تشكيلات رسا: بيم‏ها و اميدها

علی اسماعیل‏نژاد
نگارنده در این یادداشت با بررسی شرایط موجود و انتظاراتی که از تشکیلات راه سبز امید (رسا) وجود دارد، برخی از راهکاری‏های پیش روی این تشکل را بررسی کرده‏است.



بالاخره وعده میرحسین موسوی در باره راه‏اندازی یك ساختار مدون مبارزاتی عملی شد و تشكیلات راه سبز امید (رسا) اعلام موجودیت كرد. این ساختار پرسش‏ها و بیم و امید‏هایی را پیش روی خود داشته و با توجه به نو بودن آن نیاز فراوانی به بحث و تحلیل‏های خاص خود جهت پویایی و تاثیر گذار ی آن دارد. خبر گذاری ایلنا در مطلبی دو نوع نگرش كه در حلقه مشاوران موسوی مطرح بوده را بدین گونه بیان می كند: كه نخست تشكیل چنین تشكل‌‏هایی بر مبنای وضعیت موجود جوامع كه به‌عنوان جنبش‌‏های اجتماعی، مشخصات آن‏ها و شعار‏هایش ممكن می‌شود و جبهه سیاسی به سامان‌دهی و سازمان‌دهی آن می‌پردازد. دومین نوع از چنین تشكل‌‏هایی‌باتدوین اهداف، راهكار‏ها‏، اساسنامه و مرامنامه شكل‌ می‌گیرند و سپس به عضوگیری می‌پردازند.(پایان نقل قول) كه بر اساس تصمیمات قرار بر نوع اول ساختار تشكیلاتی گرفته شده‏است. استفاده از راهكار جنبش‏های افقی (عرضی) اجتماعی كه در كنش‏های اجتماعی شیوه‏ای نوین و مدرن محسوب می شود نشان از بینش باز سران جنبش دارد كه البته به دلیل نو ظهور بودن آن مشكلات خاص خود را پیش رو خواهد داشت.

نكته اول در این مورد راه‏اندازی و تشكیل هسته ‏های اولیه شبكه ‏های افقی در سطح كشور بطور مثال شبكه ‏های دانشجویی در دانشگاه‏ها و یا در داخل سازمان‏ها وكارخانجات و...می باشداز سوی دیگر فعال كردن نهادها و سازمان‏های مدنی موجود و همسو نمودن آنان در راستای اهداف جنبش نكته قابل توجه دیگر است از جمله می توان به جنبش‏های فعال زنان ، سندیكا‏های موجود و.. اشاره كرد. ارتباطات این شبكه ‏های شناور اجتماعی در ساختار افقی با یكدیگر و در مسیر عمودی به سمت راس ساختار تشكیلاتی مخصوصا ابزار ارتباطی آن نیز بایستی مد نظز قرار گیرد. اتفاقات اخیر نشان داد كه ارتباطات در دنیای مجازی اینترنت(در صورت نبود برنامه ریزی و فراهم نبودن زیرساخت‏ها) نمی تواند تكیه گاهی مطمئن باشد. سیستم فیلترینگ براحتی میتوانداین ارتباطات را مختل كند. امكان ارتباطات كلاسیكی همچون نشریات نیز به علت برد محدود و شكنندگی توقیف وضعیتی بهتر از اینترنت ندارند. مشکل عدم دسترسی به یك رسانه ارتباط جمعی نیز به قوت خود پابرجاست. بنابراین به نظر می رسد تشکیلات رسا بایستی چاره‏اندیشی در باب شبکه ارتباطی جنبش که یکی از مهمترین و استراتژیک ترین ابزار پیشبرنده ان است داشته باشد. به نظر می رسد راه‏اندازی کانال ماهواره‏ای در خارج از کشور تا حد زیادی بتواند این خلا را پوشش داده و از طرف دیگر سبز‏ها را ازاتهام ارتباط با کانال‏هایی که جنبش را در مظان ارتباط با بیگانگان قرار می‏دهد رهایی بخشد.

پرسشی دیگركه امید است سریعا پاسخ آن روشن شود همراهی آقای كروبی به عنوان یكی از وزنه ‏های اصلی جنبش اخیر است. اگر به دوران پیش از انتخابات 22 خرداد برگردیم مشاهده می شود كه به لحاظ برنامه ‏های مطرح شده ،ایشان توانستند طیف گسترده‏ای از فعالان مدنی ، فعالان جنبش زنان ، جنبش دانشجویی، دراویش، اقلیت‏های قومی و مذهبی و... را همراه خود كند. گروه‏های مذكور در این جنبش تاكتیك و استراتژی همزمان هستند. به لحاظ اكتیو یته و پر رنگ بودن نقشی تاثیر گذار را بر عهده دارند ، و از طرف دیگر خود این گروه‏ها جزئی از اهداف جنبش در دستیابی به حقوق پایمال شده خودشان هستند. بعلاوه بسیاری از كسانی كه این روز‏ها در قالب جنبش سبز(نماد میر حسین موسوی) مشغول فعالیتند از حامیان كروبی بوده كه به دلیل فقدان یك سیستم تشكیلاتی مدون و منظم در قالب جنبش خود جوش سبز در حال مبارزه هستند. امید است تشكیلات راه سبز امید (رسا) بتواند جایگاه كروبی را به عنوان عنصر تاثیر گذار در آن ببیند هرچند در اعلام موجودیت تاكنون هیچ اشاره‏ای از طرف موسوی یا كروبی به این موضوع نشده و اگر به دلایلی برنامه فعالیت مستقل كروبی در آینده باشد بایستی دلایل قابل قبولی و موجهی موجود بوده و تحلیل شود.

نكته دیگر نحوه سازماندهی طیف‏های فكری و سیاسی متنوع و گسترده‏ای است كه قرار است در این ساختار فعالیت كنند. حسن یونسی دروبلاگش به ضعف استراتژِی در این تشکیلات اشاره کرده و اختلاف آراو عقاید شدید در اردوگاه سبز‏ها را جدی قلمداد می کند. لزوم جلوگیری از بروز شكست در ائتلاف و از هم پاشیده نشدن آن و در نظر گرفتن حقوق همراهان جنبش درفردای پیروزی(به امید پیروزی در فردای نزدیك) بسیار با اهمیت است. به عبارتی آیا این جنبش توانایی هضم همراهی طیف ملی -مذهبی یا نهضت آزادی را در كنار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خواهدداشت یا دیگر بار به خط كشی‏ها و محدودیت‏های مرسوم سال‏های اخیر بین خودی و غیر خودی دچار خواهد شد ؟ انتظار می رود اصلاح طلبان با درس گرفتن از فعل و انفعالات سیاسی تاریخ معاصر به چنان ظرفیتی دست یافته باشند تا مشكل تاریخی ایرانیان از بین رفته و كسی كه زودتر خودرا به خط پایان رسانده در‏های قدرت را بروی دیگران نبندد و به قول تقی رحمانی به جای مستبد این استبداد باشد كه حذف شود.

یكی دیگر از نگرانی‏های پیش روی جنبش بی اثر شدن وبه عبارتی خرفت شدن آن است. سران تشكیلات بایستی این مهم را مدنظر قرار داده تا تشكیلات دچار فرسایش روحی و یا گذشت زمان نشده و میزان انرژی و حضور در صحنه فعالان جنبش را بخوبی ارزیابی كرده تا در در این ماراتن دچار كاهش پتانسیل نشوند. یا اینكه مقابله حریف امكان خنثی كردن جنبش را نداشته باشد.

مورد دیگری كه نیاز است به آن پرداخته شود، چارت تشكیلاتی مناسبی در ساختار جنبش است كه توانایی پوشش دادن حوزه‏های مختلف از قبیل اطلاع رسانی ، حقوقی ، بین الملل ، برنامه ریزی و... داشته باشد.

امید است تشكیلات راه سبز امید (رسا) بتواند نشاط و انرژی موثر ی را دیگر بار به جنبش باز گردانده و فعالیت آن از انتشار چند بیانیه حزبی یاسخنرانی چهره‏های سرشناس که تاثیری کوتاه مدت بر جای می گذارند خارج شود.



منبع: وبلاگ جنبش سبز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر