فرهنگنامه معاصر (۵۳) مداح

ابراهیم نبوی:

مداح ( Maddah ): فحاش. بی ادب. عصبی. کسی که در گذشته مدح ائمه را می گفت و حالا به مخالفان سیاسی فحش می دهد. یک نوع فروشنده که مقداری دین به فروش می رساند و با پول آن خانه می خرد. لات. مفتخور. کسی که با گریاندن مردم پول درمی آورد. کسی که شغل رسمی اش گریاندن مردم است. مردی که مثل خوانندگان پاپ و راک مردم را احساساتی کرده و آنها را به واکنش های غیرمعقول وادار می کند و درعوض پول زیادی می گیرد. شریک دزد و رفیق قافله( کسی که برای مظلومی در گذشته گریه می کند تا به ظالمی در حال حاضر کمک کند.) کاربرد در جمله: " حاج منصور ارضی مداح اهل بیت گفت: " هنوز فتنه نخوابیده، هر سحر موسوی و کروبی را لعنت کنید."


مداحان معاصر: " سید جواد ذاکر طباطبایی، فرید نجفی، واعظی، کریمی، خلج، حدادیان، حسین یقطین، حسین سیب سرخی، حاج نریمان پناهی، حاج محمود کریمی، کربلایی حمید علمی، سید مهدی میرداماد، ملاباسم کربلایی، حاج نزار قطری"


اسامی برخی از مداحی های مهم معاصر


ناگهان، گل، دریا، بارون بارونه زمینها تر می شه، خداروشکر محرمت رو دیدم، باغبان، بهترین، بروبرو من ترو می خوام، ای مادر، شب شب عشق و شوره، لبات، ای شمع، شام، شانه هایت را برای گریه کردن دوست دارم، کجا؟ داغ، مادر، حیدر، مولا، شب هجران، طلب یار، انتظار حق، بین الزینب، شب جدایی، مراببوس، شهید قریب، گل نرگس، گل مریم سر راه تو پرپر کردم، ماه منیر، فبکایقینی، تک سوار، محفل اشک، از حرم تا به حرم


شغل دوم


حسین سیب سرخی( قمه زن، سرتیم عملیات لباس شخصی ها، مشاور رئیس جمهور، مشاور قاضی ظفرقندی، ترک اعتیاد، روضه خوان بیت رهبری) احد قدمی( داماد پروین احمدی نژاد، اخراجی حوزه علمیه به جرم لام، لباس شخصی، اخراجی از ایران خودرو بخاطر رشوه، مشاور احمدی نژاد)، حسین سازور( لباس شخصی مسلح)، حاج منصور ارضی( هدایت اراذل و اوباش)، روح الله بهمنی( کارچاق کن)، حاج عبدالرضا هلالی( بازی در فیلم پورنو، عملیات استشهادی بعد از نشئگی) نریمان( دریانوردی)حدادیان( کارگاه آموزش تخصصی مداحی)


حاج منصور ارضی: کسی که از دیدگاههای هیتلر، با زبان شعبان بی مخ، از طریق فحاشی، اشعار حمیرا و مهستی را برای ائمه می خواند و به اندازه مایکل جکسون پول می گیرد.


جملات قصار حاج منصور ارضی


" صد نفر دختر و پسر را به استخری از مشروب برده اند و پس از تجاوز آنها به یکدیگر و مصرف مواد مخدر به میان جمعیت آمده اند و زده اند و کشته اند."، " هنوز فتنه نخوابیده، هر سحر موسوی و کروبی لنت الله علیهما را لعنت کنید."، " قالیباف مثل عمر سعد است." ، " پانزده سال است صهیونیسم برای شکاف بین روحانیت و مداحان برنامه ریزی می کند."


نمونه مداحی های معاصر


همه هستی ام حسینه، می و مستی ام حسینه، خواب هر شبم حسینه، تموم زندگیم بین النهرینه، اسم این جای قشنگ، از حرم تا به حرم، از ابوالفضل تا حسین.


با نگاه فاطمی داری منو چوب می زنی!
چی می شه به این فاطمه یه گوشه چشم نگاه کنی، با اون نگاه فاطمی دلمو کربلا کنی، اگه می آم در خونه ات به یه امیدی می شینم، آرزو دارم که یه شب تو رو تو روضه ببینم، رومو زمین نذار بذار پاتو روی دیده ما، اگه واست زحمتی نیست الآن بیا روضه ما......


ماهی میدون مشکم
جبرئيل ميگه خدا هم الان دور شش گوشه است، تو دو عالم تويي رشكم، اي شكوفه هاي اشكم، مي بينم توي خيالم، ماهي ميدون مشكم


احساس سگ عباس
پر از احساسم سگ عباسم، همیشه من مست ز بوی یاسم( ذاکر)


سگ رقیه
یه رفیق دارم که نامش حسینه، خوش آن دل که دلارامش حسینه، از آن روزی که نامش را شنیدم، بلای عشق او با جان خریدم، دل من ماهیه دریای عشقه ، وجودم آهوی صحرای عشقه، دل دیوونه خاطرخواهه او شد، اسیر زلف و روی ماه او شد... ، دل ما وحشیه آرام نمیشه، تا حسین نبینه آرام نمیشه، اگه پیش خدا باشم همیشه، دل من بی حسین راضی نمی شه، اسیر چشم و ابروی حسینم، سگ عوعو کنه کوی حسینم، خدا مدیون چشماته ابالفضل، دل من به زیر پاته ابالفضل، فقط به عشق بی بی با درد و غم می سازم، بین همه دلبرا به رقیه می نازم، شدم سگ رقیه ببینید ایهالناس، عوعو کنم همیشه به عشق عباس، شدم سگ ابالفضل ببینید ایهالناس، قلاده ام رو بستم کنار کفن العباس، فخرم به اهل محشر حسابم با حسینه، فخرم به اهل عالم شاهم فقط حسینه( ذاکر)


سگ حسین هستیم و عوعو می کنیم
به جرم عشق و عاشقی به ما ميگن ديوونه، بذار ملامت بکنن يه خوب و بد ميمونه، دل من از روز ازل اسير يک نگاهه، حسين دوست داره مگه خاطرخواهی گناهه، ديوونه حسينم و ويروونه حسينم، خراب و مست گوشه ميخونه حسينم، عقل از سر من پريده و ديوونگی جا گرفته، حرف اگه داری با خدا بزن عقلم خدا گرفته، گفتیم اگر سگ حسین هستیم و عوعو میکنیم، بازم میگیم حرفمونو پس نمیگیریم(ذاکر)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر