عماد افروغ: لغو مراسم شب‌های قدر مرقد امام هم به لحاظ مذهبي و رعايت و انجام مناسك و شعائر الهي و هم به لحاظ سياسي پيام خوبي ندارد

يك نماينده سابق مجلس تاكيد كرد : شب‌هاي قدر فرصتي بود تا مردم بار ديگر با انديشه‌هاي امام از جمله پيوند دين و سياست و آرمان‌هاي متعالي انقلاب اسلامي تجديد ميثاق كنند و بسياري از مردم از سر تجديد ميثاق با اين آرمان‌ها در مراسم احياي مرقد امام شركت مي‌كردند كه ظاهرا امسال اين فرصت را از آنها گرفتند.



عماد افروغ در‌گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا،در تحليل خود از لغو مراسم شب‌هاي احيا در حرم امام (ره) گفت: من از طريق شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌اي متوجه شدم كه در كل انجام مراسم شب قدر و سخنراني‌هاي مرسوم توسط توليت آستان قدس امام لغو شده است كه اين مساله هم به لحاظ مذهبي و رعايت و انجام مناسك و شعائر الهي و هم به لحاظ سياسي پيام خوبي ندارد.
وي در توضيح اين گفته خود تصريح كرد: از لحاظ مذهبي امام(ره) رهبري ديني و سياسي جامعه ما را برعهده دارند و بنيانگذار انقلابي هستند كه ما كماكان وام‌دار آن هستيم و به تعبير مقام معظم رهبري اين انقلاب بي‌نام خميني در هيچ‌جاي جهان شناخته شده نيست.
وي با بيان اينكه مردم براي شب قدر حرمت زيادي قائل هستند، ادامه داد: بر اين اساس جمعيت انبوهي ساليانه حرم امام را انتخاب مي‌كنند تا به گونه‌اي ضمن پاسداشت شعائر بزرگ ديني ، در مكان مقدسي به نام حرم امام، ائمه اطهار و در راس همه آنها پيامبر اكرم و بزرگان را شفيع قرار دهند، تا از بركت مقام اين بزرگان مقدرات خوبي براي آنها در سال آتي رقم بخورد و با لغو اين برنامه‌ها امسال اين جمعيت انبوه از اينكه كنار رهبر سياسي و مذهبي خود مناجاتي را داشته باشند محروم كرديم.
اين نماينده سابق مجلس تاكيد كرد : شب‌هاي قدر فرصتي بود تا مردم بار ديگر با انديشه‌هاي امام از جمله پيوند دين و سياست و آرمان‌هاي متعالي انقلاب اسلامي تجديد ميثاق كنند و بسياري از مردم از سر تجديد ميثاق با اين آرمان‌ها در مراسم احياي مرقد امام شركت مي‌كردند كه ظاهرا امسال اين فرصت را از آنها گرفتند.
وي با تاكيد بر اينكه لغو اين برنامه‌ها به لحاظ سياسي هم پيام مناسبي نداشت،گفت: امام(ره) منشا وحدت و تجميع گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي بودند و مراسم سال‌هاي گذشته هم ترجماني از نمايش وحدت بود. چراكه سخنراني‌ها به گونه‌اي چينش مي‌شد كه از گروه‌هاي عمده و غالب سياسي سخنراني مي‌كردند.


افروغ ادامه داد: بر اين اساس حرم امام(ره) تنها جايي بود كه توجه به وحدت در عين كثرت بود. يعني ديدگاه‌ها و سلايق مختلف سخنراني داشته‌اند و اين بيانگر تفكر امام(ره) بود.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه امام هيچگاه در حيات سياسي خود گروهي را حذف نكردند، ادامه داد: در زمان امام(ره) همه گروه‌ها ، يعني هم سنت‌گرايان اجتماعي و هم نوگرايان اجتماعي حضور داشتند و ما انديشه وحدت در عين كثرت را كه در انديشه امام مي‌ديديم در انجام مراسم شب قدر نيز خود را نشان مي‌داد.


رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هفتم با تاكيد بر اينكه هنوز علت لغو سخنراني‌ها مبهم است،‌خاطرنشان كرد: البته حدس‌هايي را مي‌توان زد و انشاءالله اين حدس‌ها درست نباشد. مي‌توان اينگونه حدس زد كه احتمال داده شده ممكن است جمعيت عظيمي در اين مراسم حضور به هم رساند كه اين جمعيت به لحاظ امنيتي مشكل‌آفرين باشند.


افروغ خاطر نشان كرد: اگر لغو اين سخنراني‌ها به خاطر اين هول و هراس‌ها باشد اين خود جاي سوال است و خدا كند كه اينگونه نباشد، چراكه اين مساله يعني تفكر امام را در برابر امام قرار دهيم.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه امام همواره تلاش مي‌كردند مردم را در زير سايه احكام نوراني اسلام و آموزه‌هاي انقلابي جمع كنند،گفت: در صورت وجود چنين مساله‌اي مردم را در برابر اسلام و انقلاب قرار مي‌دهيم كه اين ناشي از بي‌خردي است و در دراز مدت پيامد خوبي ندارد.


افروغ در عين‌حال تصريح كرد: اگر علت لغو اين سخنراني‌ها نگراني‌هايي باشد كه به توليت حرم امام (ره) تحميل شده باشد،‌ بايد به توليت حرم امام(ره) تبريك گفت، چراكه بار ديگر از طريق عقب‌نشيني تلاش كرد چهره وحدت‌بخش امام(ره) را به نمايش بگذارد.
وي تاكيد كرد: در اين صورت بايد از يك‌طرف كساني را زير سوال برد كه احتمالا براي لغو برنامه فشار آورده‌اند كه اين حكايت از جرياني مغاير انديشه‌هاي امام است و بايد در برابر اين تفكر ايستاد، تفكري كه همه‌چيز را امنيتي مي‌بيند و به نظر مي‌رسد بيانگر تفكري متصلب، مسدود و ضد آزادي است. تفكري امنيت‌گرا و مصلحت‌گرا كه چندي پيش با نام تفكر متحجر و جمودگرا ملهم از انديشه امام از آن نام برديم.
نماينده سابق مجلس با تاكيد بر اينكه بايد اين نگراني‌ها را زير سوال برد و اين كم صبري‌ها و نابردباري‌ها را به چالش كشيد، تصريح كرد: از سوي ديگر بايستي به حجت‌الاسلام سيدحسن خميني تبريك گفت كه تلاش كرد بار ديگر از امام به عنوان چهره وحدت‌بخش ياد كند و حداقل بهانه به دست كسي ندهد كه اين ما هستيم كه تداوم‌بخش اختلافيم و تفرقه‌ايم. بلكه اين ديگران هستند كه انديشه امام را برنمي‌تابند و خود به صورتي نرم و سخت با انديشه‌هاي امام و آرمان‌هاي ايشان بازي مي‌كنند و اهداف انقلاب را به سخره گرفته‌اند.
افروغ در پايان تاكيد كرد: كار حجت اسلام حسن خميني ارزشمند بود و بيانگر اين قضيه است كه نمي‌توان از امام چهره‌اي تشتت‌زا و خواهان تفرقه و اختلاف به دست داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر