تا روز قدس / راه قدس از تهران می‏گذرد

در دوره‏ جنگ شعار معروفي وجود داشت كه در آن گفته مي‏شد "راه قدس از كربلا مي‏گذرد"، به اين كه مفهوم كه ابتدا بايد حكومت صدام در عراق سرنگون شود، تا در ادامه بتوان قدس را آزاد نمود. اين شعار با توجه به فضاي احساسي جنگ ايران و عراق، شعاري قابل باور براي بخش بزرگي از جامعه‏ي مذهبي ايران بود. اما اكنون در سال 1388 و در آستانه روز قدس در آخرين جمعه از ماه مبارك رمضان، مي‏توان شعار ديگري را مطرح كرد: "راه قدس از تهران مي‏گذرد".



متاسفانه جریان حاكم فعلی تنها برای استفاده‏های سیاسی و گروكشی ‏های بین‏المللی آرمان مردم فلسطین را مصادره كرده است، به گونه ای كه سیاست‏های این جریان در تعارضی بزرگ با منافع ملی مردم ایران و منافع مردم فلسطین قرار گرفته است.

بعد از كشتار مردم بی‏گناه غزه در زمستان سال 2008 دولت اسرائیل در ضعیف ترین موقعیت خود در میان افكار عمومی مردم جهان قرار داشت، اما احمدی نژاد با اتخاذ سیاست های غلط و بیان سخنان ناشیانه در اجلاس جهانی نژاد پرستی در ژنو، اسرائیل را در موقعیتی قرار داد تا بتواند بخشی از آبروی ریخته و حمایت های از دست رفته را دوباره بدست آورد، چنین عملكردی را تنها می‏توان خیانت به آرمان واقعی مردم فلسطین دانست.

حال این سوال مطرح می شود كه آیا سیاست های دولت احمدی نژاد برخاسته از خواسته ها و افكار مردم ایران است؟

با توجه به شرایط كشور در قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، می‏توان به این سوال پاسخ منفی داد. دولت احمدی نژاد و جریان حاكم، برخاسته از یك كودتای انتخاباتی- نظامی هستند كه بر خلاف خواسته‏ی اكثر مردم ایران قدرت را در دست گرفته‏اند. این جریان تنها زمانی می‏تواند به حكمرانی به شیوه كنونی ادامه دهد و نیروهای سركوبگر و اندك پایگاه مردمی باقی‏مانده در جامعه را برای خود نگه دارد كه كانون بحران‏های بین المللی هم چنان شعله‏ور باشد، و فلسطین یكی از این مناطق بحران زده است.

در نتیجه دولت احمدی‏نژاد با استفاده از اهرم‏های خود در فلسطین مانند گروه های جهاد اسلامی و حماس، سهمی در روشن نگه داشتن آتش بحران و كمك به تقویت مواضع نیروهای تندرو در هر دو طرف منازعه دارد، در سطح جهانی نیز سخنان احمدی‏نژاد به رادیكال‏تر شدن فضای بین‏المللی كمك می‏كند.

حال با توجه به شرایط موجود، یعنی مستقر بودن دولتی برخاسته از كودتا در ایران كه حیات خود را در ادامه‏ی بحران‏های بین‏المللی می‏داند و تعریف می‏كند، شعار "راه قدس از تهران می‏گذرد" مفهوم خود را نشان می‏دهد.

پس می‏توان چنین نتیجه گرفت كه ابتدا تهران باید آزاد شود تا در سایه‏ی تشكیل دولتی دمكرات و برخاسته از اراده مردم ایران بتوان در كنار دیگر كشور های آزاد جهان، ائتلافی بین المللی را جهت افزایش فشار بر اسرائیل و رسیدن مردم فلسطین به حقوق حقه‏ی خود،كه آزادی قدس تنها یكی از آن‏ها می‏باشد، سازمان‏دهی نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر