکیل منتخب می‌تواند به مدت حداکثر نیم ساعت با وی ملاقات حضوری داشته باشد.

ماده‌ی 10: در غیر جرایم تروریستی متهم می‌تواند در پایان سومین روز بازداشت خود به مدت نیم ساعت با وکیل خود ملاقات و مشاوره داشته باشد. این امر در جرایم تروریستی در پایان دهمین روز بازداشت می‌باشد.

تبصره: موارد مذکور در این ماده مانع همراهی وکیل در مراجع قضایی نمی‌باشد.

ماده‌ی 11: در غیر موارد قرار بازداشت موقت، چنانچه قرار تامین صادره منتهی به بازداشت متهم شده باشد، مقام قضایی مکلف است به طریق مقتضی مراتب را به وکیل یا اعضای خانواده‌ی وی ابلاغ کند تا چنانچه وثیقه یا کفیل دارد معرفی کند.

ماده‌ی 12: در موارد صدور قرار بازداشت موقت و اعتراض متهم به آن، پرونده فورا در دادگاه صالح مطرح و دادگاه مکلف است خارج از نوبت و حداکثر ظرف یک هفته در مورد آن اتخاذ تصمیم نماید. تصمیم دادگاه در تایید قرار بازداشت موقت باید موجه، مستدل و مستند به مقررات مربوط باشد.

ماده‌ی 13: مداخله و ورود مامورین نظامی و انتظامی به خوابگاه‌های دانشجویی و مراکز آموزش عالی و مدارس ممنوع می‌باشد مگر در موارد وقوع جرم مشهود یا جرایم تروریستی به تقاضای کتبی رییس دانشگاه و یا رییس مرکز آموزشی و اجازه‌ی کتبی دادستان. در هر صورت ورود و مداخله‌ی مامورین برای برخورد با تجمعات صنفی یا اعتراض دانشجویان و دانش‌آموزان در مکان‌های فوق ممنوع است.

ماده‌ی 14: در مواقع کنترل تجمعات و راهپیمایی‌ها، مضروب کردن افراد شرکت‌کننده از ناحیه‌ی کمر و بالاتر و نیز نقاط حساس بدن ممنوع است.

ماده‌ی 15: منظور از جرایم تروریستی در این مواد غیر از مواردی که در قوانین دیگر ذکر شده است، ارتکاب بمب‌گذاری، حمله‌ی مسلحانه به مراکز نظامی، عمومی و صنعتی و منازل مردم، ترور اشخاص، قتل و راهزنی و نیز جاسوسی می‌باشد.

منبع: خبر آنلاین

آیت‌الله منتظری: این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی



مرجع بزرگ تقلید شیعیان، حضرت آیت‌الله منتظری در پاسه به نامه ۲۹۳ تن از نخبگان ضمن انتقاد شدید از وضع موجود کشور نوشت: این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی. متن کامل این نامه که در سایت شخصی ایشان منتشر شده را در زیر می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

( انما یوفى الصابرون اجرهم بغیر حساب )

حضور محترم برادران و خواهران عزیز، روشنفکران و نخبگان محترم
پس از سلام و تحیت ; در رابطه با نامه ارسالى مورخ ۱/۶/۸۸ آن عزیزان ، ضمن قدردانى و ارج نهادن به ایثارگرى و شهامت و پایدارى شما و ملت بزرگوار و عزیز ایران ، معروض میدارم که اینجانب بارها تذکرات و پیشنهادهایى را براى بیرون رفتن از این بحران ویرانگر ارائه نموده ام ، ولى ظاهرا حضرات براى رسیدن به مقاصد دنیوى خویش چنان چشم و گوش و دل بر حقایق بسته اند که نه مِبینند و نه مِشنوند، ولى از آنجا که هنوز مبارزات با رژیم گذشته در اذهان بسیارى از افراد زنده است و در میان سردمداران حکومتى بعضا کسانى هستند که خود طعم شکنجه و زندان و… را چشیده اند اینجانب هنوز نا امید نیستم و امیدوارم تا کاملا دیر نشده مسئولین امر به خود آیند و بیش از این وجهه نظام جمهورى اسلامى را در بین توده هاى زجر کشیده و سیلى خورده ایران و در سطح جهانى خدشه دار نکنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند.

دین اسلام ، دین کامل الهى است و در آن آزادى عقیده و بیان چنان روشن و واضح است که قرآن کریم در مورد اصل پذیرش دین مى فرماید: ( لا اکراه فى الدین ) یعنى زور و اجبارى در پذیرش دین نیست ; و باید پذیرفتن اصول دین با استدلال و برهان باشد. و سیره و روش رسول خدا(ص ) و ائمه معصومین (ع ) نیز این گونه بوده که مردم در کمال آزادى و بدون لکنت زبان و بدون هیچگونه ترس و واهمه اى درباره مسائل انتقاد و اظهارنظر نمایند. بزرگترین ستم و ظلم به اسلام عزیز رفتار مستبدانه با مردم تحت عنوان حکومت دینى و اسلامى است .

امیدوارم مسئولین امر از این راه انحرافى که در پیش گرفته اند دست برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استیفا نمایند، خسارات را جبران نموده و بى گناهان را بیش از این در زندان نگه ندارند، و با پایان دادن به سناریوهاى نمایشى دادگاهها و پخش اعترافات آنچنانى بیش از این قضاء اسلامى را مسخره نکنند; و یا لااقل شجاعت این را داشته باشند که اعلام کنند این حکومت نه جمهورى است و نه اسلامى و هیچ کس هم حق اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد.

امیدوارم خداوند کریم در این ماه مبارک رمضان همه ما را از کجروى ها باز داشته و مشمول هدایت هاى مستمر خویش قرار دهد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .

۴ شهریور ماه ۱۳۸۸
قم المقدسة – حسینعلى منتظرى
منبع: سایت دفتر آیت الله العظمی منتظری

بازداشت تکان دهنده یک دانشجو و شکنجه وی در بازداشتگاه

یکی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد پس از گذشت بیش از یک ماه نحوه ربوده شدن و ضرب و شتم وحشیانه خود را بازگو کرد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر ا. گ. دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۲۳ تیرماه در منطقه پونک تهران توسط نیروهای نظامی ربوده شده و پس از ضرب و شتم وی و فحاشی های رکیک نسبت به وی با دست و پای بسته به مکان نامشخصی انتقال داده شده است.
ماموران نظامی و لباس شخصی بازداشت کننده بدون ارائه هیچ گونه حکم بازداشت علاوه بر ضرب و شتم وحشیانه وی را به بازداشت گاه نامشخصی انتقال دادند که وی از مکان آن اطلاعی ندارد.

این دانشجو پس از یک هفته از بازداشتگاه نامعلوم به زندان اوین انتقال داده می شود و در تمام دوران حبس خود در سلول انفرادی بسر برده است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر با وجود جراحت های عمیق و نیز شکستگی از ناحیه صورت و نیز انگشتان دست، ماموران زندان اجازه درمان وی توسط پزشک زندان را ندادند.
وی در تمامی طول دوران بازجوئی با چشم بند مورد بازجوئی قرار می گرفته است. هم چنین بازجویانی که با نقابهائی سیاه رنگ بر صورت داشته اند بارها وی را به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم های شدید، و آزار و اذیت روحی و جسمی شدید قرار داده اند.
مامورین در طول دوران بازداشت انواع اتهامات گوناگون از جمله محاربه با خدا، ارتباط و مراودات با محافل بیگانه، اقدام علیه امنیت ملی، سرکردگی اغتشاشات و تخریب اموال عمومی به وی نسبت داده اند.
این دانشجو به تازگی بدلیل وضعیت وخیم جسمی با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از اوین آزاد شده تا به درمان بپردازد.