روز ۲۰ سپتامبر دکتر محسن کدیور، اسلام شناس منتقد جمهوری اسلامی، نماز عید فطر امسال را در جنوب کالیفرنیا و در شهر ارواین اقامه کرد. این مراسم با استقبال ایرانیان ساکن جنوب کالیفرنیا روبرو شد.
به گزارش جرس، کدیور در خطبه اول نماز با تبریک عید سعید فطر به تحلیل پیام ماه رمضان و وظیفه مومنان در باره عید فطر پرداخت. وی ماه رمضان را فرصتی برای پاکسازی جان بوسیله یاد خدا دانست و به نقل از پیامبر اکرم (ص) رمضان را ماهی دانست که درهای بهشت در آن باز است مگر اینکه خود آنرا بسته باشیم و درهای جهنم بسته است مگر خود آنرا گشوده باشیم. مهم این است که این حالت را تداوم ببخشیم. در این ماه حتی اگر توفیق روزه گرفتن نداشته باشیم فضای ماه رمضان فضای مبارکی است که گناه کردن در آن دشوار است. رمضان هم ماه تهذیب نفس است هم ماه تولد قرآن و هم ماه دعاست. قرآن و دعا هر دو گفتگو است، گفتگوی خدا با ما و گفتگوی ما با خدا. رمضان را ماه برکت و رحمت است. وی اضافه کرد : "اسلام دین رحمت و دوستی و منطق است. آنها که خدای رحمان رحیم و پیامبر رحمة للعالمین را به دلیل عملکرد سوء خود را تبدیل به دین خشونت و قساوت کرده اند، چه کار زشتی مرتکب شده اند. وظیفه ما در قبال دینمان سنگینر است تا چهره واقعی رحیمانه و رحمانی اسلام را ارائه بدهیم."
در بخش دوم خطبه اول در رابطه به چگونگی تعیین روز فطر و چرائی اختلاف در تشخیص این روز بین مراجع دینی بحث شد. کدیور:"اینکه امروز عید است یا فردا، در سرزمینی که فعلا در آن قرار داریم اکثر مسلمانان امروز را عید اعلام کرده اند، اما در اینکه در دیگر سرزمینها امروز عید است یا نه اما و اگرهائی هست. " دکتر کدیور در این رابطه تاکید کردند: "استوانه های فقاهت ایران و عراق همه یکشنبه را روز عید اعلام کرده اند. برای مسلمانان مقیم ایران اکثرا یکشنبه روز عید است، مساله هم مساله ای دینی است و نه لزوما سیاسی، اختلاف ناشی از دیدن ماه با چشم عادی یا چشم مسلح و دیگری وحدت افق و یا تعدد آفاق است."
کدیور در خطبه دوم نماز، با ذکر آنکه یکی از آداب نماز اعیاد فطر و قربان توجه به مسائل اجتماعی دنیای اسلام و مسلمانان است با اشاره به شرایط امروز ایران و بنا به اصل دینی «النصیحة لائمة المسلمین» یا خیر خواهی و نصیحت به حاکمان اسلامی به نقد خطبه های نماز عید فطر تهران که توسط رهبر جمهوری اسلامی اقامه شده بود، پرداخت.
دکتر محسن کدیور در ابتدای سخنان خود با اشاره به خطبه های آیت الله خامنه ای که توصیه به اخلاق حسنه کرده بودند و از رواج شایعات و بدگمانیها در جامعه انتقاد کرده بودند، به این نکته توجه داد که "رمضان ماه رحمت است و اقتضای ماه رحمت توقف بگیر و ببندها به احترام این ماه بود، اما در وقایع ماه گذشته هیچ نشانی از رحمت نمی بینیم. انتظار بود اگر امروز عید فطر است برادری در جامعه ترویج شود و جا پای پیامبرمان بگذاریم، شکرانه قدرت با رحمت و سعه صدر برخوردکردن با شهروندان و آزادی همه زندانیان سیاسی جشن بگیریم؛ ولی امروز در خطبه های عید فطر تهران جای پائی از رحمت دیده نمی شد. گفته شده است اخلاق حسنه برادری و مهربانی نیاز جامعه امروز ماست، من هم می گویم سخن مدبرانه ای است ولی انصافا آیا حکومت خود چنین با مردم مواجه شده است؟، بزرگترین عامل بداخلاقی در ایران صداوسیما و روزنامه های حکومتی است، در نماز جمعه تهران فرمان برخورد قاطعانه و بیرحمانه با منتقدان صادر می شود و قبل از قضاوت قاضی، امام جمعه حکم صادرمیکند، این کدام اخلاق حسنه است؟ منبع شایعات دادگاههای فرمایشی و صدا و سیما است، برادری آدابی دارد و باید از حاکمان آغاز شود."
کدیور با ذکر آنکه شاخص ترین سخن آقای خامنه ای نسبت به گذشته در خطبه های عید، موضع ایشان در رابطه با اعترافات است که گفته اند" اعترافات متهمان در رابطه با افراد دیگر حجیت شرعی ندارد" اضافه کردند: " خوب بحمدالله ایشان بعد از دو ماه به این نکته پی برده اند، جالب اینجاست که کیفرخواست هائی که تاکنون صادر شده است آکنده از اقرار زندانیان علیه اشخاص دیگر است." دکتر کدیور کیفرخواستهای دادگاه فرمایشی را هم بر خلاف شرع دانست و هم قانون.
در ادامه محسن کدیور به نقد بخش دوم صحبتهای مقام رهبری در رابطه با اعترافات پرداخت و ادامه داد: " فرموده اند اعترافاتی که متهمان در محضر دادگاه علیه خود کرده اند شرعا، عرفا و قانونا معتبر است، خوب این اقرارها را بررسی می کنیم. بسیاری از کسانی که در زندان هستند از دوستان نزدیک من بوده اند و تک تک آنها را می شناسم و در حوزه دین و حقوق هم در این موارد تحقیق و تدریس کرده ام لذا می خواهم مطلب ایشان را با دقت نقد کنم ". در این زمینه کدیور به بررسی اعترافات در سه حوزه شرع، قانون و عقل پرداخت تا صحت گفته مقام رهبری را بسنجد.
دکتر کدیور با اشاره به آنکه مراجع تقلید اعلام کرده اند که" این اعترافات که از رادیوتلویزیون پخش شده است هیچکدام شرعا معتبر نیست چرا که تنها اگر اقرار آزادانه باشد معتبر است و اگر اقرار تحت فشار باشد پشیزی ارزش ندارد"، تمامی اعترافات را تحت فشار دانست . ایزوله کردن و در انزوا قرار دادن زندانیان، قطع ارتباط آنها با محیط خارج، محدود کردن تماس آنها با خانواده تنها به سلام و احوالپرسی، عدم اجازه ملاقات با وکلای حقیقی و تعیین وکیل تسخیری برای زندانیان را از فشارهای موجود بر زندانیان برای گرفتن اعترافات دانست و همینطور اضافه کرد در بعضی موارد" فرزند زندانی را بازداشته کرده اند پیش زندانی برده اند و به زندانی می گویند فرزند تو محکوم به اعدام است ، به خواسته های ما اعتراف کن و یا فرزندت اعدام می شود. و آنوقت وقتی زندانی جلوی دوربین قرار می گیرد از خشم چنان لبان خود را می گزد و خبرگزاری نادان هم این عکس را پوشش می دهد، عکسی که از لب حجاریان منتشر شد نشانگر فشارهای وارده بر این زندانی سیاسی است. کدام شریعت این را می پذیرد، اقرار تحت فشار پشیزی ارزش ندارد. کسی که اعتبار چنین اعترافات بی پایه ای را به دین و شرع نسبت دهد معلوم می شود هیچ اطلاعی از فقه و شریعت ندارد.
محسن کدیور در تحلیل قانونی بودن این اعترافات گفت :" اگر می گوئید قانونا چنین است، می گوئیم قانون اساسی گفته اعتراف تحت فشار ممنوع است، فقهائی این را نوشته اند که خود زندانی بوده اند ، تحت فشار قرار گرفته اند و شرایط را می دانند. اعتراف تحت فشار قانونا بی اعتبار است. دادگاه باید آزادانه باشد، کافی است زندانیها آزاد شوند تا در ۲۴ ساعت همه بگویند این اعترافات تحت فشار بوده، امتحان کنید."
دکتر کدیور همچنین در رابطه با عقلانی بودن این اعترافات تاکید کرد: "بعد می گویند عقلا، کدام عقل و عرف این اعترافات را تائید می کند، این اعترافات به قلم این دوستان نیست، من ادبیات بسیاری از این دوستان را می شناسم، اینکه می خواهید علوم انسانی را محکوم کنید مگر با ابزار بخش نامه و دادگاه می توانید؟ ماکس وبر که اعتبارش را از شما نگرفته که شما بتوانید آن را نقض کنید، این را مقدمه قرار بدهید برای یک انقلاب فرهنگی دیگر و پاکسازی دانشگاهها ، مشخص است که این توسط شما هدایت می شود و یک حلقه درهم پیچیده است."
محسن کدیور در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اعلام شدن روز شنبه به عنوان عید فطر توسط آقای خامنه ای در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مراجع روز دوشنبه را روز عید اعلام کرده اند، گفت: " وقتی امروز بحث عید فطر مطرح می شود و مرجعیت سنتی اعلام می کند که امروز را روز عید نمی داند و این نه فقط توسط مراجع سبز بلکه اکثریت مراجع اعلام می شود یعنی شرعا سخن آن کس که گفته امروز عید است پذیرفته نیست و او فاقد اعتبار دینی است، و این نشانی است از قدرت نمائی مدنی مرجعیت مستقل شیعه در برابر حکومت مدعی دین."
دکتر کدیور با اشاره به قسمتی از سخنان آقای خامنه ای در خطبه های نماز که " تهمت به نظام از تهمت به افراد سنگین تر است" و "نظام با توهین کنندگان به آن قاطعانه برخورد می کند." تاکید کردند :" ما معنای قاطعانه را می دانیم چیست، برهان قاطع آن بود که بر سینه ندا آقا سلطان وارد شد. حال وقتی در نماز جمعۀ رحمت می شنویم که نظام قاطعانه برخورد می کند تنمان می لرزد و می دانیم جنایات دیگری در پیش است. قاطعیت را وقتی فک محسن روح الامینی در هم شکسته شد فهمیدیم" و با رد ادعای آقای خامنه ای ادامه دادند: " ما به دینی قائلیم که اگر کسی را به ناحق بکشی مانند آن است که همه را بکشی و این ارزشی است که این دین برای فردیت ما قائل است." و آبروی مومن از خون او ارزش بیشتری دارد. شما چند صد نفر مسلمان را بی آبرو کردید، یک قطره خونِ بی گناه عرش الهی را به لرزه در می آورد و در این اواخر هفتاد بی گناه کشته شده اند."
کدیور با بیان اینکه باید روشن شود از کدام نظام صحبت می شود گفتند:"آیا از نظامی صحبت می کنید که در سالها قبل افراد فراوانی بدون طی مراحل قضائی تیرباران و اعدام شده اند، اموالشان بدون طی مراحل قضائی مصادره شده است؟ چه بسا گفته شود آن به دلیل شرایط و شور انقلابی بود، اما ۲۱ سال قبل در زندانهای همین نظام حدود ۳ هزار نفر بدون طی مراحل قانونی اعدام شده اند، وقتی می گوئید تهمت به نظام، باید دامن این نظام را از این موارد تطهیر کنید"، " و در دوران زعامت خودتان پرونده زهرا کاظمی به کجا انجامید، جریان قتلهای زنجیره ای به کجا انجامید، پرونده یورش به کوی دانشگاه تهران به کجا انجامید؟ نظام اینها هم هست، در همان زندان استاندارد اوین چند نفر تا بحال کشته شده اند، دیگر چه برسد به زندانهای غیر استاندارد.
وقتی می گوئید تهمت به نظام ، اتهام تجاوز به زندانها باید بررسی شود، ناامنی یعنی این ،و شما به جای جلوگیری از نا امنی به دلسوزانی که می گویند تحقیق شود و تذکر می دهند برخورد می کنید چون خود را نظام می دانید. ابواب جمعی شما هرکه با شما مخالف است حرامزاده و مزدور اجنبی می دانند، این منطق یعنی من حق مطلق هستم و هر که با من مخالف است باطل است، تفرعن یعنی همین مگر فرعون چه می گفت، می گفت از من اطاعت مطلقه کنید. کسی که خود را مقام غیر پاسخگو دانست و برای خود ولایت مطلقه قائل شد فرعون است.
سوال ما این است ای مقام رهبری آیا در زندانهای شما چنین اتفاقی می افتد؟ صرف آنکه می گوئی نه کافی نیست باید هیاتی مستقل، از معتمدان همین ملت، این مساله را بررسی کند. هر کسی که با شما مخالفت کرده به عنوان جاسوس اجنبی مطرح شده است آیا احتمال نمی دهید کسی با شما مخالف باشد اما آدم درست حسابی هم باشد؟"
محسن کدیور خطاب به آقای خامنه ای با اشاره با سالهای بازداشت بودن ایشان گفت:"شما که زندان دیده اید چه شده است که امروز چنین با زندانیان رفتار می کنید، حفظ نظام یعنی حفظ عدالت و ارزشها نه حفظ شخص، در حالی الان نظام معادل حفظ شخص شما شده است. الان سال به نیمه رسیده است، می گوید چرا به سال اصلاح الگوی مصرف که من مطرح کردم توجه نشده است، آقای خامنه ای بجای اصلاح الگوی مصرف به فکر اصلاح رفتار حکومت با مردم باشید."
کدیور، در قسمت دیگری از خطبه های نماز عید سعید فطر با اشاره به نامه اخیر احمد توکلی خطاب به آقایان موسوی و خاتمی گفت :"نامه خطاب به من نیست اما من به آرمان جنبش سبز معتقدم لذا به نکاتی از نامه جواب می دهم. ایشان پرسیده اند مردم در تظاهرات روز قدس شعارهائی داده اند از جمله استقلال آزادی جمهوری ایرانی، آیا شما این شعار را قبول دارید؟ بنده می گویم وقتی همه مجاری قانونی بسته شود مسائل به خیابان کشیده می شود، و شعارهای خیابانی قابل کنترل نیست. اگر می خواهید بدانید مردم واقعا چه می خواهند چاره اش رفراندوم است. من می گویم اکثریت ایرانیان جمهوری اسلامی به معنای ولایت مطلقه فقیه را نمی خواهند.
گفته شده است شما که به آقای خمینی قائل هستید ایشان گفته اند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، می گوئیم بله یک کلمه –ولایت فقیه - به آن اضافه شد. آن را بردارید مشکل حل می شود.
گفته شده است مردم در خیابان شعار می داده اند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران ، در حالی آقای خمینی گفته روز قدس روز فلسطین است، می گویم آیه الله خمینی گفته است این روز روز مظلومان است نه فقط مظلومان فلسطین، و ملت ایران هم مظلوم است، شما با اهالی ایران همان کردید که اسرائیلیها با اهالی غزه. شعار ما چنین بود هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران."
کدیور در ادامه سخنان خود خطاب به رهبری جمهوری اسلامی گفت: "ما نه می خواهیم بکشیم نه کشته شویم، ما می خواهیم شما تابع قانون و اخلاق باشید، فکر نکنید شما از جانب خدا و پیامبر منصوب شده اید، بدانید آنقدر بد عمل کرده اید که اگر خدا شما را نصب کرده باشد اکثر مردم ایران به آن خدا نیز پشت می کنند، شما اینقدر منفور شده اید."
کدیور با اشاره جمله از آیه الله خمینی با مضمون "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور آسیب نرسد" افزود اما در نظریه آیه الله خمینی آمده است ولایت فقیه باید فقیه ،عادل و مدبر باشد. اولین شرط عدالت صداقت است که بارها نقض شده و امروز اکثر مردم و علما عدالت آقای خامنه ای را باور ندارند و شرط آخر تدبیر است به معنای مدیریت، که در حوزه سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست داخلی به شدت قابل مناقشه و انتقاد است. کدیور افزود:"ما هم به استقلال ایران، حق مردم فلسطین باور و به سیاستهای تجاوزکارانه آمریکا و اروپا انتقاد داریم اگر تردیدی دارید که مردم ایران شما را مدبر می دانند یا نه از آنها بپرسید، آیه الله خامنه ای شما دیکتاتوری کردید و حتی طبق همان نظریه ولایت فقیه آیة الله خمینی از ولایت ساقط شده اید.
شما حکومت خود را تنها حکومتی دینی جهان می دانید و باعث شرمساری است که در تنها حکومت دینی جهان این اتفاقات خلاف دین می افتد، شما باعث افتخار مذهب شده اید یا ننگ آن، شما آبروی اسلام و تشیع را در دنیا بردید.
آنچه ما از شما دیده ایم تنها قاطعیت به معنای بی رحمی بوده است و این به نام دین دیده ایم، زشتترین نوع استبداد ، استبداد دینی است.و آنچه شما انجام داده اید ولایت جائر است."
محسن کدیور در قسمت پایانی خطبه های نماز عید فطر با ذکر سوال خبرنگاری که با توجه به شعارهای روز قدس و شنیده شدن نام افرادی از بزرگان دین در خیابانهات تهران و شیراز و اصفهان پس از سالها، درود بر منتظری سلام بر صانعی، که آیا شما می خواهید اینها ولی فقیه بعدی باشند؟ به شرح جواب خود به سوال آن خبرنگار پرداخت و گفت:" من جواب دادم به نظر من جنبش سبز پیمان خود را با ولایت فقیه مطلقا گسسته است.
و ادامه داد:" برای زعامت در جامعه فقاهت شرط اصلی نیست، کاردانی و تدبیر شرط اصلی است. رابطه فقیه با مردم از سنخ ولایت نیست از سنخ وکالت است."
محسن کدیور خطبه های نماز عید فطر را چنین پایان داد:"بخواست خدا حضرت آیه الله خامنه ای آخرین ولی فقیه ایران خواهند بود، ما می خواهیم کشورمان به شیوه دمکراتیک بر اساس ارزشها اسلامی اداره شود. الگوی ما پیش نویس قانون اساسی سال ۱۳۵۸ خواهد بود که اثری از ولایت فقیه در آن نبود. به نظر من دوران ولایت فقیه هم به لحاظ عملی و هم نظری به پایان رسیده است. ولایت فقیه نه به لحاظ تئوریک و نه به لحاظ پراتیک قابل دفاع نیست."
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر