مروری بر روزنامه هاي دوشنبه 16 شهريور ماه

وحيد يگانه

اعتماد
روزنامه اعتماد با اشاره به حذف سخنرانان سنتي مراسم احيا در حرم حضرت معصومه نوشته است :
« دامنه لغو برنامه هاي سياسي و مناسبتي ماه رمضان به سخنرانان و چهره هاي صاحب نام مذهبي - سياسي رسيد.بعد از انصراف توليت حرم امام خميني(ره) از برگزاري مراسم شب هاي احيا و جابه جايي مکان نماز عيد فطر از مصلي به دانشگاه تهران، اين بار نوبت به سخنرانان شب هاي قدر رسيد تا با خط خوردن نام آنها از ليست اجراکنندگان مراسم احيا، حلقه تغييرات تمام برنامه هاي معمول ماه رمضان طي 30 سال گذشته تکميل شود. مطابق اطلاعيه يي که از سوي آستان حرم حضرت معصومه(س) صادر شد، نامي از آيات عظام جوادي آملي،ابراهيم اميني،رضا استادي و ناطق نوري در اعلام برنامه هاي مراسم احيا ديده نمي شود. در سال هاي قبل شب هاي قدر در قم توسط اين مراجع تقليد برگزار مي شد و در شب بيست ويکم نيز حجت الاسلام علي اکبر ناطق نوري سخنران مراسم بود اما امسال آن گونه که خبرگزاري مهر گزارش داده است چهره هاي جديدي در ليست برنامه ها گنجانده شده اند که برخي از آنان از حاميان مشهور محمود احمدي نژاد به شمار مي روند. بر اين اساس عليرضا پناهيان جايگزين ناطق نوري شده است. همچنين مراسم احياي شب نوزدهم ماه رمضان توسط عليرضا پناهيان و با سخنراني رفيعي، شب بيست ويکم با سخنراني پناهيان و مراسم احيا توسط حجت الاسلام اعرافي و نيز در شب بيست وسوم حجت الاسلام محمدپور سخنراني خواهد کرد و حجت الاسلام رفيعي هم مراسم شب احيا را برگزار مي کند. اين اطلاعيه مي افزايد آيت الله سبحاني نيز در مسجد اعظم مراسم نماز قضا را اقامه خواهد کرد. به اين ترتيب دامنه تغيير و تحولات در برنامه هاي ماه رمضان در اماکن مختلف از تهران به ساير شهرهاي کشور نيز رسيد اما اين تصميم گيري ها در شهر قم از اهميتي دوچندان برخوردار است چون اين شهر جايگاه روحانيون و مراجع تقليدي است که جدا از شأن بالاي مذهبي در ميان مردم، در مناسبات سياسي کشور و قانونگذاري ها و تصميم سازي ها موثر هستند. تحليلگران سياسي معتقدند اقداماتي همچون جابه جايي سخنرانان هميشگي مراسم احيا در قم با حضور ميليوني مردم يا لغو شب هاي قدر در حرم بنيانگذار انقلاب پس از نزديک به 20 سال، حاکي از آن است که حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري کماکان دامنگير حوزه هاي مختلف است و به همين دليل نيز گلايه مي کنند اين تصميم گيري ها برخلاف توصيه مقامات ارشد کشور براي بازگشت آرامش به کشور و تلاش براي اعتمادسازي است.مجموعه اين اتفاقات قم را به تکاپو انداخته است.
نويسنده روزنامه اعتماد در ادامه مي نويسد : « هرچند علماي قم پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري به صورت خصوصي و حتي از تريبون نماز جمعه اين شهر مواضع خود را اعلام کردند و توصيه هاي خود را به گوش مسوولان رساندند، اما تصميم گيري هايي که درباره مناجات شب هاي احيا در ماه رمضان انجام شده است، روحانيون قم را از گره زدن مناقشات سياسي به مسائل مذهبي ناراضي کرده است و همين موضوع بيوت مراجع تقليد را در هفته گذشته محل جلسه هاي محرمانه کرد. در هفته هاي اخير چندين تن از مراجع ديدارهايي براي بررسي مسائل پس از انتخابات و حوادث جاري کشور برگزار کردند. پايگاه اينترنتي آيت الله صافي گلپايگاني خبر داد اين مرجع تقليد شنبه شب ملاقاتي با آيت الله ناصر مکارم شيرازي انجام داد و ضمن بررسي مسائل مختلف، تصميمات مشترکي اتخاذ کردند.همچنين پنجشنبه گذشته نيز آيت الله منتظري و آيت الله يوسف صانعي با يکديگر ديدار و مذاکره کردند. به جز اين، ديدارهاي مشابهي بين علما و مراجع تقليد در روزهاي گذشته برگزار شده که جزييات آن رسانه يي نشده است اما با توجه به رخدادهاي اخير حدس درباره محتواي آنها چندان غيرممکن نيست. به علاوه دير يا زود تصميمات مراجع آثار بيروني خود را نشان خواهد داد و بايد ديد قم چه واکنشي به تغيير و تحولات در برنامه هاي هميشگي مراسم شب هاي احيا خواهد داشت.»
روزنامه اعتماد در صفحه نخست خود تيتر قابل توجه ديگري از قول وزير ارتباطات و فناوري دولت نهم در آخرين روز کاري دارد كه گفته است :

« اينترنت و پيامک بدون اطلاع وزير و وزارتخانه قطع شد » خبرنگار اقتصادي اين روزنامه در اين زمينه نوشته است : « وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در آخرين روز وزارتش گلايه يي از يکي از مقامات بالا در خصوص اتفاقات اينترنتي پس از انتخابات کرد. محمد سليماني در جلسه توديع خود در خصوص علل قطع اينترنت در دوران پس از انتخابات رياست جمهوري گفت؛ «محدوديت پيش آمده براي اينترنت ربطي به وزارتخانه نداشت. يکي از مقامات بالا دستور قطع اينترنت را بدون اينکه وزارتخانه را در جريان بگذارد داد. اين مقام حداقل نخواست از ما نظرخواهي کند.» او ادامه داد؛ «بدون اينکه نقدي از ما بخواهند و از من به عنوان وزير بخواهند نظري در رابطه با تصميم قطع اينترنت بدهم، اينترنت را قطع کردند.» سليماني ادامه داد؛ «حالا چه کسي مي خواهد اين سنگ ثقيل را که بر گرده وزارتخانه است بيرون بياورد.» سليماني که از دور زدن توسط برخي مقامات دلخور و گلايه مند بود، ادامه داد؛ «اينترنت را دولت قطع نکرد، اما فحش آن را دولت نهم خورد و دولت دهم نيز فحش اش را مي خورد، اما لبخندش را نمي دانم چه کسي مي زند؟» پيش از اين نيز سليماني اعلام کرده بود قطعي پيامک بر عهده وزارتخانه


خبر
بی‌اعتنایی مقامات ارشد به معارفه وزیر دادگستری عنوان تيتر نخست روزنامه خبر است كه الهام وزير دادگستري دولت نهم نيز در ان حضور نداشت. خبرنگار روزنامه خبر در اين باره مي نويسد : ‌« سفر کابینه به مشهد بهانه خوبی بود که در مراسم تودیع وزیر دادگستری هیچ مقام رسمی دولتی به غیر از معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور، شرکت نکرد. حسن بختیاری که پیش از آنکه استاندار اصفهان شود ریاست سازمان زندان‌ها و مدیرکلی دادگستری خراسان را برعهده داشت حتی مورد بی‌مهری قوه قضائیه نیز واقع شد تا جایی که رئیسی معاون رئیس قوه قضائیه نیز در مراسم معارفه او شرکت نکرد.
محمدرضا رحیمی که تنها چهره دولتی در این مراسم بود در مراسم تودیع و معارفه‌ وزیر دادگستری با پوزش از تأخیر در شروع مراسم، علت آن را تراکم مجالس تودیع و معارفه که امروز برگزار می‌شود و همچنین سفر به مشهد مقدس برای آغاز به کار دولت دهم و تنیده شدن کارها در هم بیان کرد. رحیمی با بیان این‌که امروز برای تودیع و معارفه به نیابت از طرف رئیس‌جمهور در این مراسم حضور یافته‌ایم، گفت: ما از طرف دولتمردان، ضمن خداحافظی با آقای دکتر الهام، به آقای بختیاری خوش‌آمد می‌گوییم و از طرف دیگر خداوند را سپاسگزاریم که تغییر وزرای دولت در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد. وی گفت: در حقیقت نیازی به معارفه نیست و اما از باب شروع به کار و عرف، اقدام به چنین کاری کردیم و موجب زحمت بزرگواران شدیم.
رحیمی ادامه داد: امروز برای خداحافظی در این مراسم حضور یافته‌ایم و ما مطلع شدیم که به علت مشکلی که پیش آمده، آقای دکتر الهام نمی‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند و بنده مکلف شدم در این مراسم حضور یابم و سلام ایشان را برسانم. از طرف دیگر خوشحالم که جای خالی این عزیز را عزیز دیگری پر می‌کند.»


كيهان
روزنامه كيهان كه زير نظر نماينده ولي فقيه اداره مي شود در گزارش تحليلي خبري خود با عنوان « بيانيه جديد موسوي ، رونويسي از نسخه سيا » مي نويسد : «
« انتشار دهمين بيانيه التهاب آفرين ميرحسين موسوي، پس از گذشت نزديك به سه ماه از برگزاري انتخابات پرشور رياست جمهوري و «نه بزرگ» ملت ايران به عوامفريبي هاي جبهه مخالف اصول گرايي، بار ديگر، مايه شعف و اعجاب مجموعه مخالفين نظام در داخل و خارج كشور گرديد، به گونه اي كه روزنامه هاي آمريكايي لس آنجلس تايمز، سانفرانسيسكو كرونيكل و شبكه بي بي سي فارسي و صداي آمريكا با خوشحالي و بطور گسترده به انعكاس اين خبر پرداختند.
صدور اين بيانيه كه در آن ادعا شده است «موسوي و طرفدارانش خواهان برقراري آرامش در جامعه هستند» همزمان با افشاگري هاي گسترده حاميان موسوي در دادگاه، تنها با يك هدف و آن هم فريب دوباره افكار عمومي براي انحراف از افشاي رسوايي هاي جناح طرفدار موسوي» صورت گرفته است. تقريبا تمامي دستگير شدگان اذعان كرده اند كه ادعاي تقلب دروغي بيش نبوده است
از سوي ديگر اكنون مدت هاست كه رسانه هاي فارسي زبان شبكه براندازان خارج از كشور از «فقدان استراتژي» و «ضعف كادر رهبري» به عنوان دو چالش اساسي جبهه تحت حمايت موسوي و كروبي ياد مي كنند. بر اين اساس تاكيد عناصر سوخته سياسي و عوامل نشان دار شبكه هاي اطلاعاتي غرب كه اكنون در آن سوي مرزها به خيانت عليه كشور مشغولند بر اتخاذ استراتژي واحدي براي تداوم اعتراضات و ناآرامي ها از سوي موسوي و كروبي است. شبكه هاي اينترنتي متعلق به مخالفين جمهوري اسلامي «شبكه سازي اجتماعي» را بهترين راهبرد براي مبارزه مسالمت آميز با نظام جمهوري اسلامي قلمداد كرده و در متون آموزشي متعددي كه منتشر ساخته اند به چرايي و چگونگي اين مسئله پرداخته اند.»
نويسنده در ادامه با اشاره به اينكه اكنون نگاهي به محتواي بيانيه نهم موسوي و مقايسه آن با نظريه سازي هاي چندماهه اخير شبكه براندازان جاي هيچ ترديدي را باقي نمي گذارد كه اين متن تنها رونويسي ناشيانه اي از همان الگوي پيشنهادي است.» مي نويسد :« جريان فرسوده و منزوي موسوم به ملي - مذهبي نيز ايجاد «جنبش اجتماعي مبتني بر شبكه سازي» را بهترين الگوي مبارزاتي عليه نظام جمهوري اسلامي دانسته و سال هاست كه در محافل مختلف به طرح اين موضوع مي پردازد.
پيش از اين نيز موسسه آمريكايي رند موسوم به «مطالعات خاورميانه» كه با بودجه رسمي سازمان جاسوسي آمريكا و با ماموريت ويژه مطالعه بر راه كارهاي دگرگوني در منطقه و دفع خطر ايران فعاليت مي نمايد در برآوردهاي خود «شبكه سازي هاي اجتماعي» را در زمره برترين استراتژي هاي مقابله با كشورهاي مسلمان و از جمله ايران برشمرده بود. موسوي نيز منطبق بر چنين الگويي در بيانيه خود آورده است؛ «ما ايرانيان، در هر كجاي جهان كه هستيم، بايد اين هسته هاي اجتماعي را در ميان خود تقويت كنيم ... اين هسته ها مي تواند از «همسايگان»، «خويشاوندان»، «شركت كنندگان در هيئت هاي مذهبي» ، «گروه هايي كه با هم ورزش مي كنند» و ... تشكيل شود.»
صدور بيانيه اخير ميرحسين موسوي از منظري ديگر نيز قابل تحليل است. فروكش كردن التهابات اجتماعي حاصل از موج آفريني هاي موسوي و اطرافيان وي و ايجاد آرامش در جامعه بزرگترين خطري است كه مي تواند مجرمان اصلي آشوب ها را به تيغ عدالت بسپارد. بر اين اساس صدور بيانيه التهاب آفرين وي در آستانه بازگشايي دانشگاه ها پيامي جز ايجاد تنش در فضاي باثبات كنوني و مانع تراشي براي اجراي عدالت نخواهد داشت.»


رسالت

«نبرد نرم»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي رسالت به قلم محمدکاظم انبارلويي است . نويسنده در اين خصوص مي نويسد :« مقام معظم رهبري در ديدار اخير خود با دانشجويان و اساتيد دانشگاه از آنان به عنوان افسران و فرماندهان نبرد نرم ياد کردند. و در ديدار جمعي از فرهيختگان نيز فرمودند : هنر را در جنگ نرم به ميدان آوريد.»
نويسنده در ادامه يادداشت مي نويسد: « نبرد نرم در برهه اي با يک سوزنباني دقيق به نبرد سخت تبديل مي شود. هيچ کدام از سربازان و ژنرالهاي آنها حاضر به پرداخت کوچکترين هزينه براي پيشبرد نبرد سخت نيستند. وقايع18 تير سال78 و30 تير سال88 آينه خوبي براي اين ارزيابي است . حتي قدرت فوق العاده سربازگيري آنها کمکي به پيشبرد پروژه نبرد نرم نکرد.»
نويسنده سپس با اشاره به اينكه اکنون ما در وسط ميدان نبرد نرم هستيم مي نويسد :« انقلاب چهارمين دهه حيات خود را تجربه مي کند. اين طور نيست که چند جامعه شناس ، روان شناس ، مردم شناس ، متخصص علوم ارتباطات ، روزنامه نگار، فيلسوف و ... در اتاق جنگ نرم در آن سوي آبها ، در لندن ، واشنگتن ، پاريس ، بن و ... بنشينند خوراک تهيه و بتوانند اذهان نخبگان و مردم ما را مديريت کنند.
آنها احمق تر از آنند که بتوانند يک سامري در ايران پيدا کنند وبا تمهيد يک گوساله مدرن از طريق500 کانال ماهواره اي با باد سکس و خشونت و بي حيايي، توحيد نبوت و امامت را در ايران تعطيل کنند. توفان و گردباد هوشياري ملت همه اين باد و بودها را در خود هضم مي کند . »


جام جم
«منجي ملت ايران!» عنوان سرمقاله‌ روزنامه‌ي جام جم به قلم مهدي فضائلي است كه در آن نويسنده مي نويسد :« اندكي كمتر از سه ماه از حماسه 22 خرداد مي‌گذرد، مراجع قانوني انتخابات را تاييد كرده‌اند، مراسم تنفيذ برگزار شده است، توسط رئيس‌جمهور منتخب و قانوني اعضاي كابينه به مجلس معرفي شده‌اند، نمايندگان مردم در خانه ملت به اكثر قريب به اتفاق وزراي پيشنهادي راي اعتماد داده‌اند و دولت كار خود را آغاز كرده است و آقاي موسوي همچنان براي برون‌رفت از بحران بيانيه صادر مي‌كند! » نويسنده در ادامه مي نويسد : « به نظر مي‌رسد آقاي موسوي براساس تكنيك قديمي «دست پيش را بگير تا پس نيفتي» به جاي پاسخ دادن به بسياري از پرسش‌ها و نشستن در جايگاه حداقل يك «متهم» اصلي به جايگاه «مدعي» تغيير مكان داده و از اين موضع با مردم و نظام سخن مي‌گويد. »


تكمله
در حالي كه اين روز ها بيشتر منابع خبري ازدلايل امنيتي و حضور غير قابل كنترل حضور سبز مردم در مراسم نماز عيد فطر خبر مي دهند روزنامه جوان در گزارشي خبر مي دهد اغاز پروژه عمراني ، نماز عيد را به دانشگاه تهران برد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر