پاریس خواستار پس گرفتن اتهام شهروند فرانسوى توسط ایران شد



پاریس روز دوشنبه بار دیگر خواستار پس گرفتن اتهامات کلوتید ریس، مدرس فرانسوى، شد که از سوى قوه قضاییه جمهورى اسلامى ایران به جاسوسى متهم شده است.

کلوتید ریس، ۲۴ ساله، که ده روز پیش در دادگاه انقلاب اسلامى و در برابر دوربین هاى تلویزیونى محاکمه شده بود روز یکشنبه با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانى از زندان اوین تهران آزاد شد.

رومن نادال، سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه گفت: آزادى خانم ریس در ازاى وثیقه نخستین گام به شمار مى رود و خواستار آن شد که اتهامات علیه این شهروند فرانسه و همچنین کارمند ایرانی سفارت این کشور در تهران پس گرفته شود.

وى اظهار داشت: ما خواستار آن هستیم تا روال قانونى علیه کلوتید ریس و نازک افشار که عادلانه نیست هر چه زودتر متوقف شود.

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، تایید کرد که پاریس براى آزادى خانم ریس از زندان وثیقه ای در حدود ۲۰۰ هزار یورو پرداخت کرده است.

آقاى کوشنر اظهار امیدوارى کرد که اتهام ها علیه این مدرس فرانسه مورد بازنگرى قرار گیرد چرا که به گفته وی، خانم ریس «بى گناه» است.

وزارت امور خارجه فرانسه مى گوید: نیکلا سرکوزى، رییس جمهور این کشور، با بشار اسد، همتاى سورى خود، تلفنى گفت و گو کرده و خواستار کمک او براى آزادى کلوتید ریس شده است.

مقام هاى قضایى جمهورى اسلامى ایران ظرف سه هفته گذشته با آوردن و گرفتن «اعتراف» از دهها نفر در دادگاه انقلاب اسلامى، آنها را متهم کرده اند که در آنچه «اغتشاش» هاى پس از انتخابات ریاست جمهورى عنوان کرده اند، حضور داشته اند.

به گفته سخنگوى قوه قضاییه ایران، در جریان این نا آرامى ها بیش از چهار هزار نفر بازداشت شده اند. در میان بازداشت شدگان نام دو کارمند ایرانى سفارتخانه هاى فرانسه و بریتانیا و همچنین کلوتید ریس، شهروند فرانسوى، به چشم مى خورد.

این افراد متهم شده اند که به تحریک معترضان پرداخته و در دامن زدن به اعتراض هاى خیابانى نقش داشته اند.

کلوتید ریس زمانى که قصد داشت پس از شش ماه تدریس و تحقیقات در اصفهان به پاریس باز گردد در فرودگاه تهران بازداشت شد.

به گفته برنارد کوشنر، خانم ریس پس از اینکه عکس هاى یادگارى از تظاهرات پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران گرفت و آن را براى دوستان خود اى میل کرد به جاسوسى متهم شد.

برخى از رسانه هاى دولتى جمهورى اسلامى نیز گفته اند که این شهروند فرانسوى براى سفارت کشور خود در تهران نیز گزارش فرستاده است.

در حالى که پاریس خواستار آزادى بدون قید و شرط کلوتید ریس شده است سعید مرتضوى، دادستان عمومى تهران مى گوید که وى باید تا زمان صدور حکم در ایران بماند. RF

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر