یادداشتی طنز، در شرح کودتا

طرز تهیه کودتا
"خوانندگان عزیز، کودتای ما آماده است. ضمنا هر گونه شباهت شرح در پیش آمده با هر گونه اتفاق معاصر یا غیر معاصر به شدت تکذیب شده و موجب خسر الدنیا و الاخره است!"



نویسنده این یادداشت طنز، در وبلاگ تلخ مثل عسل آورده:

/ اولش باید تابستان باشد. گیر ندهید که چرا، هنوز علم به آنجا نرسیده که بفهمد چرا اکثر کودتاهای جهان در تابستان انجام می‏شوند. از شیلی تا پاکستان، از هندوراس تا ترکیه، کودتاچی‏های جهان عاشق تابستانند. اصلن همین مملکت باستانی خودمان، محمدعلی شاه قاجار، تیرماه ١٢٨٧ به سرش زد که مجلس را به توپ ببندد و محمدرضا شاه پهلوی هم مرداد ١٣٣٢ را برای کودتای ضد دولت دکتر مصدق برگزید. پس برای راه انداختن یک کودتا باید تابستان بوده و هوا گرم باشد.

دوم، باید یک سری آدم گردن کلفت سراغ داشته باشید که حالا با لباس نظامی، بی‏لباس نظامی و شاید هم با هر دو، بقیه مردم را در وقوع کودتا قانع کنند. مثلن همان سال ١٢٨٧ محمدعلی شاه، از تیپ قزاق و لیاخوف خواهش کرد به همراه اوباش و فواحش زحمت قانع کردن مجلس اول مشروطه را بکشند. سال ١٣٣٢ هم شعبان‏خان جعفری به اتفاق پری بلنده اظهار لطف کردند، سوار تانک سپهبد زاهدی شدند و از خجالت ساختمان نخست‏وزیری و خانه دکتر مصدق در آمدند. حتی دکتر فاطمی که سخت قانع می‏شد را روی پله‏های کاخ دادگستری به صورت خصوصی - تضمینی قانع فرمودند که بله کودتا شده‏است.

سوم، همیشه یک سری آدم ناراضی اشکال تراش هستند که نمی‏خواهند به کرامت کودتا پی‏ببرند. باید یک جایی جمع‏شان کنید تا کاملن منطقی و با موعظه حسنه برهان قاطع کودتا را بفهمند. مثلن محمدعلی شاه، دستور داد نمایندگان مجلس را ببرند باغ شاه، دستبوس لیاخوف و محمدرضا شاه، فرمود مخالفین را ببرند زندان قصر، خدمت جناب آقای تیمور بختیار. حالا اگر این وسط میرزا جهانگیرخانی بود که به جای قانع شدن مرد، یا وارطان سخن نگفت، یا... به ذات نازک نارنجی خودشان بر می‏گردد که طاقت حرف حق را نداشتند.

چهارم، باید آرامش را برقرار کنید. مثلن محمدعلی شاه همان موقع که ملک المتکلمین را داشتند مرحوم می‏کردند، عفو عمومی اعلام کرد. محمدرضا شاه هم دقیقا وقتی که کریم‏پور شیرازی در زندان زنده‏زنده خودش آتش گرفت، دستور مدارا با بازداشت‏شدگان را صادر فرمود.

پنجم، بی‏تربیت‏هایی که هنوز باورشان نشده کشتی‏بان را سیاستی دگر آمد، باید به ملت توضیح دهند که چقدر بد و بی‏تربیت و عامل استعمار و اجانب بوده‏اند. فلذا هر فرد خائنی به محض رویت، باید مراتب اعتراف را به جای آورد. اصلا "یونگ" روانشناس، معتقد است اعتراف برای سلامت روان آدمی مفید است. در نتیجه ترتیب اعتراف بعضی از مقصرین قبل از کودتا را باید داد، یا بدهید بدهند. مثلا در عصر کودتای قجر، لطف فرمودند از نمایندگان اعتراف گرفتند، به هر چه که دلتان بخواهد و این وسط حالا اگر کسی مثل سلطان‏العلمای خراسانی، وسط اعتراف دلش طاقت نیاورد و افتاد توی چاه، تقصیر خودش است. می‏خواست مثل آدم اعتراف کند. مگه نه؟

خوانندگان عزیز، کودتای ما آماده است. ضمنا هر گونه شباهت شرح در پیش آمده با هر گونه اتفاق معاصر یا غیر معاصر به شدت تکذیب شده و موجب خسر الدنیا و الاخره است./

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر