کمک های آموزشی امریکا به ایرانیان، محور دوم کیفرخواست دادگاه نمایشی (2)



قسمت دوم:

شبکه جنبش راه سبز (جرس): قسمت دوم کیفرخواست بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، به تشریح پروژه تبادل افراد و گروهها که در دولت دوم بوش رئیس جمهور وقت امریکا، به زعم دادستان دادگاه انقلاب، اجرا شده، اشاره دارد.

در این کیفر خواست آمده است: آموزش خبرنگاران با هدف جمع‌آوري اطلاعات،‌ ايجاد وب‌سايت‌ و آموزش درباره نحوه برگزاري انتخابات،‌ اعزام هنرمندان و مشاغل حرفه‌اي با هدف كادرسازي و ارائه كمك به سازمان‌هاي غيردولتي از جمله تلاش‌هاي آمريكا و غرب براي اجراي پروژه براندازي نرم بوده است.



معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران متن كيفرخواست را به اين شرح ادامه داد: بر اساس استنادات موجود؛ پروژه براندازي نرم يا به قول خودشان ديپلماسي عمومي با توجه به شرايط داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي جمهوري اسلامي به طرق مختلف در دستور كار دولتمردان غربي قرار گرفته است كه مهم‌ترين آنها عبارتند از:
1) ارائه كمك وآموزش به سازمان هاي غيردولتي و انتشار جزوات فارسي درباره ارزش هاي دمكراتيك و فعاليت‌هاي مدني هم جهت با آن .
2) آموزش خبرنگاران براي ايجاد شبكه منابع خبري با هدف جمع‌آوري اطلاعات و تحليل؛
3) آموزش و سازماندهي فعالان حقوق بشر در ايران جهت ترسيم چهره نامطلوب از نظام؛
4) ايجاد وب‌سايت‌ها و آموزش درباره نحوه برگزاري انتخابات و ارائه اطلاعات كامل از كانديداهاي انتخاباتي سال 1388؛
5) اعزام دانشجويان، هنرمندان و مشاغل حرفه‌اي و آموزش آنها جهت كادرسازي براي پست‌هاي كليدي و مناصب حساس در آينده؛


در پي تاسيس دفتر امور ايران در دوبي(مستقر در كنسولگري آمريكا) از سوي وزارت امور خارجه آمريكا كه از پايگاه ريگا در لتوني درزمان جنگ سرد با هدف فروپاشي شوروي سابق نسخه برداري شده است. اين دفتر فعاليتهايي در خصوص جذب نخبگان ايراني و تاثيرگذاري بر انديشه‌ها و برداشتهاي آنان به منظور ترغيب آنها به اقدام عليه منافع ملي جمهوري اسلامي ايران .در دستور كارخود قرار داده است . در همين راستا سخنگوي وقت وزارت امور خارجه آمريكا اظهار مي دارد:
"دولت آمريكا از طريق سفارتخانه هاي خود در كشورهاي حاشيه خليج فارس و ساير كشورهاي همسايه‌ي ايران ، با سازمانهاي غير دولتي و رسانه هاي ايران همكاري و تعامل خواهد داشت . آژانسهاي مسافرتي بين ايران و آمريكا را افزايش خواهيم داد و مبلغ پنج ميليون دلار براي بازديد استادان و معلمان و حرفه هاي ديگر از آمريكا پرداخت خواهيم كرد "


بر همين اساس دفتر امور ايران در دوبي طي 2 سال اخير در قالب برگزاري دوره‌هاي آموزشي و اعزام گروههاي متعدد از اقشار مختلف به آمريكا؛ مبادرت به ايجاد زمينه هاي لازم جهت برقراري ارتباط با لايه هاي مختلف اجتماعي و نخبگان جامعه نموده و دعوت شوندگان بدون طي مراحل معمول اخذ ويزا و مساعدت مسؤل امور ايران در كنسولگري آمريكا در دوبي آقايان جيليان برنز، رامين عسگرد، تيموتي‌ريچاردسون) به آمريكا مسافرت نموده‌اند كه عمدتا "تحت تاثير قرار گرفته و پس از بازگشت نيز به عنوان مسئول تشكيل گروههاي جديد و اعزام آنها به آمريكا فعال شده‌اند.


شكست طرحهاي آمريكا عليه ايران كه با دستگيري برخي عوامل داخلي آنها صورت گرفت، آمريكاييان را بر آن داشت تا طرح و ايده جديدي تحت عنوان "پروژه EXCHANGE " (تبادل افراد و گروهها) را اجرايي نمايند كه در چارچوب آن اعزام افراد و گروهها به آمريكا با صرف هزينه‌هاي گزاف از طريق پايگاههاي ايجاد شده عليه ايران (دبي، استانبول، باكو، لندن و فرانكفورت) با محوريت دبي كليد خورد.
مراحل اقدامات آمريكا در چارچوب ديپلماسي عمومي آمريكا در ايران عبارتند از:
1. اجراي طرح ابتكار منطقه‌اي بنياد سوروس؛
2. پروژه EXCHANGE.
3. مبادلات دوجانبه.


در اين پروژه مسافرت افراد و نخبگان از لايه‌هاي مختلف جامعه در قالب گروههاي 15 نفره به ايالات‌هاي مختلف آمريكا طراحي گرديد؛ كليه مراحل اخذ ويزا، پرداخت كليه هزينه‌ها (هواپيما، هتل، بازديدها و خريد)، برنامه‌هاي حضور در آمريكا و ... با هدايت، مديريت و برنامه‌ريزي‌ وزارت خارجه اين كشور و تحت پوشش مؤسساتي چون مريدين، صلح، آسپن و ... اجرايي شد.(يادآوري مي گردد اين پروژه با ضربه اي كه وزارت اطلاعات در سال 87 بر عوامل آن وارد نمود ناكام ماند).
از جمله شاخص‌هاي مورد نظر جهت انتخاب اين افراد مي‌توان به؛ "جوان بودن "، "مؤثر بودن "، "بازگشت حتمي به ايران "، "تحصيلات عالي "، "ارتباط با نهادها و مراكز دولتي "، "افراد داراي عدم سوءسابقه سياسي " و ... اشاره كرد.
اهداف سياسي و اطلاعاتي پروژه EXCHANGE آمريكا عبارتند از:
1- برقراري رابطه با گروههاي مختلف جامعه و ايجاد ارتباط مؤثر با متخصصين.
2- تغيير نگرش و ديدگاه شركت‌كنندگان نسبت به آمريكا.
3- تغيير نگرش در جامعه ايران با هدف لزوم برقراري رابطه دولت ايران با آمريكا از طريق فشار توسط لايه‌هاي زيرين جامعه.
4- دستيابي به تحليل و نقطه‌نظرات شركت‌كنندگان در پروژه EXCHANGE.
5- نفوذ در لايه‌هاي اجتماعي و برنامه‌ريزي جهت احياي منافع از دست رفته آمريكا در ايران.
6- فشار به دولت براي تغيير رفتار.
7- سست شدن پايه‌هاي دولت، تضعيف و در نهايت فروپاشي نظام.
8- معرفي آمريكا به عنوان تنها منجي ايران.
9- تشديد شكاف ميان ملت و حاكميت.
10- اخلال در نظام تصميم‌گيري كشور.
11- جريان‌سازي و تاثيرگذاري در قالب ميتينگ‌ها و تجمعات اعتراض‌آميز.
12- سوء‌استفاده امنيتي از نخبگان جامعه.
13- تحريك جريانات قومي.
14- تغييرات حقوقي مورد نظر در راستاي نظام حقوقي غرب.
15- ايجاد تغييرات در نظام انتخاباتي كشور به بهانه لزوم وجود نظارت‌هاي بين‌المللي در عرصه انتخاباتي.


دولت‌هاي غربي با مقايسه شرايط حاكم بر كشور ايران و كشورهايي چون اكراين و گرجستان انتخابات را بستر مناسبي جهت پيشبرد اهداف پليد خود و ابجاد تغييرات مورد نظر ارزشيابي نموده و با بهره برداري از پتانسيل مردمي بدون دخالت مستقيم خارجي و فشار از بيرون و با شيوه مبارزه عاري از خشونت و تبديل مطالبات اجتماعي به سياسي و فضاي رسانه و سايت اينترنتي به عنوان مهمترين ابزار و مؤلفه هاي به ظاهر قانوني اقدام به اجراي برنامه هاي خود نمودند .
براساس نتايج حاصل از تحقيقات بعمل آمده و اعترافات متهمين ، عمده اقدامات بيگانگان؛ به ويژه آمريكا و انگليس؛ جهت فعاليت عليه جمهوري اسلامي ايران در اين عرصه مبتني بر روش‌هاي ذيل مي‌باشد:
1- برگزاري دوره‌هاي آموزشي در خارج از كشور.
2- فعال شدن سايت‌هاي اينترنتي و رسانه‌اي با هدف اطلاع رساني و ساماندهي افكار بر اساس اهداف و برنامه‌هاي موردنظر. (در همين راستا وزارت امورخارجه آمريكا با تاسيس دفتري به نام گروه فرارسي ديجيتال وارد چت رومها و وبلاگ ها شده و بصورت مستقيم با مردم ارتباط برقرار نموده و به نوعي تنظيم رابطه ميان مردم ايران و دولت آمريكا را برعهده دارد. بنابراين محافل سياسي آمريكا از طريق ديپلماسي اينترنتي به دنبال پيشبرد راهبرد ايجاد شكاف ميان دولت و مردم ايران و ايجاد تاكتيك‌هاي همسو با علايق جوانان ايراني برآمدند.)
3- فعال شدن شبكه‌هاي ماهواره اي (به ويژه فارسي زبان).
4-انتخاب گروههايي از لايه‌هاي مختلف اجتماعي (گروه‌هاي حقوقي، پزشكي، هنرمندان، دانشجويان، اساتيد، روحانيون و...)جهت عزيمت به آمريكا و شركت در برنامه‌هاي بازديدي و آموزشي.
5- برنامه‌ريزي جهت تغيير افكار و تغيير رفتار با هدف تغيير در ساختار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران .
6- بسترسازي جهت افزايش نااميدي نسبت به آينده وبرنامه‌هاي اجرايي دركشور و تقويت گرايش و نگرش نسبت به آمريكا.
7- فعال شدن مؤسسات مطالعاتي و تحقيقاتي اروپايي جهت برقراري ارتباط با افراد موردنظر و ايجاد ارتباط با مراكز داخلي در قالب پروژه نهادسازي.
8- ارائه بورسيه‌هاي تحصيلي به افراد موردنظر و بازگشت آنها پس از تاثيرپذيري فكري.
9- فعال نمودن انگليس در قالب شناسايي و جذب نخبگان، راه‌اندازي سازمان هاي غيردولتي و اعزام افراد موردنظر به داخل كشور.
10- برگزاري دوره‌هاي آموزشي خبرنگاري در هلند و انگليس.
11- بهره‌برداري از كارمندان محلي جهت برقراري ارتباطات غيررسمي.
12- تبادل و همكاري اطلاعاتي با ساير سازمان هاي جاسوسي جهت بهره‌برداري از اطلاعات و امكانات آنها.
13- تحريك و هدايت مردم جهت گسترش دامنه اعتراضات

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر