ریشه یابی نفرت مردم از مسئولان حکومتی به روایت آیت الله صانعی

شبکه جنبش سبز مردم ایران (جرس) : آیت الله العظمی یوسف صانعی در سخنان اخیر خود به روند دادگاه‏ها و برخورد با زندانیان و مردم و عملکرد رسانه‏های دولتی شدیدا اعتراض کرد و گفت که این کارها باعث تنفر بیشتر مردم از مسئولین شده است.
سخنرانی یاد شده در روز 24 مرداد و در حسینیه شریف موسوی شهر گرگان و در جمع گروهی از روحانیون انجام شد.


آیت الله العظمی یوسف صانعی در سخنان خود به مقایسه وقایع قبل از انقلاب و سختی‏های آن دوران نظیر ماجرای مصدق و شهید شدن جوانان و فشار بر مردم و امثالهم اشاره کرد و گفت که با وجود این تا کنون چنین حالی را (وضعیت کنونی جامعه) تجربه نکرده است.
آیت الله صانعی با ذکر خاطرات خود در مبارزات پیش از انقلاب و همراه بودنش از با امام خمینی از نخستین روزهای فعالیت ایشان تاکید کرد که: «زندگی امام را خودتان مطالعه کنید. زندگی امام را از دروغگویان و دروغ پردازان وکسانی که او را فقط برای منافع خودشان می خواهند نگیرید.»


او با ابراز تاسف از شرایط کنونی یاران امام پرسید: «دوستان امام را ببینید به کجا رفتند. عده‏ای که شهید شدند. ولی امروز هم عده‏ای از آنها در زندانند برای اینکه می‏خواستند رژیم را تعویض کنند!»


آیت الله صانعی ادامه داد: « آیا این باور کردنی است؟ آیا موسوی که 25 سال است اورا و خانواده اش را می شناسم، تصمیم داشته که رژیم را بهم بزند و مردم را به خاک و خون بکشاند و اموال مردم را به یغما ببرد؟ آیا او می خواست از جای بلندی به مردم گلوله بزنند و قلب مردم را نشانه بروند؟»
این مرجع تقلید با اشاره به سوابق میرحسین موسوی تاکید کرد: «در این نظام مهندس موسوی از نظر تدین و تعهد یا بی نظیر است یا کم نظیر.»


آیت الله صانعی با اعتراض به نحوه وضعیت زندانی‏ها و دادگاه‏های برگزار شده گفت: «در اسلام حتی اسیری را که قرار است اعدام شود باید آب بهش داد. در حال مریضی نمی توان کسی را حد زد.»
او با اشاره از حدیثی از امام علی (ع) گفت :« هنگام تجرید و حبس و تهدید و تخویف اقرار معتبر نیست. تجرید یعنی قطع ارتباط با دنیای خارج، و این یعنی اقرار کسی که نه روزنامه دارد، نه رادیو دارد و نه ملاقات دارد، به فرموده امیرالمؤمنین که دم از او می‌زنیم، چنین اقراری محترم نیست.»


آیت‌الله صانعی در سخنان خود که فیلم آن در اینترنت نیز منتشر شده ادامه داد: «حبس به کنار، تهدید و تخویف به کنار، اینکه مثلا لباس را در بیاورند که تهدید و تخویف است، تجرید یعنی قطع ارتباط و تخلیه اطلاعاتی او از دنیای خارج، و اینکه تمام روحیه‌اش یک دفعه عوض بشود. خب این خیلی کار خوبی است! پس همه روحیه‌ها را اینطور می‌شود عوض کرد. ما دیگر احتیاجی به تبلیغ نداریم، احتیاجی به هدایت نداریم!»


آیت الله صانعی که خود از شاگردان امام خمینی بوده در ادامه سخنان خود نسبت به خطر امام زدایی و نسبت دادن اعمال ناروا به نام قانون اساسی و به نام اسلام و امام هشدار داد و تاکید کرد: «جوانان! این اعمالی که می شود ضد امام و رفتار اوست.»


او افزود: «می‌گویند یک کسی گفته که رفتیم فلان‌جا و آنجا کتابهای ناجور بود که آنها را آوردیم! اولا تو حق نداری کتابهای جور و ناجور را تشخیص بدهی. به تو چه ارتباطی دارد؟ به قدرتت نناز! ما اینقدر از این قدرت‌ها دیده‌ایم که ذلیل شدند، گریه می‌کردند. بعد آقازاده شهید بهشتی فرمودند بابا اینها کتابهای پدرم بود که آورده‌ام و گذاشته‌ام آنجا. حالا شده کتب ضاله (با تلفظ حرف ضاد از ته حلق!) به تو چه که جمع کنی؟ مگه تو را فرستاده‌اند که کتب ضاله را جمع کنی؟»


این مرجع تقلید اضافه کرد: «دعوا بر سر لحاف ملانصرالدین شده. اینهمه کشته شدند و به خاک و خون آغشته شدند، آن یکی می‌گوید من نبودم من نبودم رفیقم بود!»
آیت الله صانعی سپس به مساله انتخابات اشاره کرد و گفت: «امام می گفت میزان رای ملت است. (در همین راستا) من به کسی از مسئولین گفتم انتخابات را ابطال کنید و گره ای که با دست باز می شود چرا با دندان باز کرد؟»


با این وجود او افزود: « (اکنون) کار را به جایی رسانده اند که ابطال انتخابات نتیجه ای به حال معترضان نخواهد داد. و هر چه فشار بیشتر شود آگاهی و تدبر نیز بیشتر می شود.»
این مرجع تقلید با اشاره به عملکرد امام خمینی گفت که ایشان حتی با وجودی که از بعضی ناراحت بودند کسی را تخطئه نکردند.»
او تصریح کرد: «حکومت اسلامی حداقل باید با آنهایی که زحمت کشیدند خوب رفتار کند. این کلاس اول سیاست است. منتها چه کنیم که خدا عقلشان را گرفته است. الحمد لله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء! کلاس اول سیاست این است که اقلا اطرافیانتان را نگه دارید. اینهایی را که سی سال است در نظام زحمت کشیده‌اند، نگه دارید. گرهی را که می‌شود با دست باز کنید، با دندان باز نکنید.»


آیت الله صانعی در ادامه تاکید کرد: «هزاران نفر را گرفتار بند کرده تازه افتخار می کنند اینها را آورده‏ایم. چه فایده دارد؟ فایده اش تنفر است و تنفر برای هر حکومتی خطرناک است و باید باج بدهد. آنگاه همه چیز را از نفت و گاز و آنوقت حکومت مستبد و ظالم نقشه دیگری می کشد.»
این مرجع تقلید با انتقاد تلویحی از صدا و سیما گفت که: «توجه به رسانه های دروغگو خلاف قرآن است.»


آیت الله صانعی در ادامه به دزد خواندن آخوندهای شیعه اعتراض کرد و گفت در مقابل چشم مردم روحانیون و بچه هایشان را دزد می خوانند ولی ماجرای بردن کامیون پول به ترکیه را انکار می کنند.
او با اشاره از ممانعت نیروهای امنیتی برای برگزاری مراسم چهلم شهدای اعتراضات پس از انتخابات گفت: «امروزه از کوچکترین آگاهی می ترسند. از گورستان هم می ترسند. چرا از گورستان می ترسید؟ مگر گورستان مغازه و خیابان است که می ترسید؟»


او همچنین افزود: در رژیم سابق از مرده‌ها هم به نفع خودشان استفاده می‌کردند، کوپن می‌آوردند و شناسنامه مرده‌ها را می‌گرفتند که رای بدهند، ولی این را ندیده بودیم که از مرده‌ها هم بترسند!
ایشان همچنین از روحانیون و اصحاب قلم خواست که آگاهی داده و همچنین حقوق مردم را تذکر بدهند، و از مردم خواست که هرکجا به نام هدفشان است، حضور پیدا کنند.


این مرجع تقلید صاحب فتوا، تصریح کرد: « کمتر جریانی مانند جریان امروز باعث تنفر مردم از برخی از مسئولین شده است.»
آیت الله صانعی در ادامه سخنرانی‌اش ضمن بازی دانستن بعضی عزل و نصب‌ها در دولت، گفت: «اینها بازی است برای اینکه به بعضی ها قدرت بدهند.»
او با اشاره به وضعیت زندانیان در آستانه ماه رمضان گفت: «لااقل به خاطر ماه رمضان قرارها را تبدیل کنند. می‌شود همه زندانیان را آزاد کنند، بگویید ماه رحمت خداوند است، بروید و حداقل بعد از ماه رمضان آنها را بیاورید. بگذارند حداقل اینهایی که فرزندشان کشته شده، در ماه رمضان سر قبر فرزندشان بروند.»


وی همچنین به کشته شدن جوانان کشور با لحنی کم‌نظیر اعتراض کرد و مطرح شدن موضوع شیوع مرض مسری در زندان‌ها را بازی دانست.
او تاکید کرد: «اگر هم مریض مسری پیش آمده، مسئولش خودشان هستند.»


او افزود: «آن آخوندی که با مردم درگیر می‏شود بی‏انصافی می کند و کیفرش را می‏بیند. در طول تاریخ مردم از دهان زن و بچه شان گرفته اند و به روحانیون داده‏اند.»
آیت الله صانعی در انتها یادآور شد: «ما اینها را تذکر دادیم ولی صدایمان به جایی نرسید. خدا کاری کرد که ما یک ذره در گناهان آقایان آدم کشی فشار و شکنجه شریک نیستیم که هر کدامش می تواند آدم را خالد در جهنم کند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر