نگرانی نظامیان از روز قدس در تهران و تلاویو

فرهاد يزداني
معترضان به حکومت ایران و تخلفات انتخاباتی آن، در تدارك یک برگزاري راهپيمايي اعتراضي بزرگ در آخرين جمعه ماه رمضان هستند.



دو روز مانده به جمعه، فراخوان های بسیاری در سايت هاي اينترنتي به چشم مي‌خورند: از فراخوان چهره هايي چون آیت الله صانعی، ميرحسين موسوي ، مهدي كروبي، محمد خاتمي و هاشمي رفسنجاني گرفته تا نوشته های هزاران وبلاگ نویس و ده ها هزار کاربر تویتر، فيس بوك و ديگر شبکه های اجتماعی.

دهها كليپ و نماهنگ ويژه راهپيمايي روز قدس در سايت هايي چون يوتيوب و دهها پوستر ويژه اين روز در فضاي اينترنتي كاربران اينترنت ديده مي شود. گروهي نيز بخشي از سخنان آيت الله خميني بنيانگذار نظام را از ميان كتب تاريخي استخراج كرده اند تا بگويند كه نگاه آيت الله خميني به روز قدس متفاوت از آن چيزي است كه اين روزها در تريبون هاي وابسته به محافل قدرت تبليغ مي‌شود. مثلا، آنجا كه رهبر فقيد ايران در سخنراني 28 مرداد 58 و در جمع مردم قم به فلسفه نام گذاري روز قدس مي‌پردازد و مي گويد: " روز قدس يك روز جهاني است. روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابلة مستضعفين با مستكبرين است."

به رغم فيلترينگ گسترده سايت هاي مخالفين در ايران، به نظر مي‌رسد كه تا همين جا اين سايت ها در انتشار اطلاعات در سطح جامعه بسيار موفق ظاهر شده اند. نمونه آن خبري بود كه همین اخیرا در اين سايت ها منتشر شد مبني بر اينكه هاشمي رفسنجاني به رهبری گفته است كه اگر كروبي دستگير شود رئيس مجلس خبرگان از سمت‌هايش كناره گيري خواهد كرد. هنوز دو روز از انتشار اين خبر نگذشته بود كه وب سايت رسمي رهبر ايران به آن واكنش نشان داد، امري كه تاكنون سابقه نداشته است.

ناظران، هشدارهایی كه رهبر جمهوري اسلامي در خطبه نماز جمعه پيشين به معترضين داد را نیز در همین راستا ارزیابی می کنند. او تاکید کرد که "روز قدس تنها خاص حمایت از فلسطینی هاست و هشدار داد که باید مراقبت کرد که کسانی از راهپیمایی روز قدس برای اهداف دیگر و ایجاد تفرقه استفاده نکنند". تا قبل از سخنان آیت الله خامنه‌اي، اين تنها مهدي كروبي بود كه در ففضای اینترنت بازتاب زیاد یافته بود و مردم را به حضور در روز قدس فراخوانده بود و گفته بود "قدرت مردم را در روز قدس خواهيد ديد و خواهيد فهميد كه مردم از چه فكر و انديشه اي حمايت خواهند كرد". تا آن زمان هنوز از حضور و يا عدم حضور ميرحسين موسوي و محمد خاتمي و مچنين دعوت گرههاي منتقد خبري نبود.


برخورد مي‌كنيم... سيلي مي زنيم...

در واکنشی به فراخوان اصلاح طلبان برای حضور در راهپیمایی روز قدس، حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه کیهان، در سرمقاله روز یکشنبه (۲۲ شهریور) این روزنامه، آن دسته از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری را که احتمالاَ با نمادها و شعارهای سبز در راهیپمایی روز قدس شرکت می‌کنند، مزدور اسرائیل خواند و نوشت: " تمامی كسانی كه روز قدس با شعار و نشانه‌های تفرقه‌انگيز در صحنه حاضر می‌شوند، چه بدانند و چه ندانند و چه بخواهند و چه نخواهند، مزدور اسرائيل هستند و در اين ميان، آنها كه دانسته آمده‌اند، در جنايات وحشيانه اسرائيل سهيم می‌باشند و آنان كه به فريب آمده‌اند، اگرچه، جرم كمتری دارند ولی مقابله با آنها ضرورتی اجتناب‌ناپذير است."

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی هم طي سخناني كه خبرگزاري فارس آنرا منتشر كزده است اطمینان داد که در مراسم روز قدس امسال ""ناآرامی به وجود نخواهد آمد؛ زیرا به گفته وی "شبهه" تقلب در انتخابات برطرف شده است . احمدی مقدم تاکید کرد: "به طور قطع با توجه به اطلاعیه های صادر شده، در روز جهانی قدس حوادثی شبیه اواخر خردادماه در کشور تکرار نمی شود."

امروز هم برگزاري فارس همچون روزهاي گذشته به مصاحبه با اقتدار گرايان پرداخته از جمله عباسي مهر از فعالان دانشجویی حامی دولت که گفته است: " كساني كه بخواهند در راهپيمايي روز قدس به آرمان امام خميني(ره) در مبارزه با صهيونيزم خدشه وارد كنند، سيلي محكمي از ملت مي‌خورند". كريمي نماينده مردم مشهد نيز امروز به خبرنگار اين خبرگزاري گفته كه "برخي به دنبال روشن نگه‌داشتن آتش فتنه بوده و مي‌خواهند با شعارهاي خاص با آرمان‌هاي امام خميني(ره) از اجتماع مردم در اين روز به سود افكار شخصي خود استفاده كنند". وي در ادامه تاكيد كرده:" اگر برفرض اين اتفاق رخ دهد قطعا بار ديگر امت اسلام چهره شفاف‌تري از فتنه‌گران را خواهد ديد كه حتي شعارهايشان هم همراه تفكر صهيونيسم خواهد بود."


اما گويا نه تهديدهاي آيت الله خامنه‌ اي و فرماندهان نظامي و نه خط و نشان كشيدن‌هاي روزنامه كيهان نتوانسته است كه در انگيزه حضور گسترده مردم خللي وارد كند. حتی برخي‌اعتقاد دارند كه سخنان رهبر جمهوري اسلامي خود به مشوقی برای حساسیت بیشتر مردم و حضور آنان در صحنه تبدیل شده است.

اينك همه چشم‌ها به خيابانهاي قلب تهران در روز قدس دوخته شده است. شايد اكنون تنها در دو كشور نظاميان و فرماندهان از صداي پاي روز قدس دلنگران و هراسان باشند، يكي فرماندهان نظامي در تهران و يگري همتايانشان در تل آويو.

منبع: جرس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر