مصر خبر «تبریک» حسنی مبارک به احمدى نژاد را تایید نکرد

سخنگوى وزارت امور خارجه مصر روز سه شنبه به رادیو فردا گفت که نمى تواند خبر تبریک حسنى مبارک، رییس جمهور این کشور، به محمود احمدى نژاد را تایید کند.

خبرگزارى هاى دولتى ایرنا و فارس به نقل از دفتر ریاست جمهورى ایران گزارش داده اند که رییس جمهور مصر در پیام تبریکى به آقاى احمدى نژاد «انتخاب» دوباره وى به سمت ریاست جمهورى ایران را تبریک گفته است.

این خبرگزارى ها جزئیاتى در باره پیام احتمالى حسنى مبارک به همتاى ایرانى خود ارائه نکرده و رسانه هاى مصرى نیز هیچگونه خبرى در این زمینه منتشر نکرده اند.

حسیم الزکى، سخنگوى وزارت خارجه مصر، در گفت و گو با رادیو فردا گفت که نمى تواند این خبر را تایید کند.

مصر تا کنون در باره انتخابات ریاست جمهورى ایران اظهار نظر نکرده است. مخالفان آقاى احمدى نژاد مى گویند که در انتخابات روز ۲۲ خرداد تقلب هاى گسترده اى صورت گرفته است.

سخنگوى وزارت خارجه مصر در پاسخ به این پرسش که آیا برگزیده شدن مجدد محمود احمدى نژاد به عنوان رییس جمهور ایران مى تواند باعث نزدیکى دو کشور شود، گفت: «امیدوارم. اما ما از منظر خودمان به این ماجرا نگاه مى کنیم. نزدیک شدن چیزى نیست که فقط در باره آن حرف زد و این مسئله نیاز به کار دارد.»

آقاى زکى در خصوص موانع پیش روى تهران و قاهره براى برقرارى رابطه گفت: «ما دو سرى مشکل داریم. یک دسته اختلاف هاى دو جانبه است و یکسرى هم مشکلات منطقه اى، بویژه نقشى که ایران در کشورهایى مثل لبنان، فلسطین و عراق دارد.»

با این حال سخنگوى وزارت امور خارجه مصر گفت: «ایران یک کشور مسلمان و دوست مردم مصر است و اینها عوامل خوبى براى نزدیکى دو کشور است ولى سیاست هاى تهران با سیاست هاى مصر خیلى متفاوت است.»

وى در خصوص رابطه مصر با اسرائیل و نقش آن در اختلافات میان تهران و قاهره اظهار داشت: «ما سال ها قبل با اسرائیل جنگیدیم و بعد با این کشور پیمان صلح امضاء کردیم و این مسئله براى مردم و کشور ما اهمیت دارد.»

حسیم الزکى افزود: «صلح با اسرائیل براى جامعه مصر و حتى رشد کشور مهم است و اگر کسى این مسئله را درک نمى کند مشکل خودش است. ایران نظر متفاوتى نسبت به این موضوع دارد و اصلا نمى خواهد صلحى در منطقه شکل بگیرد.»

سخنگوى وزارت امور خارجه مصر اختلافات با ایران را «سیاسى» و نه «مذهبى» دانست و گفت: ایران یکى از کشورهاى مسلمان منطقه است ولى سیاست هایش را قبول نداریم و تایید نمى کنیم.

ایران و مصر از سال ۱۳۵۸ که قاهره پیمان صلح کمپ دیوید را با اسرائیل امضاء کرد و به شاه سابق ایران پناه داد رابطه رسمى با یکدیگر ندارند و تنها دفتر حفاظت منافع در پایتخت هاى یکدیگر دایر کرده اند.

مصر در سال هاى اخیر همراه با بسیارى از کشورهاى عربى سنى ابراز نگرانى کرده اند که ایران در صدد افزایش نفوذ خود در میان شیعیان و تشکیل هلال شیعى است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر