پاسخ به اعتراض آرام مردم ؛ يك قبرستان شهيد

سي سال پس از آن روزها ميليونها ايراني به خيابان ها آمدند تا اين سئوال را از حاكمانشان بپرسند كه " آن وعده هاي شما" و "راي ما" چه شد؟ آنها آنگونه كه آيت الله خميني گفت، نگفتند كه "اين حكومت را نمي خواهيم" تنها يك پرسش بر لبهايشان بود ويك خواست در ذهنشان كه همانا پاسداري از يكي از بنيادين ترين اصول اين حكومت يعني جمهوريت نظام بود، اما سهم و حقشان شد يك قبرستان!
فرهاد يزداني:



شبکه جنبش راه سبز(جرس) :"آيا اگر ملتي بگويند اين حكومت را نمي خواهيم، حق آن ملت يك قبرستان شهيد است؟" اين بخشي از سخنراني معروف آيت الله خميني در بهشت زهراي تهران است، روزي كه در ميان استقبال ميليونها ايراني كه سر در سوداي آزادي و آن عدالت و برابري موعود اسلام و روحانيت نهاده بودند، از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا رفت تا در آنجا به آنهايي كه جانشان را براي رسيدن به چنين روزي ازدست داده بودند و اينك جسمشان ميهمان خاك يخ زده گورستان بزرگ پايتخت بود بگويد كه خون شما به بار نشسته و به يمن آن وطن از چنگ استبداد و جلادان آزاد شده و در بر روي پاشنه ديگر خود چرخيده است.



او گفت: " من وقتی چشمم به بعضی از اینها كه اولاد خودشان را از دست داده اند می افتد، سنگینی در دوشم پیدا می شود كه نمی توانم تاب بیاورم. من نمی توانم از عهده این خسارات كه بر ملت ما وارد شده است برآیم، من نمی توانم تشكر از این ملت بكنم كه همه چیز خودش را در راه خدا داد."



رهبر انقلاب در همان جا به زندگان هم نويد فردايي روشن داد، ولی خيلي زود به جاي "فردا كه بهار آيد آزاد و رها هستيم" شعار "در بهار آزادي جاي شهدا خالي" جايگزين آن شد . آن ملت مگر چه مي‌خواستند جز "استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي"؟



سي سال پس از آن روزها ميليونها ايراني به خيابان ها آمدند تا اين سئوال را از حاكمانشان بپرسند كه " آن وعده هاي شما" و "راي ما" چه شد؟ آنها آنگونه كه آيت الله خميني گفت، نگفتند كه "اين حكومت را نمي خواهيم" تنها يك پرسش بر لبهايشان بود ويك خواست در ذهنشان كه همانا پاسداري از يكي از بنيادين ترين اصول اين حكومت يعني جمهوريت نظام بود، اما سهم و حقشان شد يك قبرستان!
اين روزها خبر دردناك دفن دهها تن از شهيدان بي نام و نشان جنبش سبز، نه تنها جامعه را در بهت و اندوهي وصف ناشدني فرو برده است كه اندك اميد خانواده‌هايي كه فرزندان و عزيزانشان در طي حوادث پس از انتخابات "مفقودالاثر" شده اند را تيره و قامت منتظر آنها را شكسته است.



آنگونه كه مقام هاي رسمي گفته اند تا كنون بيش از چهار هزار نفر تنها در تهران بازداشت شده اند. يعني اين 44 نفر مي‌تواند هر كدام از اين چهار هزار نفر باشد، به جز آنهايي كه نام و نشاني دارند، به درد اعترافات (بخوانيد شوي) تلويزيوني مي‌خورند ، و يا شانس ياريگر خانواده‌هايشان بوده تا بلكه پس از دهها روز بي خبري بتوانند براي دقايقي چهره رنجور و دربند عزيز خود را ببيند.



يك روز پس از آنكه وب سايت نوروز وابسته به حزب مشاركت علاوه بر خبر، شماره جواز‌هاي صادره براي تدفين اين پيكرهاي يخ زده بر روي وب سايت خود قرار داد، مدير عامل بهشت زهراي تهران در گفتگو با خبرگزاري مهر به تكديب اين خبر پرداخت و گفت: : "این مطالب شایعاتی بیش نیست و نباید به آن استناد کرد. هیچ جنازه ای را در روزهای اخیر بدون نام و مشخصات دفن نکردیم و هیچ اجباری برای جواز دفن نیز نداشته ایم.



فرداي آن روز و همزمان با برگزاري چهارمين دادگاه اصلاح‌طلبان سايت نوروز اقدام به انتشار فيلمي كرد كه در آن تصويري از اين مزارهاي بي نام و نشان ديده مي‌شد، واكنش اوليه مسئولان بهشت زهرا بازهم تكذيب بود اما اينبار آنها مورد تازه و عجيبي را نيز مطرح كردند كه ظن دفن شهدا را بيشتر كرد و آن اينكه بهشت زهرا در پاره اي اوقات جنازه كساني كه در سوانح رانندگي كشته شده اند و يا معتاديني كه مي ميرند و نام و نشاني ندارد را اينگونه دفن مي‌كنند! اما مسئولان گورستان بزرگ شهر نخواستند بگويند آن 44 قبري كه در طي دو روز و در قطعه 302 به خاك سپرده شدند جزو كدام دسته بودند يا در كدام سانحه رانندگي! كشته شده بودند؟



نگراني نمايندگان؛ آسفالت و تخليه قبرها



عصر روز گدشته ساعتي پس ازآنكه پايگاه اطلاع رساني نمايندگان اقليت مجلس "پارلمان نيوز" خبر از قصد بازديد تعدادي از نمايندگان مجلس از قطعه 302 بهشت زهرا و در پي انتشار اين فيلم داد،يكي از نمايندگان در گفتگو با خبرنگار اين سايت خبري ضمن اعلام اين خبر نگراني خود را از "آسفالت كردن و يا تخليه قبرها" بيان كرد و گفت:" دغدغه ما از انتشار این اخبار این است که در صورت صحت دفن دسته‌جمعی و بدون نام و نشان، با انتشار این خبر مستندات پاک‌سازی شود."



پيش از آنكه اين نماينده كه نمي خواست نامش فاش شود چنين مطلبي را بيان كند، فاضل موسوي نماينده شجاع خدابنده در نطق پيش از دستور خود گفت:" اگر شایعاتی که در مورد دفن عده‌ای از کشته‌شدگان حوادث اخیر، مطرح شده مورد رسیدگی جدی قرار نگیرد،برای مردم و دشمنان تبدیل به یقین خواهد شد."



اما خبر ديگري نيز به سرعت منتشر شد كه تا كنون و به رغم زمان مكفي نه از سوي مسئولين تاييد و نه تكذيب شده است و آن بركناري "محمود رضاييان" مدير عامل بهشت زهرا است. گرچه اين خبر به نوبه خود بسيار قابل تامل است، و از آن مهمتر تكذيب نكردن اين خبر تا اين زمان خبر از وجود "ريگ" هايي در كفش ! مي‌دهد اما به فرض تكذيب آن هم نبايد به آساني از كنار اصل اين موضوع و دفن اين تعداد از پيكرهاي پاك شهدا گذشت و بايد پرسيد آيا اگر ملتي بر اساس آموزه هاي ديني و "وظيفه" شرعي قصد امر به معروف حاكمانش را داشت سهم او بايد يك قبرستان شهيد باشد؟ آيا پاسخ يك سئوال ساده ملتي كه مال و جان خود را براي برپايي و تدوام اين نظام سخاوتمندانه تقديم كردند، اين حجم جنازه است؟

سبزها بی‌تردید در راهپیمایی آخرین جمعه ماه رمضان حضور می‌یابند


























امام‌جمعه‌ی روز قدس، هاشمی رفسنجانی است
روزنامه کیهان دیروز در واکنش به شایعات ناظر به حضور صدیقی به جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه، از حضور هاشمی در نمازجمعه روز قدس خبر داد. همزمان سبزها نیز در حال مهیا شدن برای حضور در راهپیمایی این روز هستند و برخی فعالان شبکه‌های مجازی نیز امروز نوشته‌اند که پاسخ بیدادگاه امروز را در روز قدس خواهند داد.



به گزارش موج سبز آزادی، در حالی که با استقبال گسترده رسانه‌های اینترنتی و افکار عمومی، حضور سبزها در راهپیمایی روز قدس از هم‌کانون مشخص شده و همه منتظر اعلام نظر رهبران جنبش در خصوص چگونگی این حضور هستند، روزنامه کیهان نیز اعتراف کرد که اقامه نمازجمعه روز قدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و کسی قرار نیست جایگزین او شود.

«موج سبز آزادی» پیش از این هم در پاسخ به ابراز نگرانی برخی فعالان فضای مجازی، گزارش داده بود که طبق روال چندین و چند ساله، آخرین نمازجمعه ماه مبارک رمضان که به عنوان روز قدس نامگذاری شده است، به امامت هاشمی رفسنجانی برگزار می‌شود و هر تلاشی از سوی کودتاگران برای تغییر این رویه جاری، هزینه‌های سنگینی در پی خواهد داشت.

حال به نظر می‌رسد محافل نزدیک به سران کودتا با مشاهده واکنش افکار عمومی به شایعه انتصاب صدیقی به جای هاشمی به عنوان امام‌جمعه موقت تهران، قصد تکذیب این جایگزینی را دارند؛ تا جایی که روزنامه کیهان همزمان ناگزیر شده به قطعیت حضور هاشمی در نمازجمعه روز قدس نیز اعتراف کند. این روزنامه نوشته است: «بنابر کسب اطلاع خبرنگار کیهان رئیس مجمع تشخیص مصلحت، روز قدس برای اقامه نمازجمعه تهران به دانشگاه تهران خواهد آمد.»

روز قدس، نامی است که امام خمینی برای آخرین جمعه ماه رمضان انتخاب کرد تا مسلمانان همه ساله در این روز برای اعتراض به جنایات دولت اسرائیل، تظاهرات و راهپیمایی کنند. اما امسال با توجه به جنایت‌های دولت کودتایی احمدی‌نژاد و متحدانش در نهادهای نظامی و انتظامی، معترضان تصمیم گرفته‌اند از فرصت راهپیمایی روز قدس برای اعتراض به رفتار اسرائیلی دولت ایران استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که از هم‌اکنون قصد معترضان به کودتای انتخاباتی برای سبز کردن راهپیمایی روز قدس و تبدیل این راهپیمایی به یک اعتراض ملی علیه هرگونه خشونت و رفتار اسرائیلی قطعی شده و همانطور که «موج سبز آزادی» نیز در هجدهمین موج‌آفرینی خود بر آن تاکید دارد، تنها باید منتظر روزهای آخر بود و جزئیات را در آن روزها با توجه به موضع‌گیری رهبران جنبش سبز اعلام کرد.

نامه 34 بازيگر مطرح سینما و تئاتر به قلم‌زنان و نمایشنامه‌نویسان: بنگاريد روايت صادقانه اين روزگار را

ما مى‌خواهيم راستى را روايت کنيم[...]



پرده کنار مى‌رود / روشنايي... ما مى‌خواهيم چشمان بسته بر آنها را باز کنيم، گفته‌هاى آنان را بر زبان‌مان جارى کنيم و جان ببخشيم‌شان بر صحنه، جاودانه‌شان کنيم. هرچند گام‌ آنان بر خاک سرزمين بود و گام ما بر خاک کهن صحنه ـ خانه کوچک‌مان؛ همه آنچه که داريم.

ما صدا مى‌زنيم شما را قلم‌زنان و نمايش‌نويسان، که بنگاريد روايت صادقانه اين روزگار را، و بدانيد ما بازيگران به واژه‌واژه‌تان وفادار خواهيم بود و پاسدارى خواهيم کرد از نقش‌هايى که از امروز براى امروز و آيندگان مى‌نويسيد. خون نقش‌هاى ما اينک در جوهر قلم شماست که بايد بر صفحه سپيد کاغذ ـ تاريخ ـ نقش ببندد.

و اکنون ما درخواست مى‌کنيم از ديگر همکاران‌مان و کارگردانان و صحنه‌گردانان، که به احترام عشق‌مان به هنر، در برابر آنچه هرروز در پيش چشمان‌مان است، همچون هميشه، صداقت و راستى را به صحنه بياورند تا هنرپيشگى‌مان، صداقت‌پيشگى را يادآور شود. ما مى‌خواهيم راوى صداقت باشيم؛ راوى راستى و درستي.

حميد ابراهيمي، خسرو احمدي، پانته‌آ بهرام، مهدى پاکدل، جواد پورزند، امير جعفري، بهناز جعفري، بابک حميديان، رويا دعوتي، سحر دولتشاهي، پيام دهکردي، ريما رامين‌فر، مريم رحيمي، ليلى رشيدي، حبيب رضايي، بهاره رهنما، على سرابي، مهدى سلطاني، سهراب سليمي، سهيلا صالحي، مهرداد ضيايي، ترانه عليدوستي، عباس غفاري، بهزاد فراهاني، مريم کاظمي، باران کوثري، آيدا کيخايي، علا محسني، داريوش موفق، رحيم نوروزي، افشين‌هاشمي، هدايت‌هاشمي، کاظم هژيرآزاد، هوشمند هنرکار

منبع: ghaedeyebazi.blogfa.com

جان داد ندا تا که جهان سبز بماند/ شعر وارده

جان داد «ندا» تا که جهان سبز بماند
اندیشه بیدارگران سبز بماند

جان داد که تزویر و ریا رنگ ببازد
رسوایی این ددصفتان سبز بماند

رسوایی همدستی گرگان ستمکار
با دست پر از مهر شبان سبز بماند

فریاد پر از خشم رهایی و عدالت
در گوش فلک گوش زمان سبز بماند

جان داد که آزادی ما زرد نگردد
فریاد حقیقت طلبان سبز بماند

ننگینی همراهی این دزد تبهکار
با قاضی و با دادستان سبز بماند


سرخی زبان تو تو را از نفس انداخت
بعد از تو ولی هر چه زبان سبز بماند

نامردی تیری که تو را نقش زمین کرد
در خاطره سرخ جهان سبز بماند

کشتی تو درختی ولی جنگل سرسبز
ای مرد تبردار بدان سبز بماند

می‌ترسی از این شاخه که با ظلم شکستی
می‌ترسی اگر جنبشمان سبز بماند

هر برگ شود تیری و بر قلب تو آید
خون تو شود آب و جهان سبز بماند