هفت سوژه ، هفت نکته

۱. عید فطر :
در حالی که دفتر مقام محترم رهبری روز یک شنبه را به عنوان اول شوال و عید فطر اعلام کرد ، قریب به اتفاق ِ مراجع تقلید روز یک شنبه را روز آخر ماه رمضان اعلام نمودند و از مقلدین خود خواستند تا در این روز ، روزه دار باشند …. اختلاف در رویت ماه ، مسئله جدیدی نیست اما این اختلاف امسال رنگ و بوی مخالفت سیاسی به خود گرفت . جمهوری اسلامی متهم است که از بدو تاسیس دین را در خدمت سیاست قرار داده و از نمادها و مراسم و شعارهای دینی برای کسب قدرت سیاسی بهره گرفته است و این غیر از توجیه دینی و شرعی اساس ِ حکومت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه است . عید فطر امسال این استفاده را عیان ساخت و بالاترین مقام رسمی کشور برای رسیدن به هدف ، وسیله را توجیه کرد .

۲.حضور هاشمی رفسنجانی و سید حسن در نماز عید فطر :
…اصل ِ شرعی این عمل مشکلی ندارد و از آنجا که نامبرگان خود مجتهد محسوب می شوند مشکلِ تقلید و چرایی تقلید نیست … جنبش جوان ِ سبز ، ممکن است این گونه حرکات را نپسندد ، اما نباید بر این گونه بازی های سیاسی خرده بگیرد . جایگاه هاشمی و سید حسن در جنبش سبز تعریف شده است و از این جایگاه نباید توقعات نابجا داشت . هم چنین مداقه و تامل در رفتار های سیاسی هاشمی باید عمیق تر از رفتار کسانی چون مهدی کروبی باشد،به خصوص اکنون که اجلاس خبرگان رهبری در پیش است … آنچه که جنبش سبز باید به خاطر بسپارد و از آن غافل نشود خطر تبانی میان سیاستمداران نیست ، بلکه خطر اصلی ، تغییر ، تقلیل و یا انحراف خواسته اصلی جنبش سبز است … آقای هاشمی به خوبی بداند خواسته اصلی جنبش سبز دفاع از حق طبیعی رای دادن است و دفاع از افراد و اشخاص و گذشته و آینده دیگران تنها تبعات این خواسته اند نه اساس آن . مهدی هاشمی ، سید حسن خمینی ، هاشمی رفسنجانی و دیگران خواسته یا ناخواسته ، به اختیار یا به اجبار یاوران و همراهان ِ جنبش سبز اند ، مادامی که خواسته اصلی جنبش سبز را فراموش نکنند و به آن طمع نورزند .
۳
.سخنان رهبری در عید فطر :
…مثلا عقب نشینی کرد . با این تحلیل کاملا مخالفم . هاشمی پشت سر او نماز کرد و او هم تنها به هاشمی یک آوانس داد و به خیال خود رهبری کرد و مخالفان را نوازش کرد و افکار عمومی را فریب داد… از تحلیل هایی که دوباره می خواهند ایشان را فصل الخطاب قرار دهند و از نمد ِ جملات ِ ایشان برای خود کلاهی بدوزند در حیرتم . گویا برای این تحلیل گران ، بدیهی ترین جمله انسانی- حقوقی-شرعی از زبان ایشان غنمیت است … خطای ِ عمده این تحلیل گران آن است که تفاوت جنبش سبز با اصلاحات را گم کرده اند .

۴. روز قدس :
…روز قدس ، روزی برای تجدید قوای جنبش سبز بود . هم چنین روزی برای استهلاک بیشتر دولت ِ کودتا …. سران ِ جنبش سبز - اما- به نیکی از این تجدید قوا بهره نگرفتند ، جای ِ خالی ِ حداقل یک بیانیه از جانب آنان ، با تاکید بر حق انتخاب و حق رای ملت های ایران و فلسطین در روز قدس به چشم می خورد … تردیدی نیست ، تمام مناسبات و مناسکات ِ ملی و مذهبی ، میعادگان جنبش سبزاند و اگر از این فرصت ها بهتر استفاده شود ، سرانجام در یکی از اعیاد ِسبز ، دولت کودتا به قربانگاه می رود و…

۵.ترورهای زنجیره ای کردستان :
تجربه به ما آموخته است که در کشور ایران ، چه چیزهایی از کردستان شروع می شود ! “نـــه“ ی بزرگ ِ دوم خرداد در سال ِ 76 به سیاست های حکومت ، چهار سال قبل در کردستان اتفاق افتاده بود … تصاویر و ویدیو های منتشر شده در این مدت شهادت می دهند که اعدام ها ی بدون ِ محاکمه و تجاوزهای جنسی سالیان دور و نزدیک در کردستان اتفاق افتاده اند . سران کودتا از احمدی نژاد و مشایی و رادان و رحیمی و هاشمی ثمره و حتی قاضی دادگاه نمایشی کار آموزی خود را در کردستان بسر برده اند . خودی و غیر خودی خطی بود که از همان بدو پیروزی انقلاب در کردستان کشیده شد و حتی همین اختلاف اخیر بر سر عید فطر سالهاست که در کردستان قربانی می گیرد …. از طرف دیگر نگاهی به اشخاص ترور شده نشان می دهد که نقطه اشتراک ترورِ نامبرگان حداقل ِ شهرت و حداقل ِ هزینه است . یعنی کسانی ترور شده اند که هم نامی میان مردم دارند ، هم سری میان ِ دولت . هم محبوبیت ِ چندانی میان ِ مردم ندارشته اند ، و هم اهمیت ِ چندانی برای ِ دولت …. پیام ِ اصلی این ترورها از هر طرفی که باشد ، نوعی تهدید و زبانی جدید برای پیام رسانی است …

۶.گروگان گیری خانوادگی :
… زندانیان ِ فعلی ِ جنبش ِ سبز نشان داده اند که قهرمان نیستند ، انسان اند و به خطوط ِ قرمزی پای بند اند و در عمل از تئوری جان برتر از حق پیروی می کنند . به غیر از چند تن از آنان ، سایرین دیر یا زود به این نتیجه رسیده اند …. اعترافات زود هنگام ابطحی و عطریان فر ، داستان عاطفه امام و گروگان گیری های جدید خانوادگی نشان می دهد که دولت ِ کودتا متوجه پاشنه آشیل ِ زندانیان ِ جنبش سبز شده است؛ رفتار ها و رایزنی های خانوادگی و دفاع فردی جلایی پور پدر ، سکوت ِ بی معنی ِ محمد رضا خاتمی و دیگران ، نامه اخیر سازمان مجاهدین به رئیس قوه قضائیه و تفاوت ِ رنگ ِ زندانیان و ناگفته های تلخ دیگر ، مجالی مفصل برای آسیب شناسی این نقطه ضعف و یا این ویژگی ِ بارز می طلبد ….

۷.احضار ِ کروبی به دادگاه :
…واضح بود که چنین اتفاقی خواهد افتاد . گمان می کنم اولین کسی بودم که همین جا این مورد را به سران ِ جنبش یاد آوری کردم … گویا پروژه این است : دادگاهی کردن ِ کروبی به لحاظ ِ افکار عمومی و جهانی کم هزینه تر است . ..راضی کردن ِ هاشمی ، ترساندن ِ خاتمی و بایکوت کردن ِ موسوی … برای این نقشه ی شوم باید طرحی داشت . موسوی باید تحرک خود را بیشتر کند . خاتمی باید از آبروی ِ کروبی دفاع کند ، حتی اگر لازم باشد سپر شود . هاشمی هم اگر راضی شود ، عاقبت به خیر نخواهد شد . شاید از این دام بجهد اما در دام روزگار خواهد افتاد .
نتیجه ها :۱. سران جنبش باید از فرصت ها بهتر استفاده کنند . ۲. سران جنبش باید ابتکار عمل را در اختیار بگیرند . ۳. سران جنبش نباید یکدیگر را تنها بگذارند ۴. از بزرگواری و حوصله و صبر ، بدنه ی جنبش سبز نباید توسط ِ نخبگان سوء استفاده شود ۵. فرصت های بسیاری دراختیار جنبش سبز است ۶.امکان حذف فیزیکی بیشتر شده است 7.جریان اصلاحات با جنبش سبز تفاوت دارد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر