دلایل ملاقات پیاپی مراجع با هم از دید منتجب نیا

جنبش راه سبز(جرس): رسول منتجب‌نيا در یادداشتی در حیات نو به دلایل ملاتهای پی در پی مراجع در این روزها پرداخته است. او می نویسد:


مراجع تقليد به عنوان ملجا و پناهگاه مردم قلمداد مى‌شوند و چشم مقلدان به آنها دوخته شده است. مقلدان از مراجع تقليد خود انتظار دارند که در مقاطع لازم و روزهاى حساس از خود عکس‌العمل نشان دهند و موضع خود را مشخص کنند. مراجع متوليان احکام شريعت هستند که مردم احکام دينى خود را از آنها دريافت مى‌کنند.



در نتيجه مردم خواهان موضع‌گيرى مراجع تقليد نسبت به مسائل اخير هستند. مراجع تقليد در زمان ما داراى مقلدان بسيارى هستند از اين جهت اگر بين آنها هماهنگى و موضع‌گيرى يکسانى وجود نداشته باشد امکان به وجود آمدن اختلاف‌نظر هست که اين اختلاف‌نظر مردم را دچار بلاتکليفى مى‌کند.


به همين دليل است که مراجع بايد با هم تبادل‌نظر کنند و يک موضع واحد و هماهنگ را در برابر شرايط به وجود آمده اتخاذ کنند. در هفته‌هاى گذشته شاهد بوديم که برخى مراجع مورد تهمت و توهين قرار گرفتند. اگر مراجع تقليد يک موضع هماهنگ داشته باشند هيچ قدرتى نمى‌تواند با آنها مبارزه کند و در اين صورت مى‌توانند افرادى را که زير بار قوانين شرع نمى‌روند وادار به تبعيت از موازين اسلامى کنند.
متاسفانه در هيچ دوره‌اى مانند دوره دولت نهم مرجعيت تا اين حد مورد تعرض و توهين واقع نشد.


در دولت نهم و آغاز دولت دهم بيشترين توهين‌ها به برخى مراجع صورت گرفت که تاکنون عکس‌العملى از سوى مسئولان مشاهده نشده است و به نظر مى‌رسد اين موضوع يکى از علل مهم ديدار مراجع با يکديگر است زيرا نظام ما جمهورى اسلامى است و اسلامى بودن آن به معناى مطابق بودن با احکام اسلامى است که مراجع در تشخيص آن صاحب صلاحيت هستند. اگر سياست‌ها و تصميمات نظام برخلاف نظر مراجع باشد در اسلاميت نظام شبهه ايجاد مى‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر