احمدی نژاد و نظریه تضادی لوئیس کوزر

کوزر جامعه شناس شهیر در نظریه خود پیرامون تضاد و کارکردهای آن قضیه‏ای به مضمون زیر دارد که: تضاد بیرونی یک گروه یا جامعه با گروه‏ها و جوامع دیگر می تواند موجب افزايش همبستگی درونی و تمرکز بیشتر ساختار حکومتی درون آن جامعه گردد.



حال با توجه یه این قضیه به نظر می رسد که محمود احمدی‏نژاد با طرح دوباره موضوع هولوکاست و سایر سخنان جنجالی‏ای که مدتی بود کمتر بر زبان می‏آورد و روز قدس، به نظر در حال تلاش برای شروع دوباره‏ تکرار سخنان تنش‏زا در عرصه روابط بین المللی می‏باشد. در این میان وی دو هدف عمده را دنبال می‏نماید، یکی در داخل ایران و دیگری در خارج که هر دو با اعتراضات مردمی اخیر نسبت به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط است.

کاملا آشکار است که تکرار موضوعاتی چون هولوکاست بی گمان واکنش دیگر کشورهای جهان را در پی خواهد داشت که نمونه هایی از آن را پس از سخنرانی احمدی‏نژاد در روز قدس به وضوح مشاهده نمودیم. این موضوع اولا توجه جهانی نسبت به مسائل موجود در ایران از قبیل نقض گسترده حقوق بشر و همچنین اعتراضات چند ماه گذشته را کاهش داده و بر روی این سخنان و شخص محمود احمدی‏نژاد متمرکز می‏نماید. ثانیا در داخل کشور نیز با استفاده از واکنش‏های احتمالی نسبت به چنین سخنان جنجال برانگیزی دوباره موضوع قدیمی تهدید از سوی دشمنان نظام مطرح گردیده و با القاء این امر که نظام در شرایط خطرناکی از سوی دشمنان قرار گرفته است مجوز سرکوب‏های دیگری برای هرگونه اعتراض را صادر نموده و واکنش کشورهایی چون فرانسه، آمریکا، انگلیس و ... را دستاویز قرار خواهد داد.

این امر یعنی سرکوب های شدیدتر را در نظر مردمی که هنوز اندک اعتقادی به حاکمان فعلی دارند مشروع جلوه خواهند داد که نتیجه این امر ایجاد فضایی نظامی تر از گذشته می‏باشد. اگر اندکی منطقی به موضوع بنگریم این سخنان حمایت بخش‏هایی از جامعه را با توجه به قضیه‏ای که در ابتدای نوشتار از کوزر طرح نمودم و شرایط آن را احمدی‏نژاد با سخنرانی‏های جنجال برانگیزش ایجاد خواهد نمود کسب خواهد کرد، همان چیزی که امروز سرکوبگران بسیار بیشتر از گذشته بدان نیازمندند.

راه مقابله‏ با این موضوع نیز در شرایط فعلی به نظر می رسد این امر باشد که این توطئه نامشروع را به صورت گسترده و قبل از آنکه از سوی آنان به کار گرفته شود افشا کرد که بی شک افشای آن پیش از طرح از سوی خود آنان قدرت این استراتژی را به شدت کاهش خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر