گزارش روزنامه حیات‏نو از راهپیمایی سبز مردم

یک روز به يادماندنى ديگر در تاريخ: حضور سبزمردم در روز قدس

راهپيمايى روز جهانى قدس ديروز در سراسر ايران برگزار شد. در اين مراسم که از ساعت 10 صبح به صورت رسمى آغاز شد طيف‌هاى سياسی، اقشار اجتماعى و مسئولان مختلف نظام حضور يافتند.



به گزارش روزنامه حيات‏نو، با وجود حضور گسترده نيروهاى لباس شخصى در خيابان‌هاى اطراف دانشگاه تهران و زد و خوردهاى پراکنده‌اى که ميان آنها و تعدادى از راهپيمايى کنندگان به وقوع پيوست، صدها هزار تن از حاميان موسوى با در دست داشتن عکس‌هايى از ميرحسين و نمادهاى سبز ضمن حمايت از ملت مظلوم فلسطين و آزادى قدس شريف مخالفت خود را با عملکرد دولت محمود احمدى‌نژاد اعلام کردند.

معترضان که مراسم ديروز را فرصتى مهم براى حضور در سطح شهر و اعلام اعتراض خود مى‌دانستند به دليل ممانعت نيروهاى لباس شخصى و ماموران انتظامى امکان نزديک شدن به دانشگاه تهران را نيافتند و عمدتاً در خيابان‌هاى کارگر شمالي(اميرآباد)، آزادي، بلوار کشاورز، ميدان وليعصر(عج)، کريمخان زند، ميدان هفت‌تير، خيابان وليعصر(عج) به راهپيمايى و سر دادن شعار پرداختند.

در همين حال شاهدان عينى از زد و خوردهاى پراکنده و دستگيرى برخى معترضين توسط نيروهاى لباس شخصى و ماموران انتظامى خبر مى‌دهند. از شليک گاز اشک‌آور در برخى خيابان‌ها نيز خبرهايى رسيده است. در راهپيمايى ديروز ميرحسين موسوي، مهدى کروبي، سيد محمد خاتمى و برخى ديگر از چهره‌هاى سرشناس اصلاح‌طلب از يکسو و مسئولان رسمى عالى‌رتبه از جمله‌هاشمى رفسنجانى با حضور در بين مردم اين روز را گرامى داشتند.

به گزارش خبرنگار حيات نو با حضور خاتمي، موسوى و کروبى در بين مردم تعدادى از نيروهاى لباس شخصى تلاش کردند با سردادن شعارهايى به مخالفت با آنها بپردازند که با حضور مردم و حاميان آنها در اطراف ايشان اين تلاش به نتيجه نرسيد. اين تلاش‌ها در حالى صورت مى‌گرفت که پليس نيز در محل حضور داشت. خبرهاى رسيده از شهرهاى بوشهر، رشت، تبريز، اصفهان، شيراز، اهواز، مشهد و برخى ديگر از شهرها حاکى است که صدها هزار تن از معترضان به نحوه برگزارى انتخابات 22 خرداد در کنار ساير اقشار جامعه خواستار احقاق حقوق خود و حمايت از موسوى و کروبى شدند.خبرهاى رسيده از شهر قم نيز حاکى از آن است که شعارهايى در حمايت از برخى مراجع منتقد دولت سر داده شده است.

گزارش‌هايى که تا لحظه تنظيم خبر به تدريج از شهرهاى مختلف مى‌رسيد، حاکى است که در اغلب شهرها مردم با سر دادن شعارهايى در حمايت از جنبش سبز در راهپيمايى شرکت کرده‌اند. مردم اصفهان پس از حمله ماموران به راهپيمايى سبزها در دروازه دولت به سر دادن شعارهاى تند پرداختند.بيش از هزار تن از دانشجويان نيز که قصد داشتند از کوى دانشگاه صنعتى اصفهان به راهپيمايى بپردازند از سوى يگان‌هاى ويژه محاصره شدند. ماموران در حالى که دانشجويان به سردادن شعارهايى در حمايت از موسوى و کروبى پرداختند با آنها درگير شدند. در مشهد يگان‌هاى ضد شورش خيابان‌هاى منتهى به حرم را در محاصره گرفتند.

در رشت جمعيت بسيار زيادى از مردم با شعارهاى «يا حسين ميرحسين»، و مرگ بر روسيه به راهپيمايى پرداختند. از جمله در چهار راه ميکائيل رشت لباس شخصى‌ها به درگيرى با مردم پرداخته و به جمعيتى که به حمايت از موسوى شعار مى‌دادند حمله برده و چند تن را بازداشت کردند. هزاران تن از مردم شيراز هم صبح جمعه 27 شهريور راهپيمايى خود را از فلکه نمازى آغاز کرده و به طرف ميدان امام حسين حرکت کردند. لباس شخصى ها در اين مسير با شناسايى برخى از مردم بويژه کسانى که شعارهايى در حمايت از موسوي، کروبى و جنبش سبز و اعتراض به خشونت سر مى‌دادند، به اين افراد هجوم بردند.

از تبريز نيز گزارش رسيد که مردم اين شهر با تجمع در ميدان آبرسان به سوى ميدان ساعت به حرکت در آمدند اما يگان‌هاى ويژه به همراه گروهى از لباس شخصى‌ها در چهارراه منصور به مردم حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.گزارش‌ها حاکى از آن است در شهرهاى بوشهر، کرمان، اهواز، يزد و ساير شهرها بويژه شهرهاى بزرگ کشور حضور جنبش سبز برخوردهايى از سوى ماموران را به دنبال داشته و شمارى از مردم بازداشت شدند.

محمود احمد‌نژاد به عنوان سخنران پيش از خطبه‌ها هم با اشاره به سابقه‌اى از چگونگى رژيم اسرائيل گفت: افسانه هولوکاست را راه مى‌اندازند، دروغ مى‌گويند، نمايش بازى مى‌کنند، خودشان يهودى‌ستيزى راه مى‌اندازند، از يک طرف خود پرچم حمايت از يهودى‌ها را بلند و از طرف ديگر همه ارزش‌هاى انسانى را پاى اين رژيم قربانى مى‌کنند. همين‌ها که وقتى پاى يک گربه در کشورهايى مثل ملت ما که عليه سياست‌هاى آنها هستند، زير ماشين شهردارى مى‌رود و يا يک نفر در خيابان پايش به جدول مى‌گيرد و دستش خراشيده مى‌شود، ده‌ها قطعنامه حقوق بشر صادر مى‌کنند، ادعاهاى حقوق بشرى و انسانى‌شان وقتى به رژيم صهيونيستى مى‌رسد، رنگ مى‌بازد و آنجا ديگر موضوعيت ندارد.

احمدى‌نژاد افزود: همه جنايت‌ها را پوشش مى‌دهند و حمايت و به قول خودشان ماست‌مالى مى‌کنند، به طور مطلق از جنايت‌ها حمايت مى‌کنند و وقتى به کشورهايى مثل ما مى‌رسند که انتخابات صد در صد آزاد در آن برگزار مى‌شود، يک نفر را اين گوشه و کنار پيدا مى‌کنند و حرفى از دهانش مى‌کشند که «اى داد و بيداد! در ايران آزادى مخدوش شد»، اما وقتى به فلسطين مى‌رسيم ديگر شعار آزادى وجود ندارد و براى مردم فلسطين آزادى و حقوق بشر معنا ندارد.

سيد احمد خاتمي، خطيب نماز جمعه ديروز تهران گفت: حضرت على (ع) فرمودند: اگر خوارج نهروان کارى به کار ما نداشته باشند کما اين که مخالف باشند ما هم کارى با آنها نداريم و مى‌توانند زندگى‌شان را کنند و اگر اهل بحث، مناظره و حرف حساب باشند با آنها مناظره مى‌کنيم اما اگر بخواهند افساد کنند با آنها مى‌جنگيم که اين سيره علوى است و از مصاديق بارز افساد نيز براندازى است.

وى اصول 24، 26 و 27 را يادآورى کرد و گفت: اين اصول تصريح دارد که نظام مقتدر اسلامى بيمى از طرح آراى مخالف ندارد چرا که آنچه که بر حق است بيمى از اين آرا نبايد داشته باشد. احمد خاتمى بر اساس اصل 12 قانون اساسى دگرانديشى را در نظام اسلامى جرم ندانست و گفت: امامان ما بزرگ‌مردانى بودند که کسانى خدمت آنها مى‌رسيدند و از صدر تا ذيل مقدسات را زير سوال مى‌بردند اما امامان به آنها پاسخ مى‌دادند. البته اگر کسانى بخواهند اساس نظام اسلامى را هدف قرار دهند نظام اسلامى ما مقتدرانه و قاطعانه از خودش دفاع مى‌کند.

او تفرقه در هر جامعه‌اى را عامل آسيب‌رسان آن جامعه عنوان کرد و گفت: دلسوزان نظام همواره دم از وحدت مى‌زنند که اين دم زدن مقدس است. البته حرف اين است که وحدت در کدام چارچوب بايد باشد؟ وحدت در چارچوب تعريف شده نظام مقدس اسلامى و حول محور قانون اساسى مدنظر است که از برجسته‌ترين اصول اصل اسلام و ولايت فقيه است. وى گفت: هر وحدتى که هر کس با سليقه شخصى خود تعريف مى‌کند مدنظر نيست.

راهپيمايان روز قدس در قطعنامه پايانى اين مراسم اعلام کردند که تنها راهبرد آزادى قدس، پايدارى و ايستادگى و حمايت همه‌جانبه از وحدت در جبهه مقاومت و انتفاضه ملت مظلوم فلسطين است و بى‌شک در اين جهت امت اسلام و آزادگان جهان چون هميشه از هيچ حمايت مادى و معنوى از انتفاضه فلسطين دريغ نخواهد کرد. به گزارش ايسنا در بخشى از قطعنامه راهپيمايى روز جهانى قدس آمده است:

ملت مسلمان ايران قاطعانه اعلام مى‌نمايد که سرزمين قدس متعلق به فلسطينيان است و تنها راهبرد آزادى قدس، پايدارى و ايستادگى و حمايت همه‌جانبه از وحدت در جبهه مقاومت و انتفاضه ملت مظلوم فلسطين است و بى‌شک در اين جهت امت اسلام و آزادگان جهان چون هميشه از هيچ حمايت مادى و معنوى از انتفاضه فلسطين دريغ نخواهد کرد.

اين قطعنامه مى‌افزايد: جنايات رژيم صهيونيستى در کشتار بى‌رحمانه مردم بى‌گناه و بى‌دفاع فلسطين، از کودک و پير و جوان به خصوص در جنگ نابرابر و ضدانسانى غزه و رسوايى ناشى از قاچاق و تجارت اعضاى بدن انسان‌هاى مظلوم و شهيد فلسطينى از نظر امت مسلمان ايران و مردم آزاده و حق‌طلب جهان شديدا محکوم است و سازمان‌هاى بين‌المللى که تاکنون عامدانه و ناجوانمردانه چشمان خود را بر اين همه جنايت بسته‌اند بايد در پيش گرفتن تدابير قاطع از تداوم درندگى اين رژيم ددمنش جلوگيرى کنند.

ملت مسلمان و انقلابى ايران، تلاش‌هاى رژيم صهيونيستى در جهت سياست نابودى ملت و حذف تاريخ فلسطين و يهودى‌سازى سرزمين‌هاى اشغالى و ادامه احداث شهرک‌هاى يهودى‌نشين و تخريب آثار تمدنى و فرهنگ اسلامى و ساخت کنيسه در حريم مسجدالاقصى را اقدامى براى از بين بردن هويت اسلامى اين مکان مقدس و زمينه‌سازى براى تبديل بيت‌المقدس به پايتخت اسرائيل دانسته و شديدا آن را محکوم مى‌کند.

در اين قطعنامه تاکيد شده است: حضور پرشکوه و گسترده آحاد ملت سرزنده و بانشاط ايران اسلامى در راهپيمايى عظيم و سراسرى روز جهانى قدس امسال و برافراشتن پرچم قدس در آن، نشانه وحدت و انسجام ملى در صيانت از انقلاب و نظام مقدس اسلامي، و تحقق آرمان‌هاى امام بزرگوار (رحمه‌الله عليه) به خصوص رهايى قدس شريف از چنگال رژيم صهيونيستى است و بى‌شک اين اراده و عزم راسخ در حفظ وحدت، تداوم خواهد يافت و بيگانگان و اذناب آنها هرگز نخواهند توانست با طرح‌هاى جنگ نرم و تهديدات مجارى و ديگر ترفندهاى شيطانى تفرقه و خللى در بين صفوف مستحکم ايرانيان و حمايت از مردم مظلوم فلسطين ايجاد نمايند.

ملت مسلمان ايران همراهى برخى از سران کشورهاى عربى - اسلامى که صهيونيست‌ها را در استمرار جنگ‌افروزى و خشونت مورد حمايت و تشويق قرار داده است، محکوم و از آنان مى‌خواهد هر چه سريع‌تر با تغيير رويکرد خود به احقاق حقوق ملت فلسطين انديشيده و با اتخاذ مواضع قاطع عليه غاصبان صهيونيستى زمينه‌هاى لازم را براى بازگشت آوارگان فلسطينى به سرزمين‌هاى خود فراهم آورند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر