غزل صارمی
«مزاحمان پشتبامها» تازهترين عنواني است که از سوي يکي از سايتهاي منتسب به اصولگرايان به معترضان به نتيجه انتخابات که بر بامخانهشان فرياد «الله اکبر» سر ميدادند تقديم شده است تا القابي که از سوي هواداران دولت روانه معترضان شده، کامل شود و ناخرسندي جناح راست از توسل جناح چپ به نماد هاي مذهبي عيان تر از گذشته مطرح شود؛ ناخرسندي که از نخستين روزهاي اعلام کانديداتوري ميرحسين موسوي آغاز شد چرا که نخست وزير ديروز و کانديداي امروز به حکم سيادت خود شال سبزي بر گردن انداخت. برخي از نزديکان او نيز به تاسي نامزد مورد حمايتشان نوارهاي سبز رنگي را دور مچ و دست شان بستند؛ شيوه يي که اگرچه ابتدا با نگاه کنجکاو مردم در کوچه و خيابان همراه شد اما با نزديک تر شدن به زمان انتخابات موج «سبز» همه گير شد و هواداران هر کدام به شيوه يي به اين نماد روي آوردند. يکي نوار سبز رنگ را بر مچ دستش بست و ديگري به کيفش گره زد، برخي روبان هايي به اين رنگ را روي آنتن خودروهايشان نصب کردند و برخي براي پوشش از البسه سبز استفاده کردند. شايد تعداد هوا داراني که حالا با استفاده از اين رنگ ها در گوشه و کنار پايتخت به رخ رقبا کشيده مي شدند، باعث شد حسين شريعتمداري به اين شيوه بتازد. «اينجا چنين است. کساني که در «بدر» با قرآن جنگيده بودند، اکنون پاره هاي قرآن را به فريب بر نيزه کرده اند. اين بار اما شال هاي سبز را واسطه کرده اند. مي گويند نشانه سيد است و راست مي گويند، اما اگر به همين منظور وارد معرکه کرده اند چرا بر دست و سر و مچ کساني آويخته اند که سيد نيستند؟» مدير مسوول کيهان سپس چنين نتيجه گرفت که اين شيوه، شيوه «عمروعاص» و «معاويه» است. اما اظهارات حسين شريعتمداري بي پاسخ نماند. در جريان تبليغات رياست جمهوري پروين احمدي نژاد خواهر شورايي رئيس دولت براي سخنراني تبليغاتي به يکي از شهرستان ها رفت تا در يکي از دانشکده ها سخنراني کند. به گزارش منابع نيمه رسمي، دانشجويان در اعتراض به تعبير حسين شريعتمداري که استفاده از شال هاي سبز را قرآن به سر نيزه کردن توصيف کرده بود، سيب زميني بر سر ميله هاي چوبي کردند. حرکت دانشجويان به آنجا برمي گشت که توزيع سيب زميني هاي رايگان در تهران و شهرهاي مختلف در ماه هاي پيش از برگزاري انتخابات انتقاداتي را برانگيخته بود؛ شيوه يي که بلافاصله به پايتخت رسيد و در زنجيره انساني که «سبزها» از ميدان تجريش تا راه آهن تشکيل دادند مورد استفاده قرار گرفت. اما علاوه بر استفاده از رنگ سبز به نشانه سيادت ميرحسين موسوي، طرح شعارهاي مذهبي نيز خواب هواداران رقبا را برآشفت. مطرح شدن شعارهايي نظير «يا حسين، ميرحسين» ، «الله اکبر» و «نصر من الله و فتح قريب» از سوي هواداران طيفي که سال ها از سوي جناح محافظه کار سکولار و بي دين معرفي مي شدند، ورق را وارونه کرد. اما حاميان احمدي نژاد هم ساکت ننشستند و همسوي زعماي خود شعار دادند «سبز شده رنگ ريا/ مهدي بيا، مهدي بيا». در اين شرايط بود که فاطمه رجبي همسر سخنگوي دولت هم دست به قلم برد و سبزي که مورد استفاده حاميان موسوي قرار گرفته بود را «لجني» توصيف کرد. اما فرداي انتخابات، روزي که محمود احمدي نژاد در قامت پيروز انتخابات پرحاشيه به ميدان ولي عصر رفت تا در جمع حاميانش جشن پيروزي بگيرد، با اقدامي همه را غافلگير کرد و با آويختن شال سبزي بر گردن اعلام کرد او هم سيد است؛ طرح موضوعي که مي توانست به شدت مورد انتقاد قرار بگيرد و همان جا از سوي نزديکان احمدي نژاد به وي گوشزد شد تا وي به اصلاح سخنش بنشيند و بگويد از سوي «مادر» سيد است. سخناني که مورد انتقاد جدي حجت الاسلام طباطبايي از استادان اخلاق قرار گرفت و وي در يک برنامه تلويزيوني به احمدي نژاد اعتراض کرد و اقدام او را تمسخر خود و سيادت تعبير کرد. اما اين تنها حاشيه بعد از انتخابات نبود و اين بار سر دادن «الله اکبر» شبانه در پشتبامها فرياد اعتراض را به دنبال داشت تا برخي اصولگرايان به کنايه بگويند انقلاب مخملي با شعار مذهبي صورت نميگيرد در حالي که برخي از گشتهاي نامحسوس شبانه از خيابانهايي که ساکنان ساختمان آن ساعت 10 شب الله اکبر سر ميدادند، سخن گفتند و برخي از ساکنان آپارتمان ها هم به نهادهاي انتظامي احضار شدند تا با سپردن تعهد از سر دادن شعار شبانه جلوگيري کنند.
منبع:اعتماد
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر